Ska köpa torkskåp och har fastnat för Cylinda TS 190.

Det finns i två varianter, TS190 och TS190 ECO. Den vanliga har två klassiska vred, ett för tid och ett för temp.
Ecomodellen har en sensorstyrning som automatiskt stänger av vid torr tvätt. Detta sägs i reklamen spara upp till 40% energi (!). Om man vill köra på timer i stället är den elektronisk. Priset skilljer endast ca 400:-

Jag är lite skeptisk till ecomodellen då risken känns överhängande att elektronikmodulen slutar fungera efter ca 13 månader.
Den klassiska med två vred känns beprövad och vad jag vet brukar väl inte så enkla torkskåp gå sönder?
Om man ska spara 40% energi måste det väl bygga på att man slentrianmässigt vrider upp timern 40% för långt med ett klassiskt skåp?

Vad tros om detta? Är jag bakåtsträvande eller klokt förutseende?
Är något av dem ett vettigt köp, eller finns det bättre valuta för pengarna?
 
Dina slutsatser känns riktiga, jag hade köpt skåpet med två vred.
 
maghen skrev:
Den klassiska med två vred känns beprövad och vad jag vet brukar väl inte så enkla torkskåp gå sönder?
Vi har kvar ett Futurums torkskåp från 1972 som används regelbundet. Motorn har under den tiden reparerats en gång och gummilisterna har också bytts en gång. I övrigt finns ingen automatik eller annat som kan gå sönder. Vi brukar inte torka tvätten fullständigt med motorn utan utnyttjar eftervärmen. Det eliminerar risken för onödig energianvändning.
 
Det som jag irriterat mig på är att mitt skåp stänger av sig när tvätten fortfarande är fuktig. Jag vill ju att den ska vara torr så jag kan lägga in i garderoben.

Men när jag ser fixartantens svar så är det kanske där som energibesparingen sker. Att det ska stå där och torka på eftervärme.

Känns som att det inte behövs mer än två vred. Det tar nog inte många tvättar innan man lär sig hur länge man ska ställa in utan att köra för länge.
 
Jag tycker också att det borde gå att lära sig vlken tid som ska ställas in.

Det blev det "klassiska" skåpet! Kommer om några dagar.

Tack för era synpunkter!
 
AXS
Finns det inga torkskåp med luftavfuktare?

Tror vi hade ett stort när jag både hos föräldrarna i lägenhet(15år sedan?)
 
köp skåpet som har elektriska styrkort för dessa fungerar optimalt :) inga onödiga pengar. tänk på att golvet måste vara spik rakt annars hänger dörren
 
Tyresö
Att det fortfarande finns någon som använder ett torkskåp....Vad är det för fel på torktumlare?
Visste inte ens att det fortfarande säljs torkskåp. Känns lite 70-tal för mej.
 
Vi har redan torktumlare och de har sina begränsningar. Blöta barnoveraller, skor, etc. som behöver vara torra till nästa gång man ska ut...
Jag tycker också att tumlaren är ganska ineffektiv för 40-gradig tvätt som man inte kan köra på full värme. Den tvätten hängs idag på en lös ställning som alltid står ivägen. I torkskåpet kan den hängas undan på tork även utan värme.
Torkskåpen är dock irriterande dyra för en så simpel apparat...

Vi köpte som sagt det klassiska skåpet med två vred. Torktumlaren har avancerad elektronik som känner av när det blir torrt, och den har naturligtvis börjat krångla nu när garantin har gått ut... Automatiken känns dock mer nödvändig i en tumlare. Tvätten i ett torkskåp torkar ju vidare även efter att timern slagit av. Det känns inte lika kul att halvfuktig tvätt blir liggande i en tumlare över natten etc.
 
Nu har ni redan köpt men annars finns det rätt gott om begagnade torkskåp på Blocket. Nya är ju löjligt dyra.
 
Tyresö skrev:
Att det fortfarande finns någon som använder ett torkskåp....Vad är det för fel på torktumlare?
Visste inte ens att det fortfarande säljs torkskåp. Känns lite 70-tal för mej.
Kan väl bero på att man inte vill slita ut sina kläder för fort. Ett torkskåp är mycket mer skonsamt för kläderna.
 
Torktumlare = skrynklingsmaskin. Ska väl i och för sig precis ha kommit någon ny modell nu som använder ånga för att det inte ska bli så skrynkligt. Någon som provat om dessa fungerar?

Torkskåp med inbyggd avfuktare är väl annars det energioptimala om man är rädd om kläderna och måste torka fort. Tyvärr kostar de ännu ganska mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.