Jag har tidigare gjort ett "svävande" tak till vår hall (ett stort tak som hängdes upp i kedjor i ytterramen). Satte in 8 spottar i detta och vi blev väldigt nöjda. Nu funderar jag på att göra samma sak i vårt badrum. Badrummet är ca 6 kvm och har ett sluttande tak där den högsta delen är 2.80 och den lägsta ca 2.50.

Vad bör jag tänka på när jag planerar mitt nya innertak i badrummet? Jag vill inte ha träpanel, utan det skall vara slätt, dvs gips eller MDF eller liknande.

Det sitter en ventil ca 10 - 15 cm nedanförtaket.

Om man bygger ett fast tak skall man då lämna en glipa mellan väggen och det nya taket så att luft kan cirkulera, eller skall det byggas helt tätt (dvs då blir det ju ett ca 10-15 cm högt utrymme mellan befintligt tak och nytt tak)??

/caroline
 
Ett fast innertak i gips är klockrent. Dockas tätt mot väggarna. Ta 45 mm plåtskena och skruva fast i vägg i dessa lägger du hattprofiler eller 45*45 trä på CC 30. Personligen skulle jag ta 25 mm hatprofil i plåt. På mitten av bad rummet i tak lägger du en plåtregel 70 mm som du skruvar hatt profilen i. Denna regel hängslas sedan i befintliga taket. Du kan även använda 70 plåtskenor på vägg och köra 45*70 trä reglar 45 cc utan hängsling. Detta kräver 2 lager gips. Det skulle jag tipsa om på första konstruktionen också. Och en sak till MDF i badrum går bort.....mycket bort.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.