Hej. Har idag 10 st spottar i garaget som är på 60kvm. Och tycker de är dåligt ljus.
har tänkt montera lysrörsarmaturer istället. 10 st armaturer på 2*36w. Idag är de delat på 2st 10A säkringar. Tanken va att sätta armaturerna över dom hålen som blir ifrån spottarna. Idag sitter de burkar med flexslang. Går de dra ny kabel i Dom? eller ska man dra ny flexslang. Ska man dra fk eller kan man dra en ekk i flexslangen? 1,5 eller 2,5? Skulle isåfall bli 4 st 2*36w på 10A och 6st 2*36 på 10A. alltså 10 st delat 2 säkringar.
Och 2 st brytare. MVH
 
Du bör kunna dra ny FK1.5 i dessa slangar, om de befintliga inte går att skarva.
 
Okej, men drar nog ny fk, känns lite mer seriöst då. Tack för svaret. Mvh
 
Du kan lägga alla armaturer på en grupp.
Jag skulle rekomendera att köpa armaturer med T5 lysrör istället, typ 2x28W
Drar mindre, mer ljus/watt, håller längre.
 
Mikael_L
Och jag skulle göra som din ursprungstanke, lägga ljuset på två brytare ... :)

Mindre plågsamt för brytaren att slå på och av ljuset, då lysrör är en reaktiv belastning.
(brytaren håller längre)
Möjlighet att tända mindre ljus ifall man bara behöver det.
Ifall dessa två grupper kommer från två olika faser blir det mindre flimmer i ljuset.

edit:
Fast chosen menar kanske en säkring och två strömbrytare, då får man alla fördelarna utom nr3.
Flimmer behöver inte heller vara någon stor issue, bra rör och bra armaturer idag gör "problemet" litet. Jag kommer köra mina 6 armaturer på enda säkring.
 
Redigerat:
håller med om 2 brytare, 2 grupper som du kan välja vilka som ska vara igång.
tänk på hur du har garaget uppbyggt med förvaring o liknande.
bra belysning på en grupp/brytare vid skåp eller liknande så du kan gå och hämta/leta i skåpen/hyllorna utan att tända upp hela garaget och sedan en brytare för att få bra ljus vid bilen. (sätt även om du har plats belysning i nederkant på väggen för bättre belysning under/vid sidan av bilen)
 
Okej, blir 4 st på en brytare. och 6 st på den andra. Men räcker 1,5mm? Kan man dra en ekk i flexslangen istället för fk? Tack för svaren!
 
Mikael_L
1,5 mm2 räcker, men säkring max 10A då.

Det är tillåtet med EKK i slang/rör, men varför?
 
Du kan dra 1,5mm2, du kan säkra av 1,5mm2 med 13A.
2300W för 10A säkring och 3000W för 13A
 
För att säkra med 13 A MÅSTE man ta hänsyn till utlösningsvillkoret OCH var och hur ledningen är dragen.

Det finns INGEN anledning att säkra detta med annat än 10A.

10 x 2 x 36 W är bara 720W, med helt okompenserade (cosfi=0,5) så drar de 6,26A vid 230 volt.
med kompensering till 0,8 (vanligt) så drar ALLA rören 3,91 A.

Jag tycker den ursprungliga iden med att bara ersätta spottarna med lysrör rakt av är bra med olika säkringar och dubbla brytare. Behåll pottorna och dra in ledningarna i armaturen direkt.

Sedan kom frågan om EKK, är det högre kapslingsklass på armaturerna så det ska tätas? eller är det "köksarmaturer"

Protte
 
Då alla armaturer inte kommer centrum över hålen ifrån spottarna, Va tanken att ekk skyddar lite, för kopplingsdosan sitter väl i mitten? några av armaturerna kommer ledningen gå in i ena änden i princip. Då ligger väl ledningen mer skyddad i armaturen om jag drar en ekk? Mvh
 
Olika armaturer brukar se olika ut. Vissa har kopplingsplinten i mitten, andra på sidorna.

Om armaturerna kommer över rörutloppen/kopplingsdosorna så skulle jag köra med FK.

//Patrik
 
Mikael_L
bygggarn skrev:
Då alla armaturer inte kommer centrum över hålen ifrån spottarna, Va tanken att ekk skyddar lite, för kopplingsdosan sitter väl i mitten? några av armaturerna kommer ledningen gå in i ena änden i princip. Då ligger väl ledningen mer skyddad i armaturen om jag drar en ekk? Mvh
Du kan nog ta upp ett nytt hål i armaturen där det behövs.
Men kör du med FK så måste alltså armaturen ligga över dosan/rörutloppet då, och ledningarna får inte vara synliga någonstans från utsidan av armaturen.
Alla andra ev hål i armaturen ska väl egentligen sättas igen också, om man vill vara petig.
 
Mikael_L skrev:
Du kan nog ta upp ett nytt hål i armaturen där det behövs.
.

Nja, då tar du bort CE märkningen och alla eventuella garantier på armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.