Står i valet och kvalet när det gäller ny insatskamin. Vi skall mura upp en helt ny konstruktion från sockel till en stenskiva på toppen.

Väljer mellan 2 st Dovrekaminer 2175/2575. Med eller utan rökklocka. Tappar 1kw i effekt enligt uppgift, men finns det någon annan anledning att inte välja 2575 utan rökklocka om man bortser från effekten?

Anledningen till tvekan är att bygghöjden drar iväg lite, något som inte gillas av designansvarig fru :)
 
Praktikern vann, det blev med rökklocka :)
 
M
Hej,
funderar själv på någon av dessa två Dovrekaminer. Du har möjligtvis inte någon recension? Vad gör förresten rökklockan för nytta? När jag frågade försäljaren hade han ingen aning....

//mr
 
Samma här, säljaren på Spismiljö i Helsingborg hade ingen förklaring.

Tydligen skiljer det 1kw i effekt till 2175:ans fördel. Som jag tänkt hemma så tycker jag det kommer att se bättre ut med rökklocka rent funktionellt. Jag har också ett behov av att gå in bakåt i murstocken, får ju 45 grader med automatik med rökklockan.

Kolla runt på priser när det blir aktuellt. Tog in min från Polen till en betydligt lägre kostnad.
 
M
Ok. Jag har tänkt sätta in den i befintlig öppen spis så arbetet blir betydligt enklare om jag tar 2575:an. Var du och hämtade den i Polen eller gick det att beställa till dörren? Vad du fick betala är ju också intressant...
 
2575 är helt rätt i ditt fall.

Jag hämtade den i Polen, gick dock att få frakt för ca 250 €. Blev en miniweekend med övernattning med in fru istället med lite annan shopping.

Du hittar dem i Polen för från ca 11.000
 
Vilka handlade du av i Polen?
Är det något man bör tänka på om man gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.