Ska precis köpa ett gammalt hus (byggt 1911) med oljepanna från ungefär samma period :) Oljepannan är dyr i drift ser det ut som så bland det första vi kommer göra är att titta på alternativa uppvärmningssätt. Lutar mot bergvärme, alternativt fjärr eller luft-vatten-värme. Hur som helst kommer det bli betydligt kallare i källaren. Har hört att det kan bli problem med fukt både uppe och nere pga. kall murstock etc. Finns det några generella lösningar eller kör man på och hoppas på det bästa?
 
Jag har ett hus som konverterat från olja till fjärrvärme. Vi har varken fukt i källaren eller på något annat ställe.

Det är nog väldigt husspecifikt skulle jag vilja påstå. Har du fukt som tränger på från marken får du en fuktig källare om du inte har värme. Ser du till att elementen är påslagna "borde" du dock klara dig, i annat fall kanske du ska fundera på en avfuktare eller ännu bättre: en ny dränering med utvändig isolering.
 
Kanske koppla på en radiator till för att kompensera pannan.
 
det beror naturligtvis på huset i fråga men ta höjd för minst ett element för att ersätta värmen från pannan.
 
Vilka är det som har kunskap sånt här då? Tänkte mer på "experter" som jobbar med sådana här grejer. Känns som värmepumpstillverkare, montörer etc. mest vill sälja (och då sina egna grejer såklart) Är nog som ni säger att det varierar från hus till hus. Säkert inte helt lätt att beräkna hur det påverkar hela huset. Vinden blir också kallare antar jag. Nuvarande pannan värmer rejält och källaren känns mer som bastu.
 
Hade jag varit du, hade jag bytt värmekälla i lugn och ro. Sedan hade jag köpt en enkel fuktmätare på clas olsson.

Visar det sig att mätaren indikerar hög fuktighet, samt att du själv tycker att det "luktar källare" kan man se över värmen i källaren. (fler radiatorer kanske?)

Har du möjlighet kan du ju kanske installera en kamin och myselda då och då under den kallare delen av året. Detta hjälper till att hålla murstocken varm och torr.

Har du inte redan en skorstenshuv kan det vara läge att köpa en sådan också. Då undviker du att skorstenen vittrar sönder efter några år. Fick själv byta ett antal stenar nu i somras och ska montera ett skydd direkt till våren.
 
Ta med såna saker som extra raddar i källare/(större raddar i boplanan uppe?)och huv på s-stenen (alt kamin?)Avfukt? +arbkostnad i Vp-kalkylen..=Räkna med dom utg i lånet för Vp borrning så blir det ingen chock sen..Behövs dom inte så blir det en glad bonus:)
 
Är huset byggt med vattenburen värme eller är det kompletterat senare? 1911 kan man utgå ifrån att det eldades inne i huset så att skorstenen bidrog till ventilationen, men det är tänkbart att källaren var ouppvärmd från början. Det borde i så fall fungera lika bra nu som när huset var nytt.

Erik
 
Jag har en bekant som bytte från oljepanna till värmepump. Miljön i källaren blev direkt mycket sämre, det blev rått och fuktigt, saker som förvarades i källaren började mögla etc. Så man ska vara medveten om att det kan hända saker. Sen beror det ju på vad du använder källaren till. Men en avfuktare kan göra stor nytta.
 
Tack för alla svaren! Troligtvis var huset inte vattenburet från början, antagligen gjordes detta senare. Finns 2 kakelugnar och en öppen spis som iof kommer användas, men inte som primär värmekälla. Troligtvis komme det gå bra men man är alltid orlig för fukt (husets värsta fiende?) :S
 
  • Gilla
Johannordlund1994
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.