På vilket sätt skulle det här stomsystemet skilja sig från befintliga system som blir resta och täta på 1-2 dagar?
 
oskar skrev:
det är inget modulhus utan det är ett lösvirkes hus!
Det förstod jag. Men är det ett mellanting mellan lösvirke och elementhus du är ute efter? Ska man snabba upp ett lösvirkesbygge så handlar det väl om att prefabricera vissa delar (takstolar, bjälklag, väggar...) och då har man väl egentligen ett elementhus.
 
Är tanken att du ska etablera ett tätt skal (ev med provisorisk bärning) för att sedan färdigställa övriga permanenta bärande delar innanför detta skal?

/OK
 
Tätt hus på 5 dagar är inget problem om man bygger i lösvirke och 2-3 st vana byggare. Förutsatt förståss att man använder prefab takstolar (det är väl ingen som spikar ihop sina egna takstolar nuförtiden?)

Med tätt hus menar jag vindskivor på (asfaboard, utegips) på väggarna och yttertak med papp.

 
ab-cd skrev:
(det är väl ingen som spikar ihop sina egna takstolar nuförtiden?)
Jodå! ;)
 
5 dagar är ingen match. Det fixar säkert de flesta husleverantörer.

Jag föreslår därför, eftersom det rör sig om ett relativt litet hus, att du sätter dit ett tält så är byggplatsen inkl omlastningszoner väderskyddad innan du ens börjar bygga. Och ja nu får du chansen att bygga dina egna takstolar för någon stor kran finns det inte plats för.

(är detta inlägg spydigt? litegrann - men det är inte avsikten då jag bara försöker formulera en idé som är ogenomtänkt)
 
Jag tycker det låter som ett kul och intressant projekt. Det är alltid härligt med nytänkare.
Skicka upp dina ideér på en web, så ska du nog få feedback så du baxnar..:)
Det finns många här som både risar och rosar...
 
Angående examensarbetet: Gör du det åt något speciellt företag eller gör du det på någon av Chalmers instutitioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.