Hej,
jag har tilläggsisolerat innifrån i vårt sovrum, 45 mm. Mest för att elen satt väldigt konstigt och för att kunna få fina djupa stenfönsterbrädor... men även för ekonomi. Jag ville inte flytta radiatorrören så elementen fick sitta kvar på sin gamla plats o bli lite infällda. Snyggt tyckte jag men vad skall jag använda för tunn isolering bakom dem? Utrymmet från element till vägg är nu 32 mm.
Vill gärna ha dit en jämn skiva bakom så man kan måla snyggt.

Vad är smartast?
Någon relekterande folie + tunnmdf/renoverings gips?

Eller spelar det ingen roll om jag kör på endast tunn renoveringsgips?

Se bifogad bild
radiator.jpg
 
Har hamnat i liknande dilemma och jag gjorde som så att jag skar ut en spånskiva så gott det gick.
Infästningarna till elementat var givetvis inte i vinkel....
Sen limmade jag dit så mycket cellplast jag fick plats med på baksidan av spånskivan och tryckte ner den uppifrån samt skruvade dit den.

Snyggt? = Ska bli ;)
Praktiskt? = Nja....
Bra? = Nja...

Bästa måste va att ta bort elementet först men jag fegade lite med det då jag inte ville riskera att ha sönder några gängor på rören som satt fast i golvet.
Hade säkert inte varit nån större risk och skulle jag gjort om det hade jag tagit ner elementen.

Nu behöver du kanske inte isolera bakom?
Då blir det såklart enklare.
Själv hade jag enbart tegel och siporex bakom och resonerade som så att minsta lilla extra isolering jag kunde få dit var bättre än inget.
 
tack bildnit. skall fundera på det. undra vart jag kan hitta så tunn cellplast? Jag har redan haft loss elementen en sväng men blev tvunget att sätta dit dem när det blev en liten köldknäpp. Plockar bort dem igen för att göra jobbet enkelt för mig.
 
Finns från 10mm och uppåt på byggvaruhusen.
Sen är det kanske bättre med gips än spånskiva?
 
Det skall vara en spalt mellan element och vägg. Jag skulle inte stoppa i något tjockare än renoveringsgips. Jag är skeptisk till nyttan med folie, men om det skall ha förutsättningar att fungera måste den sitta på ytan. Om du har gips, färg eller tapet utanpå folien saknar den helt förutsättningar att göra nytta.

Erik
 
Montera ett elementskydd framför elementet? Platsbygger du dem med samma storlek som den infällda ytan så tror jag det kan bli riktigt snyggt.

Sedan har jag sett diskussionerna om folie och sånt bakom element och bl.a. uträkningarna om hur mycket värme som försvinner den vägen, men jag tycker de missar att delta-t (dvs temperaturskillnaden mellan element och utomhusluft) är betydligt större än den genomsnittliga temperaturskillnaden mellan inomhusluften och utomhusluften vilket borde göra så uträkningarna räknar värmeförlusterna precis vid elementen för lågt. Man borde alltså få mer nytta av en sådan folie än de enstaka tiondels procent som schablonerna visar. Hur stora skillnaderna är tänker jag inte ge mig på att räkna efter, men en bit alufolie är ju inte direkt en dyr investering. Att måla elementens baksidor svarta kanske också ger nån tiondel.

För att få en tunn och relativt bra isolering där bakom kan man prova samma metod som MC/snöskotertillverkarna när de isolerar plast/glasfiber från motorns heta grenrör; alufolie limmad på porös skumgummi. Jag tror tom det finns färdig sån att köpa på t.ex. Mekonomen för att isolera motorhuvar, torpedväggar osv i bilar.

Jag har hört att gips blir väldigt sprött efter några år i värmen bakom ett element?
 
Jag tänker inte heller ge mig på någon beräkning av besparingen. Det jag ville få fram var att om det skall göra nytta så måste ytan vara blank. Det tycker inte jag verkar så snyggt, men om man ändå sätter elementskydd framför så syns det inte. För värmestrålning gäller att en yta som är bra på att absorbera strålning (svart yta) även strålar ut mer. Det ideala elementet ur det avseendet skulle alltså vara svart på framsidan och kromat få baksidan. Jag tror inte att det finns några enkla billiga genvägar till att isolera.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.