Tyresö
Fukten från EPS-betongen måste ta vägen nånstans - och den går inte igenom plasten. Du vet ju hur plasten ligger, så då vet du ju också var fukten tar vägen.
Är förresten väggregeln gjord i trä eller plåt? Man får inte gjuta dikt mot organiskt material (trä) inomhus utan ett skiljande plastskikt (frigolit, plast etc.)

Låter som ett konstigt sätt att utföra badrumsgolvet på. Först EPS, sen ovanpå det 8 cm betong, för att sen flytspackla in värmegolvet.
Varför inte ha EPS hela vägen och sen flytspackla in värmegolvet? = bättre isolering och mindre arbetsmoment.
 
Nu har jag kommit hem, efter att ha jobbat ett par dagar på annan ort. Det jag nu upptäcker är att de inte flyttat på wc-rör utan bara lutat lite från väggen enligt bifogade bilder. Är detta ok? Skulle behöva ett snabbt svar, då jag vill ta upp detta med honom imorgon och eventuellt bryta kontraktet.

Han tänkte nämligen prima, fasta golvvärme och flytspackla golvet redan imorgon trots att plattan gjutits så sent som i måndags, typ 4 dagar.

Vad tror ni om wc-röret?
 
  • wc1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wc2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
hur många cm ca kommer dom flytspackla?!
 
Krilleman
Med tanke på att gummit ska träs på stossen på den tjocka släta delen. Och ifö 3800 WC:n har anslutningshöjden på porslinsutloppet 20mm upp från underkant på muggen så blir det lite knas med den höga höjden. Stossen skulle suttit lägre, mycket lägre.

Hur kunde dom klanta till det så här mycket när det verkar som om det funnits plats? Varför la man inte ett 110x45º gren liggandes och en vinkel-stoss (rak på bilden) ????????? Gjorde byggaren själv avloppet för att spara pengar eller har dom/du en utomstående röris?!
 
Byggarn/entreprenören gjorde arbetet själv trots att vi uttryckligen krävde utbildad röris i vårt avtal - som tro mig är mycket omfattande.

Har nu precis varit där och upptäckt lite andra intressanta saker och undrar hur han/de tänkt. Är för trött för att skriva om mina upptäckter nu, men återkommer under morgondagen. Kommer då eventuellt tala om vem personen är och vilket/vilka företag han är verksam i, så andra slipper samma historia som vi. Han och hans företag är certifierad av BKR, men de kan givetvis inte göra något - vilket jag anser är mycket märkligt.
 
#6

Det blir problem med tätskiktet. :(
 
Om man läser på EPS beong hemsida så står där att EPS cement är "självutorkande", dvs den förbrukar allt vatten själv under härdning (och kan tydligen i någon mån förbruka även tillkommande vatten vid fuktskador). Dvs den behöver ingen nämvärd torktid innan den kapslas in.
 
Vi har nu hävt avtalet med XXXXX Bygg & Badrum AB och företagsledaren. Och jag vill verkligen varna alla andra för denna sk hantverkare. BKR är underrättade och jag hoppas få kontakt med VD efter helgen. De kommer då förhoppningsvis inleda en granskning så snabbt som möjligt.

Vi har tyvärr betalat honom en hel del pengar i förskott, som vi nu antagligen inte kommer att se röken av. Jag kommer under morgondagen försöka lägga upp lite bilder på vad han gjort och vad han tänkte göra.
 
Redigerat av moderator:
Hej,
lite sent nu, men jag har haft liknande problem med för kort uppstick på avloppsrör vid byte av toalettstol. Standarsmanchetten kom för långt ner med följd att toalettstolen nådde inte ner ordentligt i manchetten.
Standard förhöjning kom för högt och stolen fastnade på den invändiga klacken i förhöjningen.
Till råga på allt var mitt gamla avloppsrör aaaningen större än dagens standard.

Lösningen blev en "Purus RSK 291 04 14, Wc anslutning ROT 123-130 mm inkl luktspärr".
 
Vad gäller generellt klåperi har jag tyvärr ingen lösning.
Hoppas ni landat med fötterna neråt!
 
Multiquick heter lösningen..
Monteras dock innan tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.