Om man har stort takutsprång eller ännu bättre typ altantak som sticker ut över fönstren så minskar risken radikalt för utvändig kondens. Själv bor jag i ett hus 50 m från havet och har ett stort fönsterparti, ca 4 x 4 m mot havet under ett altantak. Har aldrig haft kondens där. På fönstren vid sidan om partiet och som sitter under ett ganska stort taksprång har kondens uppstått vid några enstaka tillfällen. Fönstrens U-värde 1,2. Glaskasettens U-värde är då ca 0,9.

Men sitter fönstren under ett utstickande tak så har man liten eller ingen nytta av ett självrengörande glas, eftersom de är beroende av regn och även sol för att fungera. På norrsida fungerar alltså självrengöringen sämre än på södersida.
 
Stort tack för bra svar, nu börjar jag få lite grepp om detta. Det är ju så lätt att lenbart yssna på försäljare och inte veta ngt själv egentligen och bara ha deras svar att gå på! Nu vet jag lite mer mvh Malin
 
Funderar på om det skulle kunna vara så att man slipper problem med imma på självtvättande fönster eftersom ytan är hydrofob?
Vattendropparna slås ihop till större som rinner bort, istället för att sitta kvar mitt på rutan. Som vatten på en gås mao.
Annars borde väl egentligen anti-imma produkter som finns för bilrutor och glasögon fungera lika bra på husfönster? Man får kanske spruta på lite väl ofta bara.
 
Krawk skrev:
Funderar på om det skulle kunna vara så att man slipper problem med imma på självtvättande fönster eftersom ytan är hydrofob?
Vattendropparna slås ihop till större som rinner bort, istället för att sitta kvar mitt på rutan. Som vatten på en gås mao.

Min erfarenhet av självrengörande glas (jag hade det tidigare i fönstren på mitt kontor) är att de inte hjälper speciellt bra mot utvändig kondens. Man ska också komma ihåg att "självrengörande" absolut inte är samma sak som "självputsande". Har man fått den uppfattningen lär man bli grymt besviken.
 
Hemmakatten
Vi har schüco- fönster. Schüco som märke ärväl mer karmarna och bågarna som är i aluminium. Själva fönsterglasen köps från annat håll, för det mestaPilkington som är störst på marknaden.

Vi har en 18 meter lång fönstervägg med fönster från golv till tak som vätter mot söder. Vi har 2-glas energiglas-fönster (6mm) med argonfyllning emellan. Vi har altan med utskjutande tak utanför fönsterväggen. Taket ger skydd mot solinstrålning på sommaren så att det inte blir för varmt inomhus. Någon imma har vi aldrig haft problem med. Vårt u-värde ligger iofs runt1,0 eller något lite mer. I vår sjöstuga, som ligger 1 meter från strandlinjen har vi också en hel fönstervägg (med altan och utskjutande tak. Inte heller där har vi någon gång haft problem med imma.

Vi endast 3 höga, långsmala (50cm breda) fönster som inte har utskjutande tak över sig. Av dessa fönster vätter 2 st mot öster och 1 mot norr. Just fönstret mot norr har vi vid enstaka tillfällen haft problem med imbildning på utsidan. Inte ofta, bara några dagar, men dfert är irriterande. Jag skulle bli tokig om man under flera veckors tid varje vår eller höst hade imma på fönsterväggen. Hellre då ett lite högre u-värde.

Vi har också golvvärme, lagd extra tät egftersom vi har så mkt fönster. Vi har inga problem med kallras från fönstren.

I badrummet har vi "varma glas", eluppvärmda energiglas. De enda som tillverkar dessa glas är clspecialglas.se. Fördelen med eluppvärmda glas är att man slipper imma på insidan när man badar, utan man kan ligga i badkaret o titta på utsikten. En annan anledning till våra eluppvärmda glas är att vi har ett nedsänkt badkar precis innanför fönstret och var därför oroliga att golvvärmen inte skulle räcka till. Till elglasen hör en termostat så att man kan ställa temperaturen.

Får man fråga vilket företag ni anlitat? Det företag vi anlitade gjorde ett mkt dåligt jobb med karmarna, fel mått, skevt o snett.
 
Hej Hemmakatten såg ditt svar först nu, TACK. Det är lite kul för många frågor jag har ang materialval till vårt nya/ombyggda hus så träffar jag på dig med superbra svar, verkar som vi har lite samma smak! Jo vi har nu beslutat att använda varma glas till hela fasadväggen 11mx2 för att göra allt för att undvika imma utv. Jag ser att du har det i ert hus. Visst borde detta oxo ge en behaglig känska om man har soffa nära fönstrerna? Vi har kontakt med Profiline/schüco och CF-Glas i Sollentuna. Är det samma som du har haft. Varför var du inte nöjd?Trevlig helg Malin.
 
  • Gilla
Miladmilo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.