Gas eller el med frånluftsvärmepump ?

Hej. Jag har köpt ett hus på ca 120 kvm byggt 82 som värms upp med gas, men befintlig gaspanna måste snart bytasut. Huset har mekanisk frånluft och i nuvarande värmepanna finns en värmeväxlare,elektro standard, som värmer tappvattnet. Enligt nuvarande ägare (vi flyttar in om en månad) ligger förbrukningen för el och gas på ca 17000kr/år.
Det finns inga gasvärmepannor med frånluftsvärmepump att få tag i, så alternativen för mig är att antingen fortsätta med gas fast då utan frånluftsåtervinnig eller att byta till en elpanna med frånluftsåtervinning typ IVT 490 eller någon av Nibes modeller.Har fått prisuppgift på ny gaspanna 56600 ink. installation och bortforsling av gammal panna.
Så vad säger ni- behålla gasen utan frånluftsåtervinning eller satsa på elpanna med återvinning?? Någon som har en aning om vad ex. IVT 490 kostar med installation ? Det aktuella huset ligger i Skåne och vi är två vuxna och två barn i familjen.

Blir mycket tacksam om någon orkar svara!

 
T
Svår fråga: Anledningen är att du aldrig har haft frånluftsvärmepump i huset, så din mekaniska frånluft måste då byggas om rejält med nya spirorör m.m som bara det lär gå på lika mycket pengar som en ordinär panna. Idag finns det kondenserande olje/gaspannor som har c:a 106% effektivitet (pga att man också kyler ned avgaserna och får lite energi där också). Alla värmepumpar kräver mycket el och tar lång tid i uppvärmning medans en gaspanna kan värma upp ditt hus på c:a 30 min från start.

Kanske en gasdriven varmvatten-beredare typ Valiant kan vara ett alternativ i detta fall. Oavsett tänket är det bra om man kan ordna backup ifall ena värmekällan pajar (typ långvarigt elavbrott). Vad jag försår av din tråd har du alltså gaspanna samt en elpatron som värmer vattnet sommartid och att du har vattenburen värme i huset.
Beta av trådarna på värme så kanske du hittar något som passar dig bra, sen kan du ev annars köpa sprillans ny gaspanna typ kondenserande, sen köpa en beg elpatron och dito en braskamininsats som du har som backup. Kombipanna kanske kan vara av intresse och det finns också pelletssystem idag, men det systemet har jag lite kunskap i.
 
Skulle inte tänka mej att byta gas till el ( om jag skulle kunna välja). Skulle satsa på en gaspanna av tysk fabrikat - i Tyskland används mycket gas och man kan ju hoppas på att dom bygger högeffektiva gaspannor med kondensering och med modernaste driftstyrning. Undersök marknaden så du köper det bästa du har råd med!
En kamin som reserv är alltid bra att ha :).
gaia
 
AutoTerm har en frånluftsvp som går att få med en gaspanna eller fjärrvärmeväxlare.
Heter AutoTerm VentiMax 190. Den bör vara i princip samma som IVT 490, men går som sagt att få med gaspanna/fjärrvärmeväxlare.
 
TN-Funkis skrev:
Svår fråga: Anledningen är att du aldrig har haft frånluftsvärmepump i huset, så din mekaniska frånluft måste då byggas om rejält med nya spirorör m.m som bara det lär gå på lika mycket pengar som en ordinär panna. Idag finns det kondenserande olje/gaspannor som har c:a 106% effektivitet (pga att man också kyler ned avgaserna och får lite energi där också). Alla värmepumpar kräver mycket el och tar lång tid i uppvärmning medans en gaspanna kan värma upp ditt hus på c:a 30 min från start.

Kanske en gasdriven varmvatten-beredare typ Valiant kan vara ett alternativ i detta fall. Oavsett tänket är det bra om man kan ordna backup ifall ena värmekällan pajar (typ långvarigt elavbrott). Vad jag försår av din tråd har du alltså gaspanna samt en elpatron som värmer vattnet sommartid och att du har vattenburen värme i huset.
Beta av trådarna på värme så kanske du hittar något som passar dig bra, sen kan du ev annars köpa sprillans ny gaspanna typ kondenserande, sen köpa en beg elpatron och dito en braskamininsats som du har som backup. Kombipanna kanske kan vara av intresse och det finns också pelletssystem idag, men det systemet har jag lite kunskap i.
Hej har inte varit inne på sidan på väldigt länge men ialla fall - varför behöver min frånluft byggas om med nya spirorör mm? Jag har ju i dagsläget en frånluftsvärmepump som värmer allt tappvatten i huset.

Mvh / Paulo
 
D
Jag tror inte TN uppfattade att du hade frånluftsåtervinning i den förra pannan då du skrev det lite luddigt... För din del borde det bara vara att sätta en mekanisk kanalfläkt istället för återvinningsaggregatet, om du väljer en sådan lösning.
 
Hej! Jag har lustigt nog exakt samma förutsättningar som dig och skulle gärna vilja veta vad du valt att satsa på? Blev det en kondenserande gaspanna? Hur löste du ventilationen?

Hör av dig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.