Vi har köpy ett LB-hus (stommonterat) och ska börja med att ta ner gipset för att sätta OSB bakom. Nu har vi hört att det skulle vara vanskligt för att det är risk att gipsen sedan skulle spricka då trät rör sig. Men många (de flesta) har denna konstruktion från början så det borde ju inte vara så vanskligt, eller? Någon som har erfarenhet av det ena eller andra??
 
Jag sätter alltid OSB bakom gips, sen remsar jag skarvarna mellan gipsskivorna när jag spacklar.
Det har aldrig spruckit för mig i alla fall.
 
jag tror inte det är någon fara med sätta osb bakom, har varit med på lösvirkehus och vi har satt osb då..
 
Skönt att höra. Känns som om det varit något annat som gjorde att det sprack i det huset, sättning???
 
Men helst ska man inte ha skarven mellan skivorna mitt för varandra. man kan börja med en halvskiva.

Protte
 
Risken som föreligger är att långa väggar har en förmåga att slå sig. Dock föreligger inte risken i småhus. Detta är anledningen till att OSB inte längre finns kvar som väggkonstruktioner hos de ledande gips leverantörerna.
 
Är gipsen redan monterad ? Det verkar arbetssamt att plocka ner den...
 
Riva gips går väl bra men det blir skräpigt.

Protte
 
Tack för alla svar.

Ja gipsen sitter redan där men det gick inte att få varken OSB dit satt i fabrik eller att de skulle leverera gipsen vid sidan om. Så detta va det enda alternativet och vi va överens om att vi ville ha OSB bakom...
 
vad som inte många tänker på vid montering av osb är att skivorna är 1197mm breda istället för 1200mm för tex spånskiva.
Osb plywood ska monteras med 3mm mellanrum som en rörelsefog.
 
Y
typiskt, tror jag har fått dom kant mot kant nu (osb)... kommer väggen explodera?
 
Yrrol skrev:
typiskt, tror jag har fått dom kant mot kant nu (osb)... kommer väggen explodera?
går oftast bra ! men där problem uppstår är när man sätter längre väggar eller har det i en sommarstuga som man inte har uppvärmd vintertid.
 
Sätt ett lager gips till det är mycket enklare än att riva gips för att sätta OSB och sedan gipsa.
 
Men nu har OSB + gips vissa fördelar gent emot 2x gips, så gör nu husfabriken "fel" så är det bara att göra om.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.