Hej!

Har köpt ett hus som ät 7 m brett och 14,5 m långt. Idag är där ett vanligt sadeltak på huset.

Vår tanke är att vid kommande totalrenovering sätta ett mansardtak istället. Diskuterade detta med kommunen vars arkitekt sa direkt att dom i princip inte kommer godkänna detta då huset kommer att se ut som en "svamp" (liten huskropp och mycket tak).

Någon som har erfarenhet av hus med liknande mått MED mansardtak??? huskroppen är idag 2,60-2,80 m hög.

Eller andra tankar / erfarenheter av detta???
 
Jag personligen gillar sådana tak väldigt mycket, men man bör betrakta hur det ser ut i området - där vi bor har de flesta husen sådana och då är det ju förstås inga problem.

Ska ni bygga på en övervåning och är det därför ni ska byta tak? Ska ni ha kupa? Sen kan man bygga sådana tak med olika vinklar, men just för att göra en så stor övervåning det går blir det nedre takpartiet väldigt brant och jättejobbigt att lägga om.

Vårt hus är inte riktigt lika långsmalt som ert, men jag har lite snabbt ändrat vår sketchup ritning för att passa era mått på en decimeter eller så, då ser lite mer hur proportionen blir (fönstren blir lite väl breda och kupan blir lite konstig på långsidan eftersom jag bara skalat modellen i en riktning).

Första bilden är vår hus 10x8 m och 6.7 m nockhöjd, den andra är ert mått med samma nockhöjd - jag bara antar att ni ska övervåning.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vi har tänkt en ovanvåning på huset (idag är det oinredd vind) tänkte ha 2 små kupor på varje sida så att säga...

men om dina mått stämmer så tycker jag personligen inte att det ser så illa ut!
 
det gråa är grunden på huset förstår jag... har du ändrat det så att det är 2,60-2,80 ink grund? om du förstår vad jag menar....
 
Det grå är källaren - 2m hög (du kan nog lätt redigera bort om i ett ritprogram om du tex har en krypgrund, eller så drar du en linje där du har din marknivå).

Fösta våningens knutbräda är exakt 2640 mm lång, så har du det som referens.
 
okej! alltså vad tycker/tror du personligen? tror du att det kommer bli som en svamp med alldeles för mycket tak?

Vilket program har du använt för att rita upp detta?

Och tack så hemskt mycket för att du tar dig tid för detta!!
 
Varför mansard tak? är det för utseendets skull eller utrymme?
 
Det är främst utrymme (gör ju rätt stor skillnad jämfört med traditionellt sadeltak) men tycker även det är väldigt snyggt....
 
Ok, om kommun har synpunkter kan man ju alltid göra förhöjt väggliv och på det viset trolla lite med utseendet:)
 
ja det tyckte vi också men se det där gick inte iheler... för då blir det återigen "fult" med tanke på propotioner när det gäller fönster & liknande....
 
Vad tyckte dom att ni skulle göra?

Jag har bytt tak och gjort med förhöjt väggliv,men med 27 gradig takvinkel, vad får ni ha för vinklar?
 
dom tyckte att vi skulle bygga ut huset i ett L....!
 
Du råkar inte ha bilder på det?

Vet inte om lutningen... har inte fått några riktlinjer när det gäller det... det ända personen ifråga sa var att allt blev fult typ....
 
dessutom så frågade personen om vad vi skulle ha för takbeklädnad... då sa vi pannor (antagligen betong)... det var tydligen också problematiskt då hon ansåg att vi skulle ha papp eller plåt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.