Solinstrålning är vintertid mycket begränsad men med hjälp av vakuumrör kan man ändå under soliga dagar få ut en viss värme. Detta har fått mig att fundera på ifall det vore möjligt att kombinera en ganska stor solfångaryta (40-50 kvm) vakuumrörsolfångare med en gigantisk ackumulatortank (40-50 kbm). Rent teoretiskt borde den typen av ackumulatortank kunna räcka till värme för ca en månad. Kommer ett sådant system klara av att värma en normal villa med ett årsbehov på ca 15 000 kwh värme?
 
Solen har ingen energi på vintern så man måste troligen ha en enorm solfångaryta för att få ut någon som helst effekt. Mina solfångare tinade inte ens av förrän i mars.

Problemet kan du enkelt se åtminstone här uppe: Solen lyser från klar himmel och trots bara någon minusgrad tinar inte snön alltså har solen inte mycket energi att tillföra. Svarta saker (tex min bil) blir högst ljumma.

Om man då jämför med när man kommer över "gränsen" dvs typ april då man ser snön försvinna decimetervis när solen skiner och bilen är kokhet inuti när man ska sätta sig.

Och sen har du problemet att under sommarmånaderna kan du värma hela kvarteret med din solfångare och om du inte gör det kommer den stormkoka dagarna i ända.

Sålänge huset behöver värme över dagen så duger inte min solfångare något till. Nu däremot :D
 
v-g

Har lite funderingar på att installera solfångare på vårat nybygge.
Som det låter på dig så har du inga bra erfarenheter,vilka slags solfångare har du?

Vad gör man isåfall av värmen på sommaren om man får problem med att det blir för hett och inte har pool tex ?

Rekomenderar du att man inte satsar på solfångare ?
 
Det beror nog mycket på hur det ser ut i huset! Vilket uppvärmningsystem finns idag? Läge på huset? Finns utrymme för acktank? Själva har vi monterat solfångare för 3år sedan och vi är nöjda. Vi hade elpanna till vårat vattenburna system i ett enplanshus på175 kvm. Slängde ut den och en200lberedare, satte dit en 750l ack tank(fick inte plats med större, 1000l hade varit bättre) ,3 moduler sfinx vacumrör. Solen klarar för oss värme o varmvatten normalt sett mellan from april tom sep, är det bra väder även ca halva mars o okt. Hur göra med överskott? Finns lite olika lösningar. Man kan koppla in en ventil som aut dumpar varmvatten när tanken är fulladdad, man kan(som jag tänker göra ngn gång) dra ner värme till torpar grunden så torkar det lite där, man kan skaffa många barn(vi har fem) och uppmana dom att duscha lääänge( dom blir lite rådvilla bara för på vintern så duschar dom alldeles för länge o på sommaren alldeles för kort!). Räcker inte detta så stannar solpumpen när tanken är fulladdad, det blir partiell förångning vid solfångarna, vattnet trycks ner till en ordentligt dimesionerad exp.kärl. När det svalnar på kvällen så kondenseras vattnet igen däruppe och det fungerar som vanligt nästa dag igen. Detta sistnämnda har jag ej provat fullt ut , har för litet exp.kärl men jag har större på gång. Teoretiskt ska det fungera så här.
Till denna acktank är kopplat en vattenmantlad braskamin så nu har vi ingen elförbrukning alls till värme o v.vatten. Dock finns elpatroner i tanken som back-up.
Simma lugnt!
Magnus
 
Precis det system som ni har Magnus är vi oxå sugna på.
Tycker det skulle vara en skön känsla att inte ha någon elförbrukning på värme och vatten.
Det man är lite rädd för är ju om man kommer att tröttna på att elda.

Hur ofta behöver ni elda under den kallare delen av året ?
 
Mikael_L
Precis som mato tror jag man ska tänka.

Dimensionera för att få varmvatten i 6-7 månader/år.

De soligaste sommardagarna är man ändå tvungen att duscha länge och tvätta bilen med varmvatten. Dubblar du solfångararean så förlänger du säsongen 1-2 veckor per år, men nu måste du tvinga alla grannar på hela gatan att komma och tvätta sina bilar med varmvatten under högsommaren. :D

En intressant tanke däremot är om man har 20-40 ... - 80m2 (eller vad som nu krävs) solfångararea och till det en sisådär 300m3, eller vad som behövs, acktanksvolym. För att samla energi hela sommaren och sen använda hela vintern.
Men jag tror inte att det är genomförbart/ekonomiskt försvarbart. :surprised:
 
Kan nämna att Gullbranna camping utanför Halmstad har 33 moduler vacumrör från solenergiteknik, tror att den effekiva ytan är runt 60-70 kvm kopplat till tot 7kbm acktank
F ö: Jo, vi eldar rätt flitigt. Är det riktigt kallt: morgon o kväll, lite mer vanlig svensk vintertemp runt nollan så "bara" på em- kvällen. Sen finns det mer effektfullare kaminer än vår för den har jag vattenmantlat själv till en ringa kostnad. Gissnings vis så kanske den ger 4-5 kw till vattnet ,6-7 kw till luften. Det fina med acktank är att du kan välja: orkar du inte elda så kör på elpatronerna som sitter i. Eller kanske ni vill docka en värmepump till den. Man kan ha flera olika lösningar som alla arbetar mot acktanken som via autoshunt skickar ut värmen till huset
Mvh Magnus
 
