Jag har precis köpt en stuga på 40 m2. Damen som bott där har suttit på sin parkbänk i köket och rökt dagarna i ända i 25 år. Det liltar verkligen papperskorg där inne. Vi hade tänkt byta golv, tapetsera om och måla taken. Men kommer röklukten försvinna?

Skall man hyra en röksaneringsmaskin innan? Behöver jag gå så långt som att sätta nya gipsskivor utanpå de som redan är där och byta taket eller räker det att måla med sån där nikotinfärg?

Mvh Martin Pollare
 
Tyresö
Det är troligtvis så illa att du måste riva ut allt och börja om från naken stomme, om du vill ha bort all lukt. Att måla över räcker inte.

Hörde om ett hus här i området som vi var och kollade på när vi letade hus - redan in i hallen vände vi pga hela huset var nikotinförgiftat, och dom som senare flyttade in hade försökt dölja lukten med tapetsering och målning. 1 år senare var dom tvugna att riva ur allt och börja om från naken stomme.
 
Är väggar och tak gips skulle jag nog ta jobbet att riva ner och gipsa om. Röklukten sätter sig i allt, tom småprylar som strömbrytare, badrumsinredning osv...
 
Milkshaken
testa iaf att köra med en sk, OZONMASKIN.... Dessa är mycket effektiva.... Du kan säkert hyra en sån på någon maskinuthyrningsfirma där du bor....
 
Sen kan man ju alltid prova att ställa ut lite fat/tallrikar med ättika , det har bra effekt mot lukten och billigare än att hyra en ozonmaskin. Prova med det först, ev. nikotinutfällningar i väggar tak osv hjälper det dock inte mot, men det gör ju inte en ozonmaskin heller.
 
Sigma Renova är en bra Spärrfärg. Likaså vanlig oljefärg kan funka.

Spärrmålning ihop med ozonmaskin kanske är en bra början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.