Jag tänkte vid min badrumsrenovering byta ut det skruttiga elementet mot en stor handdukstork. Jag har bergvärme, badrummet ca 5 m2, 2,5 m högt, 1 yttervägg, 2-rörssystem. Jag tänkte inte komplettera med elpatron. Behövs alltså (enligt Rinkaby 35 W/m3) ca 450 W. Räcker en stor handdukstork för värmebehovet? Rinkaby har några stora handdukstorkar (Purma) men det står ej hur många W de är på.
Kan jag montera handdukstorken på de gamla "radiatorstumparna"?
Hur gör man när man byter (tömmer systemet, fyller på nytt vatten mm)?
Kan man göra det själv eller rekommenderas det att ett proffs gör det?

En annan fråga: Jag har tänkt att koppla in några nya radiatorer i den kalla hallen, är det bara att "koppla på" nya grenledningar från det ursprungliga systemet?
 
.en handdukstork fungerar oftast inte som ersättning för en rad du får isåfall hitta en med det effekt behov som du behöver för ett rum på 5 m2
samtidigt kan jag rekommendera att lägga in en golvvärmeslinga , el eller vattenburet är upp till dig.
ja du kan montera en handdukstork på "rad stumparna" ( även en liten golvvärmeslinga )
du kan göra det själv om du är " normalhändig ", men är du osäker så anlita en mokare.
angående en ny rad i hallen så ,Ja det är bara att grena av två nya stick
 
Tack!
Blir det större risk för rost när man fyller på nytt radiatorvatten (mer syre)?
Behöver man lufta hela systemet efteråt?

Kan det vara ide' att montera kulventiler på stumparna så man kan använda resten av radiatorerna medan man fixar med handdukstorken/den nya radiatorn?
 
Tompa21 skrev:
Tack!
Blir det större risk för rost när man fyller på nytt radiatorvatten (mer syre)?
Behöver man lufta hela systemet efteråt?

Kan det vara ide' att montera kulventiler på stumparna så man kan använda resten av radiatorerna medan man fixar med handdukstorken/den nya radiatorn?
Tja vad ska jag svara,om du skall tappa systemet för att fylla på det igen hela tiden är det klart att det rostar fortare, men att göra ett enstaka ingrepp då och då är ingen fara, vattnet dör efter ett tag.
Vad gäller att montera kulventiler på ett värmesystem, tja inte minikula typ ballofix, de håller inte om du tänkt att stänga av dem längre fram i tiden, hellre ett par returventiler med R-gänga i båda ändar
 
drakhenke skrev:
Tja vad ska jag svara,om du skall tappa systemet för att fylla på det igen hela tiden är det klart att det rostar fortare, men att göra ett enstaka ingrepp då och då är ingen fara, vattnet dör efter ett tag.
Vad gäller att montera kulventiler på ett värmesystem, tja inte minikula typ ballofix, de håller inte om du tänkt att stänga av dem längre fram i tiden, hellre ett par returventiler med R-gänga i båda ändar
Du menar typ "stora röda handtag" - kulventiler? Ej de små svarta handtagen?
 
Tompa21 skrev:
Du menar typ "stora röda handtag" - kulventiler? Ej de små svarta handtagen?
nej , en retur ventil är den som sitter på returen från en radiator, den kan du iaf stänga om några år utan att det börjar läcka

den här fast med inv R-gänga i båda ändar http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/2863_1.jpg
 
Ok, tack Henke, nu vet jag hur jag ska göra! d^_^b
 
Förresten, det går väl att använda en returventil på ingående värmeledning också?
När jag ska grena av i hallen, vilka kopplingar gäller då?
 
En modern handukstork kan mycket väl leverera samma värme till rummet som ett element!

Jag installeraede, för små, handukstorkar i båda mina badrum för någon vecka sen.
Båda badrummen har elektrisk golvvärme, men jag är snål och vill ha värmen även i dessa rum från vedeldade pannan :D

Redan första dagen så märktes en betydlig skillnad i värme i båda badrummen trots att jag drog ner golvvärmen!

Helt klart en av de bättre besluten jag har tagit!
Hade jag inte haft golvvärme så hade det blivit större handdukstorkar och det hade garanterat räckt!

Ska kanske tillägga att det inte finns några radiatorer i övrigt i något av mina badrum.
 
V8dc skrev:
En modern handukstork kan mycket väl leverera samma värme till rummet som ett element!
Självklart, förutsatt att den har samma värmeavgivande yta ;)
Det innebär i praktiken att man behöver en (väldigt) stor handdukstork jämfört med ett element eftersom handdukstorken relativt sin storlek har en låg effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.