Jag har lite funderingar om hur jag ska bygga väggarna till vårt stenhus... Min tanke är att (från insidan) bygga med
1. lättbetong (vilken tjocklek vill jag även ha råd om..) eftersom det är billigare och mer lätthanterat än lättklinker,
2. sen isolera med 70mm tjocka mineralullsskivor (fast hur får jag dessa att fästa på lättbetongen?? Måste man uppföra ett regelverk av stålreglar då??) eftersom mineralullen är både billigare och från vad jag läst i princip resistent mot mögelangrepp till skillnad från cellplast..
3. för sedan tänkte jag (om jag nu ska använda mineralull) lägga tjockputs utanpå det..

men om jag inte ska använda mineralull utan istället cellplast (100mm) så ville jag skapa en luftspalt mellan cellplasten och den isf tilltänkta fasaden av lättklinker (90mm) som sedan får ett lager av tunnputs.. Tillför lättklinkern något i u-värde trots luftspalten? Eller ska man nöja sig med tegel? Och vilket är isf billigast? Lättklinker eller tegel?

Vilket system tror ni på när det gäller både kostnad och mögelfritt byggande? Och vad kan dessa 2 konstruktioner ha för skillnad i u-värde? Är det förresten värt att använda lättklinker istället för lättbetong på insidan om jag nu bara ska vända mig och sälja huset så snart det är färdigt? För jag vet ju att lättklinkern lagrar värmen över längre tid än vad lättbetongen gör... Men vad gör det för redovisningar på papperna?

ELLER.. ska jag bara köpa färdiga isoleca block? Är det billigare?
 
Redigerat:
Tror nog jag får ändra mig angående att använda lättbetong i innersta skiktet.. har precis kollat upp priser på både lättbetong och lättklinker hos Beijers och kom fram till att den lättbetongen är mer än dubbelt så dyrt!! Det var inte den uppfattningen jag hade fått av att läsa några trådar i dessa forum.. men det kanske var jättegamla trådar.. men kan priserna verkligen ha förändrat sig så??
 
Redigerat:
Det finns ingen anledning att krångla till det med en treskiktsvägg, dvs lättbetong, tilläggsisolering och skalmur. Det blir dyrt, tar värdefull boyta i anspråk och ger inte optimal isolering av huset med avseende på väggtjocklek.
Lättbetong är inte dubbelt så dyr som lättklinker. De ligger på ungefär samma prisnivå. Ingen skillnad i värmelagring när man jämför samma densitet.
Du bör läsa t ex någon av STOs utmärkta broschyrer, och den mest kostnadseffektiva väggkonstruktionen blir en tvåskiktsvägg. 24cm lättbetong och 15-20 cm cellplast. Fasadskivor av stenull är relativt dyra och måste skyddas från nederbörd när man putsar huset. Jag föreslår StoTherm Classic http://sto.se/39982_SE-Broschyrer-Informationsmaterial.htm?catId=1
 
Det finns ett förtag som heter Tegelmäster som har en íntressant lösning på detta. De kallar den superväggen om jag inte kommer ihåg fel. Den består av tegel ytterst och sen isolerad med hydrofoberad perlit och innerst kan man välja mellan tegel och lättbeton! Jag tror på detta då väggen är helt i naturmatrial!
tror de finns på www.tegelmaster.com
 
Hej

Till bygget har källaren murats i lättklinker (köpt för ca ~80000kr) och resterande med lättbetong (köpt för ~97000kr). Då betalade jag för:
150mm Finja lättklinker med densitet 650kg/m³ 20,16kr/st
150mm Aeroc lättbetong med densitet 450kg/m³ 19,2kr/st
Så för mig var lättklinkern dyrare.

/Pär
 
isolde skrev:
...Ingen skillnad i värmelagring när man jämför samma densitet....
Men det är inte samma densitet i färdiga murblock av lättbetong, jämfört med lättklinker. Lättklinker-blocken har som regel högre densitet.
 
Men det som man också bör tänka på är att både leca och lättbetong har väldigt dålig draghålfasthet och knäckning av tak eller vindlast kan bli ett problem om man inte räknar på det från början och ju lägre densitet materialet har ju mindre brukar de hålla för

Sen tillkommer frågan om vad det är som ska vara bärande i huset ifall du ska ha en bärande trästomme med stenmaterial på båda sidorna eller ska den inre eller ytre muren vara bärande eller var tanken att de ska samarbeta ?

Men sen undrar jag varför ska du ha så lite isolering som 70mm i väggarna då isoleringen är ganska så billig ändå jämfört med vad det gör för nytta så jag ser inte varför man skulle använda mindre än 15cm isolering och helst mer än så med utöver murdelarna

till sist så är också en fråga om du ska ha putsad eller tegelfasad eller träfasad då det kan ha en ganska stor inverkan på väggarnas tjocklek utan att det gör nån nämnvärd skillnad i isolering på väggarna
 
Cujo skrev:
Men det är inte samma densitet i färdiga murblock av lättbetong, jämfört med lättklinker. Lättklinker-blocken har som regel högre densitet.
Hmm.. jag som var bergsäker på att massiva leca-block 3 MPa vägde 650kg/m3 plus/minus 50kg, dvs lika mycket som lättbetong 4 MPa.
Tro eller ej, men så är fallet. :p
Trådskaparen pratar om tilläggsisolering, och då gissar jag att lättbetong 350-400 kg/m3 inte är aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.