Hej,

Gjorde ett större arbete (fönsterbyte) på vårt hus under sommaren och ville ha hjälp av en lokal byggfirma.

Tog dit deras arbetsledare som mätte på fönstren. Ville uttalat ha "specialmått" eftersom den extra kostnaden inte spelade någon roll. Det viktiga var utseendet.

Fick ett avtal (hantverkarformulär) med både fastpris (173000 inkl moms) och rörligt pris. Men det skulle inte överstiga 173 000 sa hantverkaren. Står inget om specialfönster eller standardfönster på kontraktet.

På raden övrigt stod det att 29000 kr dras från slutfakturan.

Arbetet innefattade komplett fönsterbyte utplockning av de gamla, montering, foder och smygar.

Sen har det varit mycket strul. Man glömde beställa fönstren så när vi stod och väntade på leveransen (två månader efter beställning) så visade det sig att man helt enkelt glömt. Man fick mäta om och beställa igen vilket sinkade oss med x antal månader. Sen så klantade man sig i andra uppdrag vi anlitade dem för.

Efter många om och men kom vi överrens med företaget att vi själva plockar ut fönstren och gör smygar och foder. Vi ville bara ha hjälp med monteringen pga allt strul (finns mer som jag inte orkar skriva här)

På slutfakturan är min materialkostnad 143 000 kr och jag har en arbetskostnad på ca 40000 (utan ROT).

Jag tolkar avtalet, som f.ö. är det enda skrivna dokumentet så här:

Materialkostnad 173000-(29000*2) = 115 000. Den kostnaden förändras ju inte pga att man gick från fast pris till timpris.

Företaget hävdar att priset jag fått från början är för standardfönster. Men jag har aldrig pratat om standardfönster. Och om vi gjort det så hade inte den ursprungliga leveranstiden vartit 8 veckor.

Ska jag behöva betala 143000 när jag har kontrakt på 115 000?

Vad händer om jag betalar in en lägre summa än det fakturerade?

Nu har jag inte ens nämnt förseningsavgift som jag har rätt till enl. konsumentköplagen. Men det är en annan historia.
 
Hänger inte riktigt med på vad de 29000:- är för något och sen gånger två?
Kan du inte lägga upp en anonymiserad offert här?

/Kent
 
Förlåt. Det stod "ROT-avdrag med 29000 dras från slutfakturan". Därför kommer jag fram till att den beräknade arbetskostnaden är 58000.
 
Nu fattar jag med men jag utgår även från att du pratat med företaget om detta? Vad säger de?
Kort sagt, vad skriver du och de?
Det utanför skriftligt kan man glömma.

/Kent
 
Har inte nämnt summan 115000 än men påtalade vid vårt möte att 143000 var mycket högre än kontaktet.

De hävdar att de 143000 som man fakturerat är priset för standardfönster. De menar att jag egentligen skulle betala mer eftersom det är specialmått jag fått men att jag "bara" behöver betala 143000. Detta ska vara någon form av kompensation för försening osv. Så egentligen menar de att jag skulle betala mer ändå!

Men det priset jag fått är ju 115 000. Det kontraktet kan man väl inte frångå?

Vet inte riktigt hur de lyckats strula till det, men det är ju summanpå det skrivna kontraktet som gör att jag valt just den här firman. Till saken hör att arbetsledaren som skötte affären under resans gång blivit degraderad. Men hans bristande kunskap i att sköta kundkontakter ska väl inte jag få lida för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.