Hej!

Jag bifogar 2 bilder, kan dessa bilderna vara bilder på min telekabel in?

Om så är fallet.. hur går jag sedan vidare för att sätta ett jack i min källare? Vill att all min IT ska utgå från källaren nämligen..

All info och tips och tricks mottages tacksamt!

OBS, bilderna är tagna från ett öppet fönster, därav de märkliga vinklarna, det pissregnar ute..

Klicka på bilderna för större version!

MVH

coupas

1a9583106563793.jpg 745805106563870.jpg
 
Milkshaken
Ja det ser det ut att vara, men det verkar lite "bonnkopplat" Jag tycker det ser ut som att det sitter flera utmatningar, dvs, det blir flera huvudjack..... men jag kan ha fel...
Mitt råd är att du reder upp härvan, dvs, tar bort allt som går vidare, och bara utgår ifrån den inkommande.... Dra bara en sladdrakt ned och klamra, om du vill ha kvar dosans placering... Sen in genom lämpligt ställe... När du kommer till insidan så är det huvudjack som gäller i första hand, sen hur du vill ha det med IT,n det vet du nog bäst själv.
ha gärna ett mätinstrument med dig och mät vilka trådar som är vilka...
 
Milkshaken
*Dubbelpost*
 
Tack tack! Ska öppna dosan när det väl slutar regna och se efter vad som finns.
 
OM det vore jag, jag vet ju vad jag gör så skulle jag reda ut "skatboet" så inte någon grannes telefon går via detta. Är det bara ett abonemang inblandat så skulle jag ta ned kabeln och dra in den i källaren (utan dosa ute) och skarva om det behövs fram till IT centralen.
Men det är ju jag det

Protte
 
Om det nu behöver skarvas, se till att inte använda sockerbitar eller liknande. Telekabel ska skarvas med fiskögon. Allt annat riskerar att ge dålig kontakt och signalförluster.

En liten fundering bara. Får man flytta inkommande hur som helst? Ansvarar inte telebolaget fram till första punkten?
 
Och du tror de bryr sig.


Så länge det fungerar så är alla sätt bra utom de dåliga.

Protte
 
Såhär ser det ut i dosan..

ser litet märkligt ut. Har det en gång varit 2 ledningar in? Litet lösa kablar etc..

Vad är det vi ser här?

All insikt ni kan dela med er av är fint!

Klicka på bilden för större bild

361832106828560.jpg
 
Det var lite rörigt med vad jag kan se så är det inkommande uppifrån och till dina telefoner den vita som är inmurad.

Kablarna nedåt och till höger har ingen koppling.
Troligen är det bara ett abonemang, det är de runda pluttarna (kallas fiskögon) det är skarvningen som måste vara kvar.

Nu kan det finnas mer saker i röran men dra bort det som inte alls är anslutet och räta ut vik ut det som blir kvar och ta ett nytt foto.

Protte
 
Det skrämmande är väl att de oanslutna kablarna ser ut att vara elkablar och inte telekablar... Fast de kanske dragit telefon med jordad elkabel...??

Annars håller jag med Protte om att det ser ut att vara inkommande uppifrån.
 
Milkshaken
ja jag håller kvar vid att du ska först kolla allt med mätinstrumentet.....
Men jag har svårt att tro att det är en elkabel i dess rätta mening... Jag tror det kan vara en ledning kopplad till en ringklocka, dvs en extra transformator ut kanske till ett uthus, eller upp till övervåningen e.dyl...
 
Det ser ju ut att vara brun, blå och gulgrön ledare.
 
Jag måtte ha fel på färgseendet svarta kabeln nerifrån har 2 gula och 2 blå och det har funnits sådan telekabel.
Åt höger går en 2 ledare med 2 blå.
Den grå nerifrån .....

Det enda gul/gröna är klägget i botten på dosan eller är det mer gulgrönt där?

Protte
 
tiden rann iväg. har inte kommit vidare i min undersökning. i helgen tar jag nya tag med detta!
 
Ser ut som att den tunna vita som går in i murfogen, den grå till vänster nedåt och kabeln uppifrån används och är hopkopplade. Den svarta nedåt och den till höger används inte. Inkommande är nog antingen den uppifrån eller nerifrån kommande, alla parallella så inte flera abb i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.