Hej hej!

Jag är mitt i slutdelen av husbygge som har strulat så mycket att vi håller på att klappa ihop totalt. Det är allt annat än kul!

Just därför har vi tappat bort en fråga som vi tänkte lösa för längesedan och nu har jag kommit på det. Vi har nämligen en diskbänk utan överskåp där ett långt, liggande fönster finns ovanför. Fönstret sitter ca 1 dm ovanför diskbänken. Vi har inte tänkt kakla hela väggen ovanför diskbänken utan istället ha öppna hyllor och bara en målad vit vägg. Frågan är därför:

Vad gör vi med ytan nedanför fönstret mot diskbänken? Vi behöver ju något som skyddar för vattnet. I fönstret har vi bara beställt vita MDF-board. Fungerar det eller kommer det att hamna mer vatten där än vad vi tror?

Vi kan komma på 4 alternativ:
1. en smal glasskiva som bara går under fönstret (problemet blir då att den måste vara 220 cm lång och 10 cm hög. Vad kostar en sådan lång glasskiva?
2. En plåtkant under fönstret som plåtslagaren får fixa.
3. Kakel endast under fönstret, något vitt enkelt som inte sticker ut.
3. Kakel under fönstret och även på insidan av fönstret. MEN, ser inte det konstigt ut när inte resten av väggen, alltså på sidan av fönstret, är kaklat?

Hjälp mig snälla ni! Vi har lite tidsbrist också så jag är tacksam för snabba råd och tips.

Mvh/Emma
 
T
Måla precis som vanligt, det kommer högst lite stänk i köksmiljö!
 
Menar du att det inte behöver vara något skydd alls på väggen under fönstret, alltså den delen som kommer just ovan diskbänken?
 
Tyresö
Varför inte göra en sarg av kakel längs hela bänkskivan, och måla resten av väggen, så har du "gömt" skyddet/mellanrummet på ett snyggt sätt.
 
Tack för tipset och engagemanget! Det var det förslaget som jag själv funderar mest på , MEN... Jag är rädd för att det ska se konstigt ut med bara en sarg och inget mer. För visst menar du att liksom bara kakla en rand på väggen och ovan det färg?
 
T
Skit i sargen, måla och dra sedan en silikonsträng längs bänksskivan!
 
Tyresö
Just precis! Du gör en rad kakel som når upp till fönstret och raden går längs/runt med hela diskbänken. Sen målar du väggen ovanför det. Ska själv montera upp ett 190 cm brett fönster 10 cm ovanför diskbänken, fast vi (min fru) har en idé att klä hela väggen och fönstersmyg i lärkträ ända upp till taket. Eller klä vägg/fönstersmyg med bambuparkett. Blir kanske inte så billigt, men inte så mycket dyrare än kakel.
 
Milkshaken
Det blir udda och fint med en rad kakel, och sen i smygen... Det blir snyggt, men du kanske ska fundera på mosaik istället... Finns mycket snygga 20 mm och 25 mm mosaiksjok....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.