Tyresö skrev:
- man vet ju inte om man får ett tokryck mitt i natten, att klippa gräsmattan......kommer troligtvis ske om jag har en åkklippare med all den belysningen.......
Med öl i hållaren.. så e den given, men grannarna kommer döda dig, om tutan sitter på vid det tillfället.

Sorry, men ja älskar dessa maskiner, men ägen en liten handjagare, och en skyffel. Mingranne däemot, skulle kunna vara värstingen här, i fråga om maskinpark. Man kan tro han e lat, då allt han har kan man åka på. Men... han har inten snöslunga, han har plog på fyrhjulingen.
 
Idag var det premiär för min Gilson 11hp, jäklar vad brutal den är!
Kul!!
 
Sådärja... Då var premiären avklarad med Honda HS 622 HTS.

Underlaget var grus. Nygrusat, ca 150 kvm. Ca 20 cm blöt snö, runt nollan ute.

Första försöket försvann en hel del grus... Och eftersom det rådde snöstorm, så hade jag ingen lust att finjustera någon längre stund. Höjde upp slungan från "medel" till "hög" och nöjde mig med det, lät bladet och släpskorna stå som de gjorde, dvs grovinställda. Nu gick det genast bättre. Lite grus i maskineriet blev det i vilket fall, men det var lite svårt att undvika med en illa krattad grusplan som dessutom sjunkit ihop där man kört med bilarna. Slungan är verkligen stark trots sin lilla motor, den protesterade inte alls mot den tunga snön. Gick finfint!! Lite bänglig att vrida runt eftersom den inte kan styra med banden, men det var inga större problem tycker jag. Körde även upp för mina stora trappavsatser (3 st) framför huset och tog en vända på baksidan på gräsmattan. Inga problem med att den skulle slira. Nu har jag förvisso aldrig kört en slunga med hjul, men jag upplevde banden som mycket bra eftersom slungan gick "plant" rakt fram.



bra-byggare skrev:
Återkom gärna med dina erfarenheter. Själv har jag en Husqvarna snöslunga med band sedan.hmmm... 10 år, och jag tycker det är (ursäkta