Vi håller på att renovera badrummet och killen som gör detta har kopplat in ett vanligt grenrör med svängt utförande och 3 muffar istället för ett WC grenrör. Grenröret kommer kanske bara sticka upp ca 2 cm över klinkers.

DVS han har monterat ett http://www.vvs-boden.se/uponor-ht-pp-grenror-3-muffar-svangt-utforande-110x885%C3%82%C2%B0-p-4847.html istället för ett http://www.vvs-boden.se/uponor-pp-ht-wc-gren-110x885°-p-8688.html .

Är detta okej? Skulle behöva ett snabbt svar då de ska gjuta plattan imorgon.

Hjälp mig!
 
Krilleman
Hur mycket sticker det upp över den tilltänkta betongen?!

Går att lösa om muffen på grenet slutar i höjd med färdigt golv.
 
Det funkar, dock hade jag hade föredragit ett 45 graders grenrör, med en 45 graders böj i, alternativt ett liggande (på sidan) 45 graders grenrör, med en 90 graders wc-böj i. Men det kanske inte fanns plats för dessa lösningar.

Om den bara sticker upp nån cm så kan man lösa det med en wc-stos i det befintliga grenröret. Sticker den upp för långt kan det bli bökigt
 
Krilleman
det är ju helt beroende på att gummit i wc-stossen är i muffen och inte i själva "svängen" på grenet lordi. vanlig 110 muff är insticket 6cm. kan bli lite väl snålt tilltaget.

Självklart vore en annan lösning bättre!
 
Grymt snabba och bra svar! Tack!

Vet inte exakt hur många cm muffen kommer att sticka upp över betongen/klinkers, men det kan röra sig om 1 till 4 cm och det borde fungera? Eller?

Vad är risken med 90 graders grenrör respektive fördelen med två 45:surprised:r? Kan det lättare bli stopp?
 
Enlig branschregler skall den fasta biten sticka upp med minst 40mm över färdig golv. Det har med tätskiktet att göra.
 
Krilleman
När du inte vet exakta mått blir det svårare atty svara, men det kan funka, en annan lösning är ju dock att rekomendera. 88º gren i toan blir det lättare stopp, med en 45º i ett 45º gren får ju skiten lite fart i rätt riktning!
 
krilleman_215 skrev:
det är ju helt beroende på att gummit i wc-stossen är i muffen och inte i själva "svängen" på grenet lordi. vanlig 110 muff är insticket 6cm. kan bli lite väl snålt tilltaget.

Självklart vore en annan lösning bättre!
Jag tror du missförstår mig. Vad jag kallar wc-stos är en kapbar stos, där man använder en lös gummipackning. Om TS muff på grenen slutar vid golvnivå, eller max 1-2 cm ovanför, så kan man stoppa i en sådan. Alterativt använder man någon av Purus eller Faluplasts stosar.
Men jag håller med dig, en annan lösning vore bättre, om det finns utrymme.
 
Krilleman
Tätskiktet kan man lägga på stossen om man kapar in den precis innan man gummar badrummet. En riktig wc anslutning är alltid det bästa, men kanske inte funkar i alla lägen...
 
Vi stoppar bygget för samtal med entreprenören. Vi kontrollmätte avståndet från wc-muffen till regelstommen och fick detta avstånd till 80 mm, sedan ska det in 15 mm plywood, 20 mm Litex och ca 10 mm kakel, vilket bygger ca 40 mm. Då återstår endast 40 mm och vi behöver minst 55 mm för vår toalettstol (Ifö Cera WC-stol 3800) http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9665&ProductGroupID=15258&ProductID=440.

Vi får sedan se vad han säger, då detta antagligen kommer innebära att de måste ta bort en del eps-cement och ecoprim-skivor.

Grrrrrrr, känns inte direkt som om jag ska behöva lägga ner massa tid på att ha koll på hantverkarna. Varför kan de inte göra rätt fån början...
 
Tyresö
Känner igen senariot. Botemedlet heter: Komunicera och informera......Vilket verkar vara en omöjlighet på väldigt många byggen.

Jag förstår hur du känner och jag lider med dej.
 
Krilleman
Men även fast du skulle ha en "udda" WC så får ju inte den plats heller! Och ifö 3800 är ju bara en standard-stol, konstig rörkrökare som du har fått tag på!

vad hade dom för svar?!
 
Ja, vad ska man säga? Entreprenören anser att vi stoppar bygget och att han lider ekonomiskt av detta. Han fixade avloppsröret ca 2 cm och jag och min sambo undrar fortfarande om det kommer att räcka. Eftersom vi vill undvika köldbryggor mellan den oisolerade plattan och golvet ska han isolera ytorna kring avloppsrören med eps-cement - vilket han gjort. Men han vill inte respektera torktiderna utan anser att vi ska lita på honom...

Vad säger ni - har vi gjort bort oss? EPS han kanske "torka" 1 h innan de la på plast och sedan gjöt den nya plattan. Enligt förpackningen ska man vänta 12 timmar...
 
Tyresö
Menar du att han plastade in EPS-betongen helt eller lät han något vara öppet, så att restfukten har någonstans att ta vägen ?
 
Han la plasten direkt på eps-cementen, runt om eps-cementen finns begagnade ecoprimskivor och en väggregel, tror inte det finns så mycket utrymme för detta att andas?

Bör jag vara orolig?

Sedan har de gjutit en ca 8 cm tjock kaka med Maxit Grovbetong och nu undrar jag givetvis... När är det okej att börja fästa golvvärmen för att sedan flytspackla det hela? Behövs primer innan man lägger golvvärmen eller flytspacklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.