Vi har en murad kvadratformad öppen spis. Problemet är att det blir otroligt mkt lukt - dvs den är verkligen öppen...

Lösningen måste vara att glasa in (tillsluta) den.

Vad är alternativen för det? Är det vad som kallas kasetter? Finns det andra alternativ?

Letar efter en enkel, rel billig lösning...

Stort tack!

M
 
Lukt = det ryker in = dåligt drag?

Då hjälper det nog inte så mycket att sätta in en kassett.
Försök att ordna problemet med draget först!

//KoW
 
Om det ryker in så kan det också vara så att eldstaden ligger för långt ifrån rökgången såvida inte spjället är tillräckligt öppet.
 
Här kommer en bild... photo.JPG
 
Kan räcka med en (vinklad) plåt i överkanten som gör att "den övre öppningen blir lite lägre". Var en tråd om detta för inte så länge sedan.
 
Att glasa in en öppen spis är inte att rekommendera på grund av den höga temperatur som kommer att uppstå i den Satsa på en kassett i gjutjärn går att elda även med ved som "sprätter" t.ex.gran
minskar vedförbrukningen ,ger mera värme utan att mys- faktorn försämras
 
Ser att du har sju stenar från botten till toppen så det bör ju inte vara för stort avstånd till rökgången. Jag hade nio stenar från botten till toppen och fick då bygga upp botten med två stenar så at det inalles blev sju upp yill toppen. Du kan ju prova med att lägga ett lager stenar på botten och sedan elda. Blir det bättre då så har du ju löst problemet. Annars är ju spiskassett modellen.
 
Till viss del kan det bero på hur man eldar. Om det är en liten pyrande eld mitt i eldstaden eller i framkanten är det större risk att det ryker in än om det brinner ordentligt och elden är placerad längst in i eldstaden. En insats kommer i alla händelser att förbättra spisen både vad gäller rök och värmeutbyte.

Erik
 
Prova att flytta brasan från väggen till botten av eldstaden, kan funka.. ;)

Asså bilden ligger ner.. Förlåt, jag kunde bara inte låta bli.

Plåttricket tidigare nämnt är väldigt effektivt, det skapar en virvel vid kanten på plåten som inte röken kan komma förbi. Kör med det i smedjan själv. Annars är ju en kassett bra fast lite svår att grilla korv i.
 
Tack för alla tips!

Om jag går på insatsspåret, är det möjligt att komma under 6000? Letar efter en så billig lösning som möjligt...

Finns det bra gasalternativ som är snygga att montera in? Och billiga...

Om jag inte gör det, dvs eldar som det är, stämmer det att jag då också måste ha ett fönster öppet för att få rätt cirkulation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.