A
Har tidigare varit inställd på att anlägge en utepool (4x8) framför altanen på vår sutterängtomt. Nu har jag fått en ide om att bygga ett fristående poolhus under altanen med skjutbara glaspartier samt ett smalt parti med takfönster i framkanten för att poolen (3x7) ska kunna fungera som "ute"pool under sommaren och innepool under vinter. Uteplats anläggs framför samt ingång till sutterängplanet som innehåller bad och bastu tas upp i poolhuset.Vår fasighet kommer genomgå en totalrenovering och tillbyggnad så poolprojektet är tänkt att genomföras samtidigt.Vi har väl tilltagen bergvärme samt tankar om solceller på taket.
Anläggning och drifts-kostnaderna kommer ju bli betydligt högra med innealternativet. Vore intressant att höra era tankar om nyttjande. Rekommenderar ni inne eller ute? Tips på leveranörer? Andra matnyttiga tips till en poolsugen familj med tre barn?
 
Det later som en omstandig losning men inte omojligt. Jag hade personligen gjort det i en annan form, bygg ett badhus dar langsidan (som ju bor ligga mot soder) gar att oppna upp helt och hallet, halften glastak som ocksa gar att oppna upp. Da far ni det basta av tva varldar. Dyrt ja, men ska man ha pool pa vintern i Sverige sa kostar det. Tank dock pa att det blir horribelt mycket fukt med inomhuspool om vintern. Och kallt.
 
A
Huset är vinkelbyggt, altanen/poolhuset blir insynsskyddat i vinkeln mot söder. Hade tänkt lägga poolens långsida mot det skjutbara fönsterpartiet och uteplatsen, långsidan som löper parallellt med huset skulle bli möblerbar. Finns det bra alternativ för tillfälliga golv över pool, tänker mig att man kan använda ytan vid behov.
Någon som gjort något liknande? Bilder på liknande? Hur mycket använder man sin inne eller utepool? Vilket alternativ ska man köra på?
 
Milkshaken
ja jag hade definitivt anlagt en inomhuspool... Vi älskar våran utomhus,,, 8x 4 x1,5 men tyvärr så är säsongen för kort tycker vi... Istället för att köpa dyr uppvärmningsutrustning, dyr i både anskaffning och drift, så funderar vi på samma som tokyoboy skriver... Fukten går att få bort med maskiner.... (Har man råd med en pool så har man råd med fuktborttagande maskiner.....)

Vi har vår pool i absolut söderläge, och har mycket gratis på detviset, men just detta med att kunna klä in och öppna upp.... Min älskade fru sa först.... Jamen det blir ju som en kuvös därinne... Javisst sa jag, om man inte öppnar sidor eller ännu hellre har öppningsbart glasparti som tak..... Då kan man ju sola lite oxå...:)

jag stödjer er ....
 
A
Ja, nackdelen med att göra en innepool är väl den att man badar under tak på sommaren. I vårt fall skulle vi endast kunna skjuta bort glaspartiet längs poolens långsida. Tänker mig att de ev takfönsterna inte skulle vara öppningsbara utan mer för att ge extra solljus vintertid. Frågan är om man upplever utrymmet mörkt och tråkigt under sommaren. Ni som har innepool, hur använder ni poolen sommartid? Vore toppen att få se lite bilder från poolhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.