Hej! (mitt första foruminlägg ever!)
Har läst runt på forumet men vet inte riktigt vilken väg jag ska ta.
Har ett förråd (ett fristående hus. Lite mer än hälften är isolerad, taket sänkt bl.a. Golvet är betong. Två tvåglasfönster och en vanlig ytterdörr) som jag tänkte ställa upp mitt älskade trumset i. Då vi bor i ett litet bostadområde (30- 40 meter mellan husen) tänkte jag det kunde vara en bra ide att ljudisolera på ett eller ett annat sätt för att hålla granntanten lugn.
Som jag har läst ut av trådar både här och på andra forum så verkar det finnas två vägar att gå. Antigen bygga ett rum i rummet eller isolera det befintliga.
Bygga ett rum i rummet med flytande golv, luftspalter osv. känns lite överseriöst för att hobby spela trummor. Det är lågt i tak (strax över 2 m) och jag är inte händigast i kommunen direkt.
Isolera det befintliga då? Hur kan man lättast ljudisolera fönster och dörr? Har tänkt att bygga ett podium till setet för att ta bort visst stomljud.
Eller ska man gå halvvägs och gipsa upp väggar på en 7 kvm runt setet, kan det vara något?

Tacksam för alla svar, tankar & tips!

//Stefan
 
Tyresö
En gammal klassiker är att klä väggar och tak med äggkartongs-flak. det tror jag är det enklaste och billigaste sätter. Prova med att ringa Kronfågel AB, så kan dom garanterat skicka dej så många flak du behöver.
 
Äggkartonger funkar delvis bara för att minska reflektioner inom vissa frekvenser. inger för att dämpa ljudet innifrån och ut.

Hyfsat bra och enklast är nog bara dubbla lager gips exempelvis 2 lager 13mm standarngips. går att göra diverse varianter med luftspalt osv. men ovan funkar nog tillräckligt bra.

Sätt dom överlapp och glöm inte taket. Täta alla ventiler och små springor.

finns det inte elektroniska trummor ? , som D-drum när jag spelade i band för 25 år sedan ?



/benny
 
Har pratat med mina (mycket toleranta och trevliga visade det sej) grannar och dom tyckte jag inte skulle göra något alls förutom och spela så högt jag kunde.
Planen är att bygga ett flytande podium som jag dämpar med markskivor för att kapa stomljudet och sen bygga för fönster och isolera ytterdörr.
Några förslag på vad jag ska lägga mellan podium och golv för att få det flytande?

/Stefan
 
Steffopoppo skrev:
Några förslag på vad jag ska lägga mellan podium och golv för att få det flytande?

Jag har för mig att man i musikstudior brukar använda sand för att få golvet flytande.

För övrigt går jag i exakt samma tankar som du - även om jag har ett digitalt trumset är det fantastiskt mkt trevligare att banka loss på riktiga trummor. För min egen del kommer jag att isolera väggar m.m. med luftspalter.
 
Du tänker en typ "sandlåda"?
Jag kommer inte "flyta" hela golvet (16 kvm = mycket sand..) utan göra ett podium. Skulle man då göra en liten låda och fylla i sand i och lägga regel uppe på?
hmm... tål att tänkas på..
Om man bor i lägenhet verkar det som att digitaltrummor ställer till med mer väsen än vad jag kunde gissa. Stomljud från pedal och pads verkar sprida sej som bara den. Luftljud verkar vara ett mindre problem, om man inte kopplar in ett ordentligt högtalarsystem förstås =)
Jag försökte beställa några skivor Stepisol från Beijer och ställa podiumet på men frakten kostade mer än skivorna och dom är inte billiga. Tror dom har lager i Järfälla (och man kan hämta där läste jag på ett annat forum), kan vara ngt och kolla upp till digitalsetet kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.