Nu när vi äntligen har köpt oss ett hus så börjar man ju drömma om att få plats med en bastu.

Huset är ett etagehus med källare. Utan att behöva börja flytta betong/tegelväggar så har jag ett utrymme som eventuellt skulle kunna fungera.

Utrymmet är 2780x1240 från innervägg till inner resp yttervägg, se ritning enl nedan. Helst av allt vill jag få in en lav så att jag kan ligga ner i bastun (jag är 1.78). Har skissat lite själv, men problemet är att jag får svårt att sätta aggregatet i närheten av dörren samtidigt som laven inte gärna ska sticka ut i dörröppningen. Längst ut i utrymmet som i dag är ett förråd som ansluter till tvättstugan så går det värmerör till andra delar av huset, så det är nog bäst att de får vara utanför den varma zonen.

Någon som har några kloka råd, eller måste jag helt enkelt försaka ligglaven? Vi kommer sällan att vara fler än två personer. Visst vore det trevligt om man kunde rymmas några kompisar i bastun, men det är inte ett krav.
 
  • Bastu_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som har några tips? Kommer inte på något bra själv förutom att flytta väggen längre in mot gillestugan.
 
kan du inte göra en överlav längst in som är ~80cm djup och sitter "löst" fast på två glid-reglar på väggen, sen en lägre lav framför den som är vinklad med långsidan mot den nedre väggen exempelvis 120cm lång på nedre väggen och 50cm på den övre så det blir som en vinklad lav...svår att beskriva....så OM du vill kunna ligga raklång så flyttar du ner den övre laven och på så sätt får du en sida som är 2m lång...:)
bara ett förslag
/
M
 
Redigerat:
trojlee skrev:
kan du inte göra en överlav längst in som är ~80cm djup och sitter "löst" fast på två glid-reglar på väggen, sen en lägre lav framför den som är vinklad med långsidan mot den nedre väggen exempelvis 120cm lång på nedre väggen och 50cm på den övre så det blir som en vinklad lav...svår att beskriva....så OM du vill kunna ligga raklång så flyttar du ner den övre laven och på så sätt får du en sida som är 2m lång...:)
bara ett förslag
/
M
Kan du slänga ihop en enkel skiss i paintbrush, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar. ;)
 
ama skrev:
Vilken typ av aggregat skall du ha? Vissa dyrare elaggregat går att försänka i lavarna (extraisolerade och kräver bara ett par cm utrymme runt omkring). Kolla tex [länk]

Behöver aggregatet vara vid dörren?
Går dörröppningen att förskjuta lite?

/ama
1. Aggregat. Hade tänkt mig ett vanligt aggregat, har sett de där som man kan ha i lavarna, men de spräcker nog budgeten. Har övervägt infra då jag inte måste ha jättevarmt när bara jag bastar.

2. I litteraturen står det att aggregaten helst ska sitta på samma vägg som dörren eller i direkt anslutning till dörren på annan vägg.

3. Eventuellt går det att göra det, en annan idé är att sätta dörren på den långa väggen in mot det som blir hembio. Det är dock en nödlösning och inget som jag egentligen är så sugen på att göra, det omöjliggör att jag byter till en ramspänd duk i framtiden.
 
En snabbskiss mha papper o penna bifogas. Aggregatet längst in, 2 lavar utanför denna (den undre kan vara smal då man bara ska kliva/sitta på den).
Tilluft via 160 spiro som går utmed golvet (behöver nog inte isoleras) till undersidan av aggregatet.
Kan de va nått ???
 
  • Bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg en lav 1224x1900 som du kan ligga på. Gör en överlav 1224x1000 som du kan vika upp vid behov. Sätt agregatet till vänster om dörren.
Då kan ni ligga två på den nedre eller när kompisarna är där sitter tre uppe och tre på den nedre, djupet gör att man kan sitta med uppdragna ben om man vill.:)
Allternativ gör en fast överlav och flyttbar nedre om du vill ligga uppe.
Om du gör lavarna i tredelar som är löstagbara så blir det lättare att städa.d^_^b
 
Tack för alla förslag. Jag funderar lite på hur en sådan här lösning skulle kunna fungera.

Man gör den långa laven 190 och skjuter in den under den vinkelräta överlaven. Jag hoppas och tror att bastuaggregatet får plats mellan fönster och vägg ut mot tvättstugan, minns jag inte tokigt så ska det stå en frys där idagsläget. Det hade varit smutt att inte behöva använda hela ytan på längden för att få plats med lite förvaring för handdukar etc, men man kan inte få allt.
 
  • Bastu_med_lavar_alt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.