DeuXe skrev:
Hej
Har byggt hyreslägenheter i stockholm för ca ett år sedan och då ville beställaren ha det på detta viset isället för i kombination. Detta pga att det skulle vara servicevänligt, så servicemontören som kom dit kunde sätta vilken brytare eller uttag som helst utan att behöva ha rätt märke osv för att passa i komb. Och visst ser det illa ut med tex fyra dosor lodrätt med 5 cm mellanrum... kan bli brytare på allt mellan 80-120 om det är ett gäng i lodrätt
De var en märklig anledning!

Hur snyggt är de sen med fyra brytare en bit från varandra.. i fyra olika fabrikat? :wow:
 
Skulle det här blivit snyggare i en kombiram? Jag tycker nog inte det.

(Det blev ganska mycket FK i röret med tre kronomkopplare och ett VU)
 
  • image1.jpg
Så här ser det ut hos min syster. Huset byggt 98...!
Två olika grupper...
Så fruktansvärt fult...!

(fläcken på tapeten gör ju inte saken bättre...)
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där platsar ju i värsta elkopplingentråden lillePer

mycke_nu s montage tycker jag inte såg så illa ut
 
Redigerat:
lillePer skrev:
Så här ser det ut hos min syster. Huset byggt 98...!
Två olika grupper...
Så fruktansvärt fult...!

(fläcken på tapeten gör ju inte saken bättre...)
Det där måste nån pryo gjort, eller möjligen är det någon bärande pelare eller nåt annat jox i väggen man inte kunde karva i.
 
mycke_nu skrev:
Skulle det här blivit snyggare i en kombiram? Jag tycker nog inte det.

(Det blev ganska mycket FK i röret med tre kronomkopplare och ett VU)
Jag tycker att det alltid är snyggare i kombination. Menar du att det skulle bli mer trångt i rören/dosorna om dom sitter i kombination?
 
mycke_nu skrev:
Skulle det här blivit snyggare i en kombiram? Jag tycker nog inte det.

Ja det tycker jag faktiskt. Men det är såklart en smaksak!
 
lillePer skrev:
Så här ser det ut hos min syster. Huset byggt 98...!
Två olika grupper...
Så fruktansvärt fult...!

(fläcken på tapeten gör ju inte saken bättre...)
Vad ända in i hela helv...?

//Patrik
 
mycke_nu skrev:
Skulle det här blivit snyggare i en kombiram? Jag tycker nog inte det.

(Det blev ganska mycket FK i röret med tre kronomkopplare och ett VU)
Tycker det är ganska snyggt att separera brytarna på det där vertikala sättet !

VU't verkar vara en såndär 4-vägs "plattkontaktsak"- och iofs är den horisontella monteringen av detta mest praktiskt... men det stör ändå litet mitt esteiska öga.. VUt borde vara "vertikalt" placerat och en vanlig 2-brunns jordad sak...

Sen är det en katt där på golvet men den hör väl inte till elistallationen....:rolleyes:
 
Håller med om att VUet är fult. :)

Det var en liten nödlösning, det fanns varken plats till PE (redan 8 trådar i ett 16 rör) eller tillräckligt med belastningsutrymme (belysningen drar 1500 W) för att sätta en vanlig brunn. :|

Tanken var att sätta en liten hallmöbel just där, men nu blir det nog inte så utan det kan mycket väl bli ett doslock istället.

Beträffande kombiram så tycker jag nog att det skulle se lite för modernt ut i den rustika lantköksmiljön. Trend är illa nog.. Annars har jag ramar på flera andra ställen i huset.
 
Redigerat:
Renova trefacksram i glas, mycke? Kostar närmare 1000 bara ramen :)
 
Man kan ju ha flera rör om det blir trångt, har jag hört ;)


Men appropå uttaget, den där typen av uttag var uppe i en tråd tidigare och det verkar sjukt nog vara så att reglerna kräver att skyddsjord är framdraget även till ett såntdär uttag (om det av andra skäl är krav på skyddsjord i rummet, t.ex. att det är byggt nyligen eller det finns något annat som är skyddsjordat).

Jag antar att det beror på att ingen tänkte på sånadär uttag när reglerna skrevs. Det kan i.o.f.s. också vara så att reglerna kräver skyddsjord för att det ska bli rätt om nån tröttnar på att den jordade kontakten inte passar och därför vill byta uttag...
 
yxis skrev:
Man kan ju ha flera rör om det blir trångt, har jag hört ;).
Jo, elektrikern planerade dåligt. Det blir så när man renoverar utan ritningar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.