Skall sätta upp ett nytt uttag i garaget. Väggarna är av putsad lättbetong, medan innertaket är puts på hönsnät på träpanel.

Skall dra vanlig 3G1,5, vilken typ av klammer rekommenderar ni? Funkar enbensletti, eller blir det spikklammer? Måste man borra/plugga?
 
Vanlig clips funkar ibland att dra direkt i putsen, annars är det väl plugg som gäller...
 
Tvåbens letti, testa det.

//Patrik
 
Behöver man ett annat don än enbenslettin? Eller funkar det med hammare rätt på?
 
Jag använder plugg, rostfria klammer och kort montageskruv. Inte så mycket jobb som jag trodde det skulle vara. Tillgång till två maskiner (borr och skruvdragare) så man slipper byta mellan borr och bit är en god hjälp.

Klammer med spik faller bara ur för mej.
 
Får man vara så ofin att fråga exakt vad du använder? Jag känner inte till rostfria klammer och montageskruv... :blushing:
 
-MH- skrev:
Behöver man ett annat don än enbenslettin? Eller funkar det med hammare rätt på?
Med tvåbens letti går det att bara slå på den direkt utan don.

Det finns ju två don. En blå och en gul. Den gula är för större enbensletti, men i den går det även att stoppa i tvåbensletti. Men onödigt att köpa om man bara ska klamra lite grann.

//Patrik
 
-MH- skrev:
Får man vara så ofin att fråga exakt vad du använder? Jag känner inte till rostfria klammer och montageskruv... :blushing:
Förmodligen JR-klammer han menar.

Om det är ett garage så skulle det ju också funka med plugg och vanliga TCS skruvklammer.

//Patrik
 
Du kan ju också klamra VP-rör att dra kabeln i, blir inte så många klammerpunkter då och de man gör kan man göra rejälare. Puts med nät och ev vassmatta brukar inte vara så stabilt att klamra i. Vid böjar och avvinklingar lämnar du bara rörändarna några cm från varandra så behövs ingen bockning osv, skarvar lägger man under klammer så blir det snyggt uttan muffar. JR16 är rostfri klammer för skruv som blir bra, så kan man välja skruv, plugg efter behov och underlag.
 
Ja, JR heter dom visst. Ser ut som ett ?-tecken ungefär. Montageskruv har extra stora och platta skallar.
 
Ah, de ja. Så du borrar, pluggar och skruvar. Vilken dimension på plugg/skruv funkar bra? :blushing:
 
5.5 mm plugg. Gul skruvplugg.

//Patrik
 
Montage 25 mm

I taket hade jag kört TKK spik tror jag. Med lite känsla spräcker man inte putsen och så kan man kompensera ojämnheter lite med hur djupt man slår in klammret
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.