Man vill ju göra fint där nere, i krypgrunden alltså, men drar mig nåt djävulskt för att ta bort råsponten och ersätta med nåt annat. Kan råsponten vara kvar under några premisser? Den är ganska svart, men har inte förvärrats nämnvärt sen Anticimex gjorde överlåtelsebesiktningen förra gången och då var det inte tal om att riva ut råsponten.
 
Själv skulle jag dra mig enormt för att ge mig på trossbotten utan att riva golvet.
Särskilt om det är spån som isolering.

Håll det torrt så ska väl inget förvärras.
 
Det är vanlig isolering och vindpapp och ingen fukt i "övergolvet (plankgolv).

Ny plast och avfuktare tror jag att det blir. Trossbottenskivorna kostar c:a 9 tusen till mitt hus och just nu känns det lite för mkt.
 
trossbottenboard är vaxbehandlad och ca 6mm tjock,duger alltså inte med 3mm vanlig board.
Finns även plywood som alternativ kallas då blindbottenply
 
Oljehärdad board funkar det?
 
Oj, ursäkta det fetstilta.
 
Ska du avfukta Sverige med? PD 250 under avfuktingen kastar ut luften. Ny uteluft suggs in. Är det fuktig ute ...
 
5.2 racing skrev:
Oljehärdad board funkar det?
Lite längre men det blir nog häng där med,sen är det lite fel att kalla den oljehärdad för med dagens miljökrav är den egentligen bara vaxad den med.
 
Amatörbyggaren skrev:
Jag smyger in på tråden, moderator får flytta inlägget om det inte hör hemma här
Jag har en liknande situation med bågnande asfaboard i fritidshuset.
Forbo. Förstår jag rätt, kan man lägga cellplast 70+70 mm, förskjuten, direkt på 25x25 läkt utan risk att det bågnar? Det är ju både praktiskt och ekonomiskt att slippa råspont eller trossbottenskiva.
Bör man täta mot golvreglarna med fog för att minska risk för golvdrag?
Om jag lägger plast på marken, kan jag lägga 50 mm cellplast på plasten? Gör det någon nytta ur isoleringssynpunkt? Skapar jag fuktproblem?
Jag har som sagt 30+50, de är satta direkt mot golvbjälkarnas undersidor, tvärs över. Det första lagret 30mm är inte ens skarvat över bjälkarna utan bärs av 50mm cellplasten som definitivt inte bågnar. Och då har vi 220mm mineralull ovanpå, mellan bjälkarna. 70+70mm skulle definitivt inte bågna.
Tätat med fogskum i de skarvar som glipar, limmat skivorna mot varandra med vanligt trälim, funkar kanon.

Tror inte du har något för att lägga cellplast på marken, men det vet jag inte.
 
kamilenski skrev:
Ska du avfukta Sverige med? PD 250 under avfuktingen kastar ut luften. Ny uteluft suggs in. Är det fuktig ute ...

Ja och även Norden, Tyskland och Schweiz.



Istället för att vara sarkastisk kan du väl förklara varför uteluften sugggs in och inte luften som kommer genom bjälklaget.
 
Ville inte såra dig. Ber om ursäkt.

Min väns hus Älvsbyhus är utrustat med en PD150. Som fungerade ganska dåligt. Golvet i huset har ålderbeständig plast som stoppar luftvandringen ner. Så tom Acetec vet att deras avfuktare inte är den bästa. Enlig en person som vill inte bråka med de, det bästa vare en sorpsionsavfuktare vintertid och en kondens sommartid. PDn fungerar hur bra som helst i låga temperaturer och då, får lov att suga in den kalla torra luften. Medan sommartid skulle en kondens avfukta den instängda luften.

En tryghetsvakt kan vara bra. Men det är bara en värme kabel.

Hade jag haft en krypgrund, som du, hade jag installerat båda avfuktare och sprayat på bensaltensid. Sen bara väntat o kollat vad händer. Får du under 60% RH, avstannar fuktproblematiken. Om man ser stopp på det är det bara att måla blindbotten med lite tjockare färg blandat med den förbjudna bensaltensiden.

Lycka till.
 
5.2 racing skrev:
Ja och även Norden, Tyskland och Schweiz.



Istället för att vara sarkastisk kan du väl förklara varför uteluften sugggs in och inte luften som kommer genom bjälklaget.
tror han inte vet hur det funkar,han syftar nog på utblåset ! vilket måste finnas där för att föra ut den fuktiga luften.Du väljer rätt typ av avfuktare !
 
ferd123 skrev:
tror han inte vet hur det funkar,han syftar nog på utblåset ! vilket måste finnas där för att föra ut den fuktiga luften.Du väljer rätt typ av avfuktare !
Varje gång PD blåser ut den fuktiga luft, måste ny luft tillföras in i kryppgrunden. Pratade om just detta me tillverkaren.

Dessutom bör man öka verkningsgraden genom byte av mjukvaran som sitter på ett kretskort (hårdvara). Den ändrar processen till
50%50% som visade sig vara effektivare just i Sverige.(Fuktigare klimat). Ring Acetec. De bekräftar det.
 
Aldrig i livet att jag skulle byta trossbotten, tvätta upp den och se vad som händer innan du gör något såpass drastiskt. Som sagt får man dit en avfuktare så försvinner ju möjligheterna för möglet så att säga.

Avfuktare vet jag inte så mycket om annat än att de billiga bara fungerar bra om det är högre temp i grunden, detta vet man som husägare bäst själv.

Stäng allt, plasta om avfuktare sen tvätta bort möglet. Så skulle jag gjort iaf.
 
Jag känner fortfarande att jag gör ett olovligt intrång på TSs tråd, men så länge inte moderatorn säger något så.....

Forbo. Nu förstår jag din konstruktion bättre. Jag har alltså torpargrund i fritidshuset och absolut inget kryputrymme, kanske 20-30 cm idag, dvs inga möjligheter att fästa cellplast under golvreglarna.
Golvreglarna är 45x170, tror jag, och min fråga går egentligen ut på om jag kan ta bort den säckande asfaboarden, som vilar på läkt 25x25, ersätta asfaboarden med 2x70 mm cellplast, som samtidigt fungerar som isolering i bjälklaget. Dvs lägga cellplasten mellan reglarna.
Så frågan är egentligen, är cellplasten tillräckligt styv eller kommer den att säcka och ramla ner på marken? Ev kanske man kan limma cellplasten med trälim mot reglarna för att "fästa upp" den.
Vad tror ni på forumet?

Min tanke är att varken råspont eller masonit fungerar som isolering medan cellplasten kanske fungerar både som isolering och som ersättare för masoniten. Och därmed sparar jag både pengar och arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.