Status
Tråden går ej att kommentera.
F
Glufsglufs skrev:
Jag vet inte jag men hur ett pris styrs och vad ett företag tar ut för varan har allt med utgifter, inkomst, förtjänst och avkastning att göra. Antingen förstår du inte din egen fråga eller så förstår du helt enkelt inte hur marknadsekonomi funkar. Det andra är att du har inte ett dugg aning om vad som finns inuti skalet.

Återigen, svara på varför senapen är 5 kr dyrare på min lokala iCA än på ICA MAXI. Samma märke.
Tycker att det verkar som det är DU som inte begriper riktigt hur det funkar. Prissättningen av en enskild vara har INGET eller väldigt lite med utgift, inkomst, förtjänst och avkastning att göra

Jag tror som många andra att det är exakt samma "brandade" trafo på Classe och HideAlite.
Självklart att dom tar svinbra betalt för trafon då den nästan garanterat säljer sig själv när dom säljer amaturer.

HideAlite kan ta mer betalt för den för att dom erbjuder ett komlett produktsortiment, bra service och annat som företag kan tänkas tycker är viktigt, och för att det går att ta bra betalt för samma pryl om man har ett populärt varumärke. Dom är knappast unika där. Sen så är det ganska troligt att företag som är måna om sitt goda rykte har en ganska omfattande kravspec vilket minder kända varumärken kanske inte har, det är ändå inte helt orimligt att det är samma skit inuti.

Senapen är dyrare på ICA nära för att det är högre servicegrad (tex placering, öppettider, konkurens, annan målgrupp mm) och för att marknaden har accepterar ett högre pris för den servicen.
 
fsn skrev:
Tycker att det verkar som det är DU som inte begriper riktigt hur det funkar. Prissättningen av en enskild vara har INGET eller väldigt lite med utgift, inkomst, förtjänst och avkastning att göra

Jag tror som många andra att det är exakt samma "brandade" trafo på Classe och HideAlite.
Självklart att dom tar svinbra betalt för trafon då den nästan garanterat säljer sig själv när dom säljer amaturer.

HideAlite kan ta mer betalt för den för att dom erbjuder ett komlett produktsortiment, bra service och annat som företag kan tänkas tycker är viktigt, och för att det går att ta bra betalt för samma pryl om man har ett populärt varumärke. Dom är knappast unika där. Sen så är det ganska troligt att företag som är måna om sitt goda rykte har en ganska omfattande kravspec vilket minder kända varumärken kanske inte har, det är ändå inte helt orimligt att det är samma skit inuti.

Senapen är dyrare på ICA nära för att det är högre servicegrad (tex placering, öppettider, konkurens, annan målgrupp mm) och för att marknaden har accepterar ett högre pris för den servicen.
Så du menar att jag ska gå i förlust på en vara som jag vill sälja bara för att jag köper in den dyrare än ett annat företag? Klart som fan man styr utpriset efter vad man vill ha i vinst på sin omsättning. Att senapen är dyrare på den lokala ICA butiken beror på att dom inte köper in lika stor kvantitet som ICA MAXI och därmed betalar lite mer per enhet. ICA butiken vill göra vinst även på sin senap och har därmed högre pris.

Nu har jag köpt och sålt elmaterial i över 5 år och om jag överhuvudtaget ska göra vinst på tex ELKO-brytare så kan jag inte gå ner på samma pris som tex Jula, och vad beror det på? Jo, Jula köper in bra mycket mer än jag och då säkert direkt från fabrik medans jag köper in färre antal och genom grossist, verkar ju idiotiskt om jag ska lägga mig på ett pris som gör att företaget går i förlust varje månad.

Så, frågan är ju vem som inte fattar vad....jag vet i alla fall vad som krävs om företaget ska tjäna pengar och det grundar sig i vad man har för utgifter.
 
Om det är piratkopia eller ej har väl NOLL med saken att göra.

Hide-a-lite på Elot går enligt uppgift inte att dimma och kostar 192 kr/st.

En exakt likadan produkt märkt SAIF gör samma jobb PLUS går att dimma för 64 kr.

Det som HAR något med saken att göra är att Elbutik inte väljer att ta ut 192+ kr trots att möjligheten bevisligen finns.

Hatten av för det företaget!
 
mycke_nu skrev:
Om det är piratkopia eller ej har väl NOLL med saken att göra.

Hide-a-lite på Elot går enligt uppgift inte att dimma och kostar 192 kr/st.

En exakt likadan produkt märkt SAIF gör samma jobb PLUS går att dimma för 64 kr.

Det som HAR något med saken att göra är att Elbutik inte väljer att ta ut 192+ kr trots att möjligheten bevisligen finns.

Hatten av för det företaget!
Står det att den ej är dimmringsbar eller har dom bara uteslutit texten"går att dimmra" ?
 
