Vi har ett 1.5-plansvilla med oinredd övervåning. Övervåningen fungerar just nu som vind åt oss. Bjälklaget i taket är isolerat men där trappen går upp är det en tillfällig lösning där det drar kallt som bara den. På takskivorna är det frigolitskivor som isolerar helt ok, men det blir skarvar där det kommer ner massor av kyla. Problemet är att vi går upp och ner där en hel del eftersom det fungerar som vind. Så vi kan inte isolera in det. Finns det någon vettig lösning på detta? Det är tre skivor som ligger efter varandra.
 
  • IMAG0488.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0490.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0491.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En oinredd övervåning kan ha såväl isolerade som oisolerade tak/ytterväggar. Själv hade jag det förstnämnda. Då måste övervåningen hållas uppvärmd med grundvärme och ev avfuktning. Lite värmeläckage uppåt är bara bra.
 
Josth skrev:
En oinredd övervåning kan ha såväl isolerade som oisolerade tak/ytterväggar. Själv hade jag det förstnämnda. Då måste övervåningen hållas uppvärmd med grundvärme och ev avfuktning. Lite värmeläckage uppåt är bara bra.
Vi har oisolerat yttertak. Isoleringen ligger i bjälklaget i golvet. Det värsta är att det blir kallt nere. Sen känns det lite onödigt att värmen försvinner upp i onödan.
 
Det mest praktiska måste va en dörr där trappan börjar?
Annars nån form av isolerad lucka med gångjärn?
 
Blindnit skrev:
Det mest praktiska måste va en dörr där trappan börjar?
Annars nån form av isolerad lucka med gångjärn?
Hur menar du med dörr? Trappan är ju öppen både under och på sidan så då måste man isolera trappan, och sätta upp väggar och isolera, samt att sätta upp en dörr.

Isolerad lucka har jag funderat på, men var väl först och främst ute efter en så enkel lösning som möjligt. Kanske några smarta lister eller liknande.
Fungerar det att rulla ut isolering (vi har flera paroc-rullar på vinden) som ligger över den befintliga luckan eller letar sig kylan ner iaf?
 
2 lager frigolit så blir det tätare och en del på gångjärn så det hamnar tillbaka på rätt ställe när man stänger.

Protte
 
prototypen skrev:
2 lager frigolit så blir det tätare och en del på gångjärn så det hamnar tillbaka på rätt ställe när man stänger.

Protte
Menar du att frigoliten ska ligga omlott? Jag tror att det är skarvarna som är boven i dramat. Eller menar du att det är för lite frigolit och att det blir kallt av den anledningen?
 
Du kan ju lägga en lite tunnare på och omlott.

Protte
 
Danne12345 skrev:
Hur menar du med dörr? Trappan är ju öppen både under och på sidan så då måste man isolera trappan, och sätta upp väggar och isolera, samt att sätta upp en dörr.

Isolerad lucka har jag funderat på, men var väl först och främst ute efter en så enkel lösning som möjligt. Kanske några smarta lister eller liknande.
Fungerar det att rulla ut isolering (vi har flera paroc-rullar på vinden) som ligger över den befintliga luckan eller letar sig kylan ner iaf?
Jag menade praktiskt som i användandet sen.
Framgick inte att det skulle va enkelt ;)
 
Blindnit skrev:
Jag menade praktiskt som i användandet sen.
Framgick inte att det skulle va enkelt ;)
Jag var kanske lite otydlig :)
Vi ska inreda övervåningen inom 1-2 år så det är tänkt att bli en enkel lösning tills vidare.
 
Har haft samma problematik på mitt hus.
Löste det med 12 mm spånskivor som jag la över trappöppningen varav den närmast trappstegen går att fälla upp (gångjärn i bakkanten)
Tätade med tejp och fönstertätingslister ,isolerade med glasull o frigolit
 
Du har inte möjlighet att ta en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.