Jaha då har Anticimex dömt ut min krypgrund så nu får man väl göra ett ryck att fixa i ordning den. Trygghetsvakten som jag installerade för typ 2 år sen fungerade inte i min krypgrund iaf.

Besiktningsmannen tyckte att vi skulle byta ut råsponten i trossbotten som fått svartmögel på sig mot ny.

Nu till frågan, vad ersätter jag råsponten enklast med? Kommer att installera en avfuktare från Acetec http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm

Funkar det med vanlig 3 mm masonit?

Enl Byggmax kostar den 17 kr/m2 vilket passar min plånbok ypperligt. Jag vet att det finns speciella trossbottenskivor men det känns lite overkill då det kommer installeras en avfuktare vilket fall.
 
De färdiga trossbottenskivorna brukar vara gjorda av något som är misstänkt likt masonit. Dock är de tjockare än 3 mm. Jag har just isolerat om en del av golvet. Jag ville då ha något som inte bågnar efter några år och något som dessutom är maximalt besvärligt för mössen att ta sig igenom. Det slutade med OSB. Om det var rätt eller fel vet jag ännu inte säkert.

Erik
 
Ja OSB är ju ett annat alternativ. Känns så ruggigt överkurs bara men det kanske är bra.
 
Bortsett från mössen..som för övrigt käkar sig igen det de vill...så kör på cellplast, extra isolering, bågnar inte, och möglar inte.
 
Men klarar t.ex 30 mm cellplast av att hålla upp isoleringen?
 
Har inte Rockwool en stenullsskiva som är jäkligt formstabil?
 
Hmm, läste på LFS att man kan använda enbart vindpapp om man har en avfuktare. Vill ju göra hela operationen så smidig som möjligt. Tyvärr så är öppningen ner i krypgrunden bara 80x100 cm och dessutom är det bara 80 djup så det blir rätt snäv vinkel att få ner skiten. Hade det funnits en stor öppning hade ju så stora skivor som möjligt varit att föredra.
 
Jag har kört med både 13mm Asfaboard och trossbottenskivor (typ 10mm masonite) liggande på 22x95 virke som skruvats i botten på golvbjälkarna. Asfaboarden började svikta redan efter ett år och den trossbottnen är det nu dags att verkligen göra något åt :( Har tänkt sätta 22x95 i kors under dom nuvarande.

Gäststugan på plint som har trossbottenskivor som dessutom skruvats i 22x95 upplaget började bågna efter ett par år men betydligt mindre än asfaboarden och verkar inte att behöva någon förstärkning.:)
 
En annan fråga, skulle det inte gå att spruta Boracol på befintlig trossbotten och bara installera avfuktaren? Om man dödar påväxten och tar bort orsaken borde man väl vara i hamn eller? Svårt för er att avgöra men ibland känns det som om man åker på Anticimex-sjukan. Farsan tyckte inte att det behövdes bytas ut, i synnerhet om man installerade en avfuktare.

Jag har sand som ligger ovanpå plasten och det skall jag ta bort och även byta till rätt plast.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad gör det om det ligger lite sand på plasten ?
Utan sand på den hur ska man då få den att ligga stilla ???
 
Sand binder fukt och nån storm under huset har man väl inte.

Jag skall ringa Anticimex imorrn men som sagt, dom har ju lite utav en skrämseltaktik i vissa fall.
 
Den absolut mest naturliga lösningen är att välja den vanliga trossbottenskivan. Den är lagom tjock och lagom bred, i alla fall om du har cc 600 mellan golvreglarna.
 
5.2 racing skrev:
Men klarar t.ex 30 mm cellplast av att hålla upp isoleringen?
Jadå, om man kör på 50mm så är det absolut inga problem. Jag har själv 30+50mm skarvade omlott, inte någon nedböjning överhuvudtaget. Det bästa med detta är jämfört med vanliga trossbottenskivor att du bryter köldbryggorna i bjälklaget, vilket kan vara trevligt om du gillar varma golv:)
 
5.2 racing skrev:
Sand binder fukt och nån storm under huset har man väl inte.
Plasten hindrar ju fukten att vandra upp i grunden och sand som ligger ovanpå tar väl bara hand om eventuell överskottsfukt som "buffert". Lite granna sand främst längs kanterna på plasten är ju nödvändigt för att man inte ska dra med sig plasten överallt när man är tvungen att krypa runt därnere eller hur får ni andra plasten att ligga kvar :)
 
Jag smyger in på tråden, moderator får flytta inlägget om det inte hör hemma här
Jag har en liknande situation med bågnande asfaboard i fritidshuset.
Forbo. Förstår jag rätt, kan man lägga cellplast 70+70 mm, förskjuten, direkt på 25x25 läkt utan risk att det bågnar? Det är ju både praktiskt och ekonomiskt att slippa råspont eller trossbottenskiva.
Bör man täta mot golvreglarna med fog för att minska risk för golvdrag?
Om jag lägger plast på marken, kan jag lägga 50 mm cellplast på plasten? Gör det någon nytta ur isoleringssynpunkt? Skapar jag fuktproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.