Jag frågade när jag ändå hade Hide-a-lite experten hos Elot på tråden.
 
Ah, så med andra ord är det inte samma grejer och det kan betyda att den dimmringsbara innehåller billiga komponenter och kanske undermåliga produkter/teknik för att få den dimmringsbar medans den dyra innehåller bra komponenter/teknik som inte ger något utrymme för dimmring. Eller så är det samma saker fast som tex när man pratar med en säljare på Bauhaus så vet dom inte mer än vad dom kan läsa sig till, står det inte dimmringsbar på den ena så "antar" dom att det inte är dimmringsbart just för att den andra har märkt ut den funktionen...vad vet jag. Jag vet i alla fall att det finns prylar som utåt sett ser väldigt lika ut men innehållet kan vara olika.
 
blåsfisken skrev: ..och vad har respektive företags avkastningskrav med poängen att göra?





Återigen, svara på varför senapen är 5 kr dyrare på min lokala iCA än på ICA MAXI. Samma märke

------------------------------------------------

Det är för att vi har fri prissättning. Den här ICA- handlaren känner till sitt område och kunderna därifrån, många kanske är äldre, andra har inget bil o s v. Man tvingas att handla i närmasta butik. Det är inte på det viset att handlaren får betala 5 kronor mer per flaska senap, för att han säljer mindrer antal, men möjligt någon % mer.
 
Nu har vi först valt ett ekonomiskt system där prissättningen är fri.
Sedan jagar eko-myndigheterna all form av kartellbildning.
Men vi kan väl kräva av CO att de höjer priset för att minska känslan av ocker.

De som nu handlar hos CO är väl bara att gratulera och hoppas att den tid de lagt ner på jämförelser kostar mindre än prisskillnaden.

Sedan förutsätter vi att CO grejorna håller mer än 3 månader för annars så kommer "trafon" att kosta 179+317 kr.

Ursäkta magsyran, jag är lite nyvaken.

Protte
 
Jag kan GARANTERA att komponentkostnaden för godtycklig transformator i den här tråden ligger under 10 kr och att övriga kostnader är likvärdiga.

Nu råkar jag vara HELT för marknadsekonomi och fri prissättning, så jag har inga problem med att Elot tar rejält betalt. Det skulle jag oxo gjort i deras ställe.

Ville bara upplysa forumets läsare att det finns billigare (och eventuellt bättre) alternativ till deras prylar.
 
Denna verkar bättre, här kan man se vad som finns inuti den, om det finns intresse för det
AURORA är ett härligt namn, passar även på båtar och brudar
Förmodar att den billigare modellen ovan endast innehåller en hårklämma, ett gummiband och en knapp
35-929_m.jpg
 
Redigerat:
När alla tar samma pris för en vara skriks det om kartellbildning och brist på konkurrens, när priserna skiljer sig för mycket skriks det om ockerpriser... det är svårt att göra folk nöjda ;)

Jag har väldigt svårt att se varför det skulle vara ocker. Det är ju fritt fram att sätta vilket pris man vill, duger inte det för dig som ska handla går det ju bra att köpa varan någon annan stans.

Om man däremot till exempel lånar ut pengar till folk som sitter i en ekonomisk knipa (SMS-lån) och sedan tar skyhöga räntor, då kan man kanske börja prata om ocker. Även om de lånen också är frivilliga att ta...
 
Snailman
Det är viktigt att priserna hålls nere, för att kunna behålla vår konkurrenskraft, annars blir det ju så att man får köpa allting från utlandet (via utländska återförsäljare), och då kan kan vi nog låsa portarna till hela landet och gå hem allihop...
 
Det verkar som att hela den här diskussionen har spårat ur.

I exemplet så tar man ett företag som importerar och säljer till butiker i Sverige. Sedan ett annat företag som importerar och säljer direkt till konsument. Det är väl klart som tusan att det blir billigare pris om man säljer direkt till konsument?

Hidealite har för övrigt ett rätt stort sortiment av transformatorer - http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/drivdon.html och ännu en gång, de vill endast sälja till Elgrossister. Därför blir oftast priset lite för dyrt när butiker har deras grejer.
 
Jacro skrev:
Det som är viktigt att nämna är att Hidealite egentligen inte vill sälja till elbutiker/lampbutiker etc. De vill bara jobba med Elgrossister, som såklart har ett helt annat pris än på Elot.
Vad vet du om detta ??

Varför finns dom på Bauhaus då? och ljusexperten och elkedjan ??
Dom säljer där dom kan tjäna pengar som alla andra....
 
I vilken skala finns de på Ljusexperten och Elkedjan???
Jag är 100% säker på att jag har bättre insyn eftersom jag har en släkting som jobbar där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.