Ska montera fyra st en-meters pax-garderober i ett utrymme som är 398 cm brett ...
Min tanke är att ta bort väggen på en av garderoberna och använda ytterväggen på garderoben intill som innervägg.

Bifogar en bild från mitt freeware-cadprogram:
_____
| || | || |
....^
Vägg som tas bort.

Någon som gjort detta? Några fallgropar som jag missat?
 
Du har inte tänkt ha dörrar på garderoberna då eller? För det lär vara svårt att montera utan separata väggar.
 
Men om han bara tar bort den ena väggen kan han ju hänga dörren i dem amdra sidan...
 
Enmetersgarderoberna har två dörrar.
 
Har du mätt stommarna?

Ikeas köksskåp är ju t.ex inte 600 trots märkningen.
 
Har en i sovrummet: de är ganska exakt 1000 millimeter, och väggarna är 17 millimeter tjocka.
Personligen skulle jag nog välja skjutdörrar isället för Pax i det läget.
 
Inga dörrar. Dom kommer att stå inne i en större garderob, med skjutdörrar.
 
Hur fäster du då bakstycket? Skall du fräsa ett spår i den väggen du väljer att spara?

En annan tanke är ju att ta bort de två väggar (eller en av dem) som sitter ytterst och skruva dessa direkt på väggen på en list eller med vinklar, vilket du tycker är snyggast.
 
Är det inte lättare att kapa mellandelarna så att ena garderoben blir 980 istället?
 
Ja, bakstycket blir nog det största problemet.
Räknar med att behöva fräsa bort upphöjningen i stommen för att kunna fästa två bakstycken på samma stomme.
Möjligen kan man kapa en mellandel också? Men då får man antagligen göra om alla ikeas specialinfästningar.
 
Redan köpt alltihopa? Annars låter det som om det vore enklare med tre stommar och att sätta nåt helt annat emellan i de två 49-cm-springor som blir, eller att välja tex Elfa eller IKEA:s nya walk-in-closet-lösning.
 
Ja, det är inköpt. Och så svårt tror jag nog inte att det blir.
 
Bredden räcker nog om jag skulle ta bort golvsocklarna.
Men det är klinkerssocklar som jag helst inte vill röra. Antar att halva väggen följer med då ...

Kanske kan man göra ett urtag i Pax-stommen på yttersidorna som passar sockeln?
Det skulle bli ca en cm brett och 15 cm högt. Stommen skulle sen kunna skruvas i väggen för att inte missa sin stabilitet.
Vad tror ni?
 
Det låter som en bra idé. Eller bara sätta dem 15 cm upp, om takhöjden finns?

Man jag måste ju erkänna att jag blir lite nyfiken på utrymmet där du ska ställa dem - 15cm höga klinkersocklar på golvet i en garderob med skjutdörrar i kombination? Är det till en spa-avdelning eller i hallen? Om det kan bli vått på golvet vore det ju bara bra om de kom upp en bit.
 
Jo, har funderat på att flytta upp dom, men tror inte att det blir snyggt.
Garderoben (i vilken det ska stå garderober) står i en tvättstuga, därav socklarna.
Är våtskydd i hela rummet, men ganska osannolikt att det kommer komma vatten ända in i garderoben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.