Jag är spekulant på en stuga i skärgården, ligger helt otroligt vackert. Problemet är att stugan saknar vatten och avlopp, vatten finns vid tomtgräns, ej kommunalt. Godkänt avlopp krävs trekammarbrunn med filterbädd. Jag hade tänkt bo där permanent så jag undrar om det är någon som vet vad det kostar att installera och vad arbetskostnaden kan bli för båda dessa grejer. Kan man göra detta själv med händig kille?
Är det något mer vi bör tänka på när det gäller att köpa stuga att bo i permanent i?
Väldigt tacksam för svar
 
Jag glömde tillläga att stugan är på 60 m2 och att vi får bygga till 40m2 i två plan. Det är även direktvekande el idag som jag gärna tar emot tips om vad vi bör ha istället.
 
Går det att gräva på tomten, eller består den av berghällar? Förutsatt att det går att gräva har jag hört priser för grävare på 500 kr/h alternativt 2000 kr/meter (i det senare tror jag ledningen ingick). En trekammarbrunn kostar ...? 15.000 kr har jag nog läst här på forumet. Förutsätter även att det finns bilväg fram till skärgårdsstugan, så att grävmaskinen inte har allt för svårt att ta sig dit.

Beträffande stugan sedan finns det väl mycket att tänka på: golvkallt, blåst tvärs genom väggarna osv. Kan vara bra med vedeldad alternativ uppvärmning om strömmen skulle gå. Då kan ni ändå värma er, vattnet och maten. Och om vattenförsörjningen är beroende av en eldriven pump, kanske ni vill ha reservkraft till den också...
 
Varför inte slänga ut en slang i vattnet (om du har sjötomt) och ansluta en liten värmepump?
Du skulle få en anläggning för under 70000:- som går i decennier. Troligen skulle du spara ca 8-10.000 kwh årligen på den lösningen.
 
Tusen tack för era snabba svar. Vi har nu lite att fundera på. Bla om vi bör göra något åt isoleringen i stugan.

Nina
 
Kolla först golv och tak. Dragiga golv är inte trevligt. Det kan dessutom vara ganska struligt att tilläggsisolera om det inte finns gott om plats neråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.