Vi har idag en borätt med treglas-fönster. De två innersta är av den klassiska modellen som man delar för att komma åt, medans det yttre sitter med ytterligare ett gångjärn.

Problemet är att när tidigare ägare har målat fönstret så har man dragit bort tätningen mellan de två yttersta glasen vilket gör att det borde förlora rätt mycket funktionalitet samt att det blir rejäl imma/kondens nattetid på vinterhalvåret.

Vad ska jag använda för att täta? Fastighetsförvaltaren föreslog vanlig dammlist, sån typ skumgummi, men den enda jag hittar är 6mm och glipan mellan fönstren är 7mm, så det blir inte tätt då heller.

Jag hittade en annan list som var upp till 7mm, så jag testade den på ett fönster, varav imma/kondens försvann på just det fönstret. Problemet är att jag hittar inte denna listen i storpack, vilket gör att det kommer att bli dyrt för resterande 8 fönster.

Tips på list? Eller funkar det med dammlist, trots att det inte blir helt tätt?
 
Det låter som en helt absurt stor glipa. Ett sätt kan vara att sätta dammfilterlisten från båda sidor, på samma avstånd från kanten så de går ihop.
 
Milkshaken
är du säker på att glipan är så stor ?
Låter lite väl stort i fönster.....
Sen finns det om det behövs gummiprofiler som egentligen är avsedda för typ altandörrar och ytterdörrar,, dom är lite grövre, och inte i P-profil, men dom funkar säkert.....
men kolla först så att det inte räcker med vanlig P-Profil för fönster... Kostar nån hundring för ett fönster.... Köp in, tvätta med REN BENSIN.... Ta bort klisterremsan, måtta dit, skär av vid rätt längd, och sen nita i den släta delen av listen... Inte i luft-P,et....
 
Milkshaken
Kom ihåg att den gummilisten som ska vara på gångjärnssida, ska monteras på karmen och inte på fönstret.... Jag brukar montera den först, sen kapa till dom andra för att passa in utan drag.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.