*kollar* Aha, det finns med i standardkontrakten vid fastighetsförsäljning: "På tillträdesdagen inneliggande bränslelager övertages av köparen till då gällande dagspriser." så ja, det går förmodligen fint att avtala bort, men det gjorde ju inte vi. I tråden här http://www.byggahus.se/forum/juridik/27983-skall-koeparen-betala-extra-foer-villaoljan.html pratas om en fallgrop om man avtalar bort den, men den fallgropen verkar rätt osannolik.[SIZE=+1]
[/SIZE]
 
Skönt att höra att du har modet uppe iaf! :)
 
Jaförtusan, det finns forum att plöja, frågor att ställa, väggar att riva, verktyg att köpa, skivor att skruva, panel att spika, hål att spackla, tapeter att limma, lister att såga, kabel att dra, kök att planera och väggar att måla. Man kan ju inte bara lägga sig ner och vänta på Arga Snickaren heller. :-D
 
btg308 skrev:
*kollar* Aha, det finns med i standardkontrakten vid fastighetsförsäljning: "På tillträdesdagen inneliggande bränslelager övertages av köparen till då gällande dagspriser." så ja, det går förmodligen fint att avtala bort, men det gjorde ju inte vi.
Ok, men säljaren erbjöd sig ju att "bjuda" på oljan. Accepterade ni inte detta? Om ni accepterade har ni ju ett muntligt avtal, med mäklaren som vittne.

Om ni inte accepterade: Ska säljaren ta hand om oljan i sådana fall, eller hade ni tänkt betala för den?

I sådana fall skall ni ju endast betala för den mängd som går att utläsa på mätaren, inte den halva kubik som säljaren påstår finns.
 
eviljava skrev:
Ok, men säljaren erbjöd sig ju att "bjuda" på oljan. Accepterade ni inte detta?
Jovisst, det gjorde vi. Min tanke kring just det med oljan var snarare att säljaren framhöll oljan i backen som en tillgång, trots att han rimligen visste att oljebrännaren varken fungerade eller var inkopplad. För mig känns det som en försvårande omständighet; han inte bara undanhöll informationen om brännaren utan han gav medvetet intrycket att den fungerade och var en tillgång när egentligen både brännare och olja är en ren sanitär olägenhet och bara kommer att kosta att bli av med. Vad skulle jag annars med oljan till om jag hade vetat att oljebrännaren låg på lit de parade? Köpa dieselbil (igen)?

Om där nu finns nån olja... Det känns lite som om man skulle ha köpt aktier i Dala Djupgas på den tiden det begav sig. :-D
 
Jo, det verkar vara en trevlig prick du har gjort affärer med. :rolleyes:

Egentligen skulle det kanske kännas skönt att hitta någonting att haka upp ett "case" på för att kunna nita säljaren (bildligt talat).

Eventuellt finns det kanske även omständigheter i denna affär som det går att nysta vidare i? Frågan är om du verkligen vill lägga ner den tid och kraft detta innebär?

Jag tycker mig dock kunna ana att du egentligen bara vill berätta vad som hänt samt vädra ut lite negativa känslor? ;)
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Visst är det så att ventilationen har varit bristfällig i det här fallet. :-D

Och ja, hade det gått att bygga ett lite större case så är det klart att jag hade varit intresserad av att banka på säljaren om det hade varit mer än lite tveksamheter om oljan och brunnen, det är för lite för att dra igång den processen för bara de sakerna. Det är inte värt min nattsömn utan då nöjer jag mig med att ventilera här. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.