Tjenare på er,

Ska installera två stycken extra vägguttag i ett vardagsrum. Det sitter två stycken uttag på andra sidan väggen som är ojordade.

Nu tänkte jag bara kolla hur ni tycker att jag ska göra. Ska jag installlera två ojordade uttag och köra på det "temat" eller ska jag jorda uttagen eftersom att det ändå finns jord i dosan där jag ska ta kraften ifrån.
 
Det skall vara antingen eller, men helst jordat, dvs alla uttag i rummet skall vara jordade. Jag tolkar andra sidan väggen som samma rum? Då ska även dom nya vara ojordade.
 
Tjenare,

Jepp. Det är ett vardasrum där det sitter 2 st ojordade på ena väggen och jag ska kompletera med 2 st på andra väggen. Ska även kompletera med uttag i hallen. Ska det också vara ojordat isf? uttaget till hallen ska dras från samma dosa.
(Det är en lägenhet med el från 70 talet så jag antar att alla uttag utom köket är ojordade).

Varför ska jag köra på ojordat? finns det någon bra anledning eller är det mest bara för att slippa "extra jobb"

En annan fråga.

Ska jag använda eklk eller ekrk? Kabeln ska till 80% dras i kabellister.
 
Om du sätter de nya uttagen jordade så måste du byta ut alla andra uttag i samma rum till jordade.
 
Om man tillför jord i en ojordad miljö tillför man ett faromoment, tanken är att "miljön" i rummet ska skydda mot farlig överledning. tillför man då jord kan om jordade föremålen bli farliga om du får ett fel på de som är ojordat. Så blanda ALDRIG jordat och ojordat i samma rum. Jag skulle nog använda ekrk för den är "snyggare" där inte det blir list och om ledningen inte lämnar listen skulle jag på dom bitarna använda EKK
 
1. Någon annan får förklara om varför du ska fortsätta med ojordat. :p

2. EKRK

3. Skit i lister och klamra kabeln med Letti klammer. Så mycke snyggare, dock lite mer omständigt och kostar nån krona extra.

4. Du vet säkert om det redan, men måste ändå informera dig om att en elektriker måste egentligen göra det där åt dig. Du får inte göra det själv.

//Patrik
 
Idag säger reglerna att alla uttag ska vara jordade, i alla rum. Men har man redan ojordade uttag i ett rum så får man fortsätta att använda ojordade, men det är alltså ett undantag endast pga att lagen inte får vara retroaktiv. Så kan du jorda alla uttag i rummet (eller helst alla rum) så gör det. Du får inte blanda ojordat/jordat i samma rum (eller uttag mindre än 2-3 meter från varandra).

Lite bakgrund kanske kan vara på plats för att åskådliggöra faran med att blanda jordat och ojordat. Jag ser att andra redan har svarat, men mitt svar är längre :cool:
Det grundläggande kravet för skydd mot elchock är basskydd och felskydd. Det kan också förekomma krav på tilläggsskydd.

  • Basskyddet är den grundläggande isoleringen (isolerande hölje på ledare eller apparat).
  • Felskyddet kan vara olika saker. Dom två vanligaste är
    • Skyddsjordning av ledande hölje (klass I-material) plus skyddsutjämning.
    • Förstärkt (dubbel) isolering (klass II-material) som då är både basskydd och felskydd. En kabel betraktas som dubbelisolerad.
    • Isolerad miljö. Ej tillåten idag.
  • Det vanligaste tilläggsskyddet är JFB som krävs för uttag i bostäder mm. Praxis numera är ju JFB för hela huset. JFB får ej ersätta felskyddet, endast komplettera. Men den får "förbättra" situationen så att dom elsäkerhetsmässiga villkoren uppfylls.
Den sk ett-fels-principen går ut på att ett första fel (på basskyddet) inte får orsaka en farlig situation. Detta är ett lagkrav.

Den metod för felskyddet som används i dina rum är alltså isolerad miljö. Skulle det bli fel på basskyddet så att höljet på en t.ex en lampa blir strömförande så händer ingenting eftersom det inte finns något i rummet som har kontakt med jord. Men lite läskigt är det ju :) Och det är ju inte helt bra, för det kan ju t.ex finnas ett element som har kontakt med jord.

Vad händer nu om du installerar jordade uttag i detta rum? Jo, den andra skyddsbarriären (felskyddet) försvinner för dom ojordade uttagen och du har bara basskyddet kvar. Inte bra!

Det går alltså inte att kombinera skyddsjordning med isolerad miljö. Dubbelisolering kan dock kombineras med dom andra.

Och till sist, JFB är bra! Det är faktiskt krav på det idag, men återigen så får inte lagen vara retroaktiv.


Får man dra EKRK i kanallist? Nu blev jag osäker - den ska väl i så fall vara öppningsbar utan verktyg?
 
Hej,

Tack för alla svar! Nej det var det jag var osäker på ang Ekrk. Den får ju inte ligga i rör lr infällt pga överhettning osv. Men det kanske är annorlunda med kabellister? Det var mest det jag undrade. Men jag gör som någon i forumet nämde. Kör ekk i list och ekrk öppet!


Då får alla nya uttag förbli ojordade då så vi inte får några problem.

Tack för hjälpen!
 
Kör med EKK om du ska ha den i list. Annars "kulo" (EKRK).

EKRK är endast godkänd för "Öppen förläggning". Alltså inte i kanal/rör. Man får dra den kortare sträckor tex i vp rör genom en vägg.
 
Och var konsekvent i ditt användande av list eller kabel. Ska du använda list, använd det hela tiden. Blanda inte klamrad kabel och list!

//Patrik
 
Tjenare Boys!! Har funderat över natten och det blir utanpåliggande installation.
 
Hur har man egentligen löst det där med retroaktiva lagar vid komplettering av befintlig ojordad installation?

Andra "skyddsjordslagar" verkar ha uppdaterats så att de även gäller komplettering av befintlig installation, d.v.s. man får inte idag komplettera på ett sätt som var godkänt då installationen var ny (d.v.s. blanda ojordat/jordat i samma rum, minst 4 meter fågelvägen mellan uttagen om det var på 70-80-talet (tror jag om tiden) eller invid varandra (tidig stenålder).

Har man aktivt valt att just lagen om att "allt ska vara jordat" inte gäller vid komplettering av befintlig installation, eller är det snarast så att man valt att göra så att de andra lagarna gäller även vid komplettering?

Bonusfråga: tillkom de andra reglerna om komplettering samtidigt som de började gälla för nyinstallation, eller skedde det separat?
 
Från ELSÄK-FS 2008:1
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
 
Tack!
 
Sparkar igång denna tråd igen, min fråga nu är, om man renoverar ett rum, nya ytskikt osv, får man då anlägga EKRK utan att använda jorden?

I inkommande ledningar till rummet är det bara fas och nolla. Om jag ska jorda måste det bytas kabel hela vägen till central och det är en bit. Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.