Är på jakt efter en flaggstång på 12 meter, någon som kan tipsa om leverantör/tillverkare?
 
Köpte via Bauhaus en 10 meters med vimpel, flagga, fästen, leverans hem m.m. Det kostade ca 4600kr. Tror 12 meter kostade 5200kr.

Inte så farligt.
 
lånar tråden lite.

är det någon som vet hur lång en flaggstång skall vara i förhållande till huset??
 
Ca: 2-4 meter över nock.
 
Oj, nu är du sent ute. Beijers har erbjudande juni ut. Iofs kanske inte det bästa priset, men stången såg fin ut och var på 12m. 4400kr tror jag att den gick på. Sedan får man väl lägga till lite för hemkörningen (jag vågade då inte sätta den där stora lansen på takräcket).


Bofors var märket eller modellen på stången.
 
Bahaus har ett ständigt erbjudande på stänger från 8-12 meter trots att de inte alltid står i deras reklamblad. Ring dom och fråga. Jag har för mig att dom har dessa priser på falggstänger fr o m 1 juni till sista augusti.
 
Vad för fastsättning i marken krävs? Följer det med någon plint eller?
 
För en 12m stång krävs nog ett ganska rejält fundament. Skall gjuta med ett papprör på 0.4m i diam, ca 1m djupt imorgon. Kommer köra med markisolering. Jag vet inte vad man vill ha för vikt på fundamentet egentligen. På Beijers tyckte de 1.5m djupt på 0.4m diam, men det lät lite väl saftigt.
 
Om du inte fäster i berg så ska det gjutas 1,60m djupt för 10m stång har jag för mig. Tror det var 1,80m djupt för 12m stång. Det står i instruktionerna jag har hemma. Kan kolla upp det.

Min stång sitter i berg så jag hyrde bara en bensindriven Cobra och gjöt fast bultarna med expanderbetong.

wertok skrev:
Vad för fastsättning i marken krävs? Följer det med någon plint eller?
 
Det beror på vart man tittar. Jag funderar själv på det. Hur djupt bör jag egentligen gjuta? På Beijers pratade man om 1.5m, i instruktionerna jag fick med stod det 1.2, på hemsidan till de som blandat betongen står det 1m.

Jag gräver nog en 1.2-1.3 och lägger lite stenar i botten. Känns ju iaf som om man vill ha en klump 'där nere' på runt 250kg, minst.
 
Granngården kom med ett erbjudande igår

12m 4495:-
8m 2895:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.