Beträffande överskottsenergi kan man göra som en kompis till mig har gjort.Han värmer sin sparsamt isolerade altan varje kväll med några radiatorer.Det gäller bara att komma ihåg att tömma rör och radiatorer till vintern så inget fryser sönder.
 
aprilia-tobbe:Det där med komma ihåg är inget för mig ;) Har en vattenkran på lillstugan som behöver tömmas för att inte frysa sönder. Hittills så har den frusit isär vartenda år :D

Jag har väldigt bre erfarenhet av solfångare, vad sägs om gratis varmvatten hela sommaren utan brasor eller elpatron? ;)

Jag har platta gamla solfångare.
 
mathiasd skrev:
Solinstrålning är vintertid mycket begränsad men med hjälp av vakuumrör kan man ändå under soliga dagar få ut en viss värme. Detta har fått mig att fundera på ifall det vore möjligt att kombinera en ganska stor solfångaryta (40-50 kvm) vakuumrörsolfångare med en gigantisk ackumulatortank (40-50 kbm). Rent teoretiskt borde den typen av ackumulatortank kunna räcka till värme för ca en månad. Kommer ett sådant system klara av att värma en normal villa med ett årsbehov på ca 15 000 kwh värme?

För dyrt.

För stora förluster.

Räkna sedan hur mycket du kan lagra ner (få ner) kontra vad tanken rymmer i kWh.
 
Hej

Om man ska installera stor solfångaryta så rekommenderar jag att montera i så brant vinkel som möjligt. Man minimerar antalet soltimmar och projicerad yta på sommaren samtidigt som man får in mer solenergi när solen står lågt på sen höst, vinter och tidig vår. Men det är i princip omöjligt att plocka ner så mycket energi att det räcker över vintern.

Jag har själv plana solfångare med selektiv yta och antireflexglas. Effekt är på vintersolståndet ca 2,5 kW mitt på dagen och ca 5 kW runt midsommar. Drygt 200 grader i stagnationstemp och 509 kWh/kvm i årsutbyte. Har inte erfarenheten att vintersolen är svag, får in halva varmvattenbehovet om solen är framme hela dagen runt vintersolståndet.

När jag räknar så får jag ca 65% täckningsgrad på mitt solvärmda varmvattensystem. 8 kvm självbygge Lesol 3AR med lazerplate kollektorer i 45 grader lutning i 195 grader Sydsydväst orientering. Högst några dagar varje vinter orkar snön ligga kvar på solfångaren. Solen lyser genom snön och sedan mjuknar snön och rasar av.

MVH/Gano
 
  • Gilla
frakt
  • Laddar…
Solen har samma krut på vintern (utanför atmosfären) :).

Det som snor av strålningsenergin är den längre färden genom atmosfären vintertid på solstrålen (som tydligen har blivit bättre= renare atmosfär?).

Och tyvärr de mindre timmarna.

Men en solig vinterdag så slår det om på kåken och det håller elementvärmen på bara vacuumpanelerna. Och ibland så blir det to.m lite inlagrat i tanken.

Och den dag magnetismen ska vända på tellus igen (eller minska som på Mars). Så kan ni nog räkna med kraftigare Kwh värden på våra kära paneler. :D


Mvh. Anders S
 
Redigerat:
Hittade inte denna diskussion förrän nu. Ämnet är fortfarande intressant :)

Stor ackumulatortank användes i ett hus i Schweiz som byggdes 1989. Sök på Jenni-Haus för mer om detta. Så möjligt är det definitivt.

Om man tittar på en 60 kubikmeter stor tank så kan den lagra ung 70 kWh per grad Celsius. Med endast 12 kvadratmeter solfångare av vakumrörstyp där man utnyttjar 80% av energin för att värma tanken från 25 C i början av april till slutet av oktober så har den då temperaturen 95C. Jag har utgått från ett datablad som jag hittat på nätet med information om strålningen för respektive månad. Totalt finns då i tanken lagrat 4900 kWh som går att ta ut ner till den har temperaturen 25C.

Tanken har dock läckt värme under tiden. Med en halv meter isolering hålls läckaget till i medel 200 W eller så. Över ett halvår blir det 864 kWh. Antingen har därför inte tanken en så hög temperatur som 95 C utan kanske 10-15C lägre temp, alternativt har man utnyttjat 100 % från solfångarna och den har den högre temperaturen. Om tanken är placerad innanför klimatskalet hamnar läckt värme i huset och bidrar till att hålla temperaturen. Dessutom läcker det mindre än om tanken vore placerad ute.

Det är alltså helt realistiskt att med en ganska lite solfångare lagra över 4000kWh värme som kan användas för vinterns uppvärmningsbehov och i viss mån tappvarmvatten.

Är det nu realistiskt att bygga ett sådant hus? Vad tror ni?
 
Mikael_L
Jag tror på dubbel acctankvolym och dubbel solfångararea, ungefär.
Och solfångarna ska förövrigt vara ytterligare 10-20% mer area och av vanlig plan typ istället, av kostnadsskäl.

Sen ett tokisolerat hus, så det klarar sig med 7-10.000 kWh / år i uppvärmning.

Sen behövs det en tekniktank eller slavtank eller vad man nu ska kalla det, på 500-1000 liter.
Som används senare på hösten när värmen inte kommer upp i temp så det går att ladda till100kbm huvudtanken (som då, på hösten, är rätt varm), men väl räcker till husets behov (några veckor till).
Så man inte börjar nalla av stora värmeförrådet förrän det är absolut nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.