Hur ligger det till med det egentligen

skall bygga ett garage på ca 70 kvm måste man ha avlopp då eller vad säger reglerna ?

Man bör ju ha ett med tanke på vatten osv som rinner av bilar osv...

 
Det är nog tvärtom som så att du måste om du SKA ha avlopp i garage skaffa en dyr oljeavskiljare. Kolla med kommunen om det!
 
Det räcker ofta med en oljespärr i golvbrunnen, typ Purus "Bolja" som passar till Purus "Bigg" golvbrunn. Men kolla upp med kommunen. Annars är det ingen golvbrunn som gäller.
 
Jag ska också gjuta en garageplatta och har frågat dom som har hand om kommunala avloppet. Jag fick detta svar:

"Vi har inget krav på oljeavskiljare när det gäller golvbrunnar i vanliga villagarage.
Däremot måste du som ansluten till avloppsnätet följa de riktlinjer som finns i Våra allmänna bestämmelser om vatten- och avloppsanläggningar, ABVA. I korthet så innebär det att inga vätskor, ämnen eller föremål får tillföras avloppsledningsnätet så att det kan ta skada, t ex lösningsmedel, färger, olja mm.

Jag vet dock att det finns en typ av golvbrunn som innehåller någon form av oljeavskiljare/lås som man kan installera i ett garage för att vara på den säkra sidan.
Kolla med en VVS-firma."

Observera att detta gällde i min kommun (Hedemora), och att det säkert skiljer sig mellan kommunerna som sagt var..

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.