Hej alla

Jag bygger en ny vägg som jag satt in VP-rör i för att kunna dölja en del av kabelhärvan som idag går utanpåliggande längs väggarna.

Jag har idag fyra elkablar med fas, nolla och skyddsjord i varje. Faserna är kopplade till olika säkringar. Jag tänkte dra dessa som lösa 1,5mm FK-ledare i VP-rören genom väggen och i andra änden ta ut fyra stycken 3-ledare igen.

Nu är frågan: Hur många nollor och skyddsjordsledare behöver jag dra genom väggen? Teoretiskt räcker det väl med en av varje, men jag funderar på om detta kan utveckla för hög värme i nollan om alla faser belastas till max (10A-säkrat)? Bör jag dra fyra nollor och fyra skyddsjordar?

Jag har 20mm VP-rör. Behöver jag dra två parallella rör för att få plats med alla kablar?

Mvh
Magnus
 
Det låter som om du har ett antal enfasgrupper, då måste du dra separat nolla och skyddsjord till varje grupp, annars brinner det.

Nästa problem är att du inte kan blanda olika fyra olika enfasgrupper i samma rör, du måste dra ett (16 mm) rör till varje grupp.
 
Belastningsmässigt är det ok att ha en nolla och en skyddsjord till tre faser under förutsättning att det verkligen är olika faser och inte tre grupper på samma fas. Eftersom du pratar om fyra faser är svaret nej. Om det är enfaslaster alltihopa så bör du inte ha mer än en fas, en nolla och en jord i ett rör.

Erik
 
Tur att jag frågade. Brand vill man ju inte ha. Det får bli 4 nollor och 4 skyddsjord genom väggen.

Angående ett VP-rör per grupp, är det krav eller rekommendation? Jag tycker inget borde kunna hända om jag istället använder två 20mm VP-rör och drar två grupper i varje, så länge jag håller isär grupperna ordentligt och använder rätt nolla i andra änden?

För att föregå svaret - om det nu krävs 4 VP-rör för 4 grupper får jag nog tänka om. Är det isåfall ok att dra fyra "vanliga" elkablar inne i väggen utan VP-rör? Jag har nåt som heter EKK hemma.

Mvh
Magnus
 
magfro skrev:
Hej alla

Jag bygger en ny vägg som jag satt in VP-rör i för att kunna dölja en del av kabelhärvan som idag går utanpåliggande längs väggarna.

Jag har idag fyra elkablar med fas, nolla och skyddsjord i varje. Faserna är kopplade till olika säkringar. Jag tänkte dra dessa som lösa 1,5mm FK-ledare i VP-rören genom väggen och i andra änden ta ut fyra stycken 3-ledare igen.

Nu är frågan: Hur många nollor och skyddsjordsledare behöver jag dra genom väggen? Teoretiskt räcker det väl med en av varje, men jag funderar på om detta kan utveckla för hög värme i nollan om alla faser belastas till max (10A-säkrat)? Bör jag dra fyra nollor och fyra skyddsjordar?

Jag har 20mm VP-rör. Behöver jag dra två parallella rör för att få plats med alla kablar?

Mvh
Magnus
Hur tänkte du göra övergången från kabel till FK i rör och tillbaka till kabel? Är det rätt sorts kabel så kan man dra in dessa i varsitt VP rör genom den nya väggen för att sen fortsätta utanpåliggande, man måste då lossa dessa i valfri ände för att kunna dra in de i rör. Låter som ett ganska jobbigt jobb bara för att få några kablar osynliga?

Eller har jag missuppfattat de hela?

Är du inte helt 100% på vad du gör bör du ta hjälp av en elektriker! Dels är detta inte något som man får göra själv, dels så är det stor risk för överhettning om flera olika grupper delar nolla.
 
Det är krav! Fyra rör är bästa lösningen.

Det skulle kunna vara möjligt att få ner det till två rör, men det är inte en jättebra lösning. Speciellt om man gör det som en hempularprojekt.

//Patrik
 
Om du söker lite på forumet kan du nog hitta mer info än du orkar läsa i ämnet. Under vissa omständigheter får du dra en trefasgrupp i ett rör som du sedan delar upp till tre enfasgrupper. I så fall går det tre faser en nolla och en jord i röret.

Det skall vara möjligt att byta ut kablar. Det skall numera vara tillåtet att dra kablar i väggen utan rör om den är dragavlastad, men det är bättre att dra i rör. Skall man vara noga så får du inte alls göra det du tänker göra.

Erik
 
Rrrrr skrev:
Hur tänkte du göra övergången från kabel till FK i rör och tillbaka till kabel? Är det rätt sorts kabel så kan man dra in dessa i varsitt VP rör genom den nya väggen för att sen fortsätta utanpåliggande, man måste då lossa dessa i valfri ände för att kunna dra in de i rör. Låter som ett ganska jobbigt jobb bara för att få några kablar osynliga?

Eller har jag missuppfattat de hela?

Är du inte helt 100% på vad du gör bör du ta hjälp av en elektriker! Dels är detta inte något som man får göra själv, dels så är det stor risk för överhettning om flera olika grupper delar nolla.
Jag har idag 4 kablar som går i taket parallellt med där nya väggen sätts upp. Jag hade bara tänkt kapa de fyra kablarna, koppla ihop med FK mha thorx i en utanpåliggande dosa på ena änden av väggen, dra FK genom VP-rören i väggen och koppla på mot kablarna igen med thorx i en dosa i andra änden av väggen.

Jag lyder ert råd och drar 4 nollor och även 4 skyddsjord för att vara på den säkra sidan.

/Magnus
 
magfro skrev:
Jag har idag 4 kablar som går i taket parallellt med där nya väggen sätts upp. Jag hade bara tänkt kapa de fyra kablarna, koppla ihop med FK mha thorx i en utanpåliggande dosa på ena änden av väggen, dra FK genom VP-rören i väggen och koppla på mot kablarna igen med thorx i en dosa i andra änden av väggen.

Jag lyder ert råd och drar 4 nollor och även 4 skyddsjord för att vara på den säkra sidan.

/Magnus
Hur många meter vägg är det?

Drar du fyra rör då?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Hur många meter vägg är det?

Drar du fyra rör då?

//Patrik
Väggen är cirka 2,5 meter i vinkel (2 meter som sedan fortsätter 0,5 meter i 90 graders vinkel).

Jag blir nog tvungen att åka till byggmarknaden och köpa fler rör samt andra dosor som har fler ingångar... Men det frestar fortfarande ordentligt att dra två rör med två grupper i varje.....

/Magnus
 
Ja, det är bra. Gör det. Då får du det ordentligt och regelriktigt och inte fel och regelvidrigt. :)

Det är ju lika fel med 2 grupper i samma rör!
En grundregel i elinstallation är En grupp per rör och dosa. Det går inte att komma ifrån.

//Patrik
 
Som sagt, 1 grupp = 1 rör = 1 skarvdosa.

Och du, skippa torixen i skarvdosorna, använd toppklämmor med snabbkoppling typ wago 773 istället
85404-3.jpg
Torixen hör hemma på museum...
 
Haha. Ja där ser man. Inte ens Torix fick jag rätt på. Ska kanske tillägga att jag gick el-tele för ungefär 15 år sedan och det lilla jag fortfarande kommer ihåg har tydligen ändrats.

Tack alla för snabba och bra svar!

Mvh
Magnus
 
magfro skrev:
Jag blir nog tvungen att åka till byggmarknaden och köpa fler rör samt andra dosor som har fler ingångar...

Nej de ska inte ha fler ingångar. Du går in och ut, alltså två ingångar. Eller tänkte du dra in alla fyra grupper i samma dosa för att spara dosor?
 
Jag fattar egentligen inte vad du håller på med. Låter som väldigt mycket bök för att få några kablar infällda en liten bit?

Hur snyggt blir det med 4st dosor i varje ände?

Jag hade satt en plastkanal eller försökt gömma kablarna bakom en stor taklist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.