Hejsan!
Vi har en gammal gård som står på en torpargrund av olikformade gråstenar. En av hörnen på grunden måste ses över. Eftersom det är ett ganska stort hus det handlar om så är det inget man gör med små 5 tons domkrafter (jag har försökt). Är det någon som vet vart man kan vända sig med den typen av problem i Uppsala län?

Huset måste lyftas lite i hörnet och hörnstenarna läggas på plats.
 
Jag har kontaktat Gysinge byggnadsvåri ämnet. Kanske kan det komma ut och komma med tips.

Här kommer en bild på stenfoten fast tyvärr inte på hörnet med problemstenen...

 
  • stenfot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hans_N skrev:
Biltema har billiga 10-tonsdomkrafter.
Problemet är att jag inte litar på hydrauliska domkrafter för skall man fixa aktuellt hörn så lär det behöva stå ett par dygn medans man fixar frostsäker beläggning under stenarna och sedan sätter tillbaka allt. Jag tror på STOOORA mekaniska domkrafter. Jag skall se om det går att hyra dessa.
 
skogsfroet skrev:
Problemet är att jag inte litar på hydrauliska domkrafter för skall man fixa aktuellt hörn så lär det behöva stå ett par dygn medans man fixar frostsäker beläggning under stenarna och sedan sätter tillbaka allt. Jag tror på STOOORA mekaniska domkrafter. Jag skall se om det går att hyra dessa.
glömde säga varför jag inte vill ha hydrauliska domkrafter... Anledningen är att de inte alla gånger håller trycket och då kommer hörnet sakta sakta att sjunka...
 
Men det går ju bra att lägga in träklossar när man hissat upp, så domkraften inte behöver vara belastad någon längre tid.
 
Hans_N skrev:
Men det går ju bra att lägga in träklossar när man hissat upp, så domkraften inte behöver vara belastad någon längre tid.
Jo det har du rätt i. Då behöver man bara slöjda till ett par rejäla stöttor... Förresten funerar jag på att byta ut de 2 hörnstenarna mot kvadratiska granitblock.
Kan man köpa sådan från stenbrott tro...?
 
skogsfroet skrev:
Jo det har du rätt i. Då behöver man bara slöjda till ett par rejäla stöttor... Förresten funerar jag på att byta ut de 2 hörnstenarna mot kvadratiska granitblock.
Kan man köpa sådan från stenbrott tro...?
Denna kanske kan vara något, billig iaf.
http://www.blocket.se/vi/8727824.htm?ca=8_s
 
Den skulle man ju ha!!! Fast den väger en del också ;)
Vi skall se hur det blir med grunden. Det skall komma en kille som jobbar med sten och titta på den i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.