Behöver all hjälp jag kan få med planlösningen till min 50 kvm lägenheten. Lägenheten nu har bara ytterväggar så alla förändringar nu är möjliga. Tycker ni att planlösningen ser bra ut? Till sovrummet är det en platå med ett trappsteg. Framförallt följande skulle jag så gärna vilja ha hjälp med:

1. Hur kan man få till trappsteget på ett snyggt sätt?
2. Jag ska ha spottar i taket (ca 30-40 st), hur placerar man dem?
3. Finns det något roligare alternativ till matbord, det känns lite inträngt
4. Hur placerar man tv:n så att det går att se den från hela lägenheten. Nu har jag ritat in en vridbar tv-möbel.

Vill någon dessutom helt ändra på den så är alla förslag välkomna. ;)
 
Och här är planlösningen :)
 
  • planlsning_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du ett såpass stort bord? ett lite mindre runt bord skulle kanske göra sig bättre i det hörnet
 
Kanske kan du ha ett slagbord som kan växa med antalet middagsgäster? Finns de som tar upp till tio personer, men inte är djupare än 30 cm när de är är som minst och kan därmed ställas mot väggen för att ta upp så lite yta som möjligt. Minns dock inte vart jag sett ett sådant bord.

Du har planerat in sittplatser vid köksön, klarar du dig med dessa i vardagen eller måste du ha en speciellt matplats. Om du ha ett slagbord mot väggen som du använder vid behov får du helt andra förutsättningar att planera vardagsrums ytan, och bör kunna placera tv:n så du ser den från köket när du lagar mat och när du sitter vid köksön.
 
Lite idér:
Hotell vi var på, hade TVn svängbar vid fotändan av sängen. Så när man låg i sängen, så hade man TVn ditåt och när man satt i soffan, så var samma TV vänd dit.

Spottar, kan man hänga på wire från vägg till vägg och på så sätt justera både riktning och läge så att det blir perfekt. Ångrar du dig, så är det bara att dra spottarna till nytt läge på wiren utan att det blir mer hål i väggar och tak.

Vad menar du med snyggt trappsteg?
Bäst är väl en vanlig kantlist (L-list) som man använder till avslut mot trappa vid parkettläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.