Hej alla,
jag funderar på att bygga en väggfast hylla att använda som stereobänk med måtten 1500 x 450 x 30.

Tanken är att den ska kunna sitta uppe utan synliga stöd och hålla en vikt på ca 50 kg exklusive skivan i sig.

Det jag funderar på att göra är att fästa någon form av metallskenor på skivan, helst försänka dem i skivan, och sätta någon form av byglar på de reglar som finns i väggen bakom.
Jag borde rimligen kunna sätta tre skenor i hyllan (cc-mått på väggreglarna 600 x 2 fack = 1200 mm och tre reglar )

Det jag funderar över är:
- Går det här att åstakomma överhuvudtaget? Bredden för fästena i väggen får ju bara vara max 95 breda
- Kan jag rimligen försänka skenorna i skivan med vanliga handverktyg? Eller får jag fästa dem under hyllplanet?
- Vilka material ska jag använda?

Skulle bli glad för all slags input i det hela.
 
Vad har du för material på väggen in mot rummet? Gips?

Jag är inte riktigt med på hur du tänker, men tänk på att i nederkanten på hyllan (om det är den delen som skall ta upp brytkrafterna) blir kraften 1500 kg rakt in i väggen. Det kommer att smula sönder en gipsvägg. Samma kraft, 90 grader rakt ut från väggen, utsätts "bultarna" för som skall hålla hyllan. Det fördelat på tre ger 500 kg per bult. Stora krafter mao.
 
Jag fattar inte var det ska sitta byglar och skenor, min spontana konstruktion vore att borra in rör eller massiv stålaxel i reglarna och motsvarande hål i skivan och sedan styra på skivan.

Tveksam konstruktion hursomhelst.

Protte
 
J
Redigerat av moderator:
hej alla
tack för flera intressant svar.

Tanken jag hade var att fästa upp hyllan som bl.a. @Jonas är inne på. Att ha något form av rör/axel som är fäst i regeln. Jag är dock lita e osäker på om de produkter Jonas föreslår kommer att fungera för att hålla upp vikten (50 kg). Som jag skrev har jag för avsikt (om jag kan få ihop en fungerande lösning) att fästa någon form av metallstång/skena i skivan, fästa hållare på sidan av reglarna i väggen, och trä in stängerna/skenorna däri. Tre jag kan bygga hyllas så jag kan använda tre stänger/skenor.

Jag skulle vilja jämföra med en produkt på IKEA som tål 15 kg, borde man inte kunna gör det hela lite stabilare för att tåla 50kg?
 
@John sorry, det var inte meningen att kalla dig Jonas :p tillfälligt hjärnsläpp.
 
Bygg något på andra sidan väggen som mothåll till hyllan.
 
@raveper: sovrum på andra sidan väggen och vid den en stor säng. God idé men...
Tanken för mig iofs till att kanske kan bygga någon form av motvikt. Jag får fundera lite på det.

Någon som har en idé hur jag kan bygga skivan? En massiv skiva är inte att tala om. sen måste jag bygge den med tanke på att få in stänger eller liknande. 40 -50 mm tjock hade jag tänkt mig.
 
Har du väggen öppen så du kommer åt reglarna skulle man kanske kunna fästa någon typ av konsoll på dem. (be någon svetsa ihop lite järnrör)
 
@raveper: yep, det var min takne. Jag räknade med att jag "klä av" väggen lite. Jag hade hoppats på at kunna använda mig av någon form av Standardkomponent" för skenor och fästen på reglarna - men där går jag bet.
 
Elfa hyll system. Skruva fast skenan i sidan på regeln, gör hål för konsollerna i gipset. Sen någon form av hyllplan som man trär på konsollerna. (som ikeas lack hylla) Vill man sen inte ha kvar hyllan krokar man av konsollerna och spacklar igen hålen.
 
@raveper: det är inte en så dum idé. Jag får bygga ett hyllplan med konsolerna inuti, och fästa dem på skenorna i väggen. Jag kan säkert försänka skenorna en bit in i reglarna också - på det sättet kommer man troligen inte se mycket alls av själva konsolerna.

Nån idé hur jag ska bygga skivan? IKEAs Lack har en sandwichkonstruktion, jag skulle iofs kunna göra något liknande. Två skivor, sarger och mellanväggar. Idé för material?
 
Skenorna kan du sätta på en 45*45 som du skruvar i sidan på regeln. Då hamnar den innanför gipset så att säga.
Beror ju lite på hur högt den ska sitta. Sätter man den så lågt att undersidan aldrig kommer synas räcker det kanske med bara en skiva och sarger runt. Då får man ju även ett litet utrymme under där man kan skruva upp och gömma kablar.
 
@raveper: bra idé, jag som tänkte mejsla ur 95x95 regeln :)
Ok så en ganska stadig skiva, samt ett par sarger därunder borde räcka alltså, klart, jag behöver ju egentligen inte en botten :)
Jag kommer behålla ett ganska rejält hål i överkant på hyllan för att dölja alla kablar.

Tack så mycket för idéerna, nu har jag lite att gå på. Dags att börja bygga då ;-)
Kommer att skicka upp bilder när jag är klar.
 
Hur gick det? :)

Fundera på en liknande lösning fast för tegelvägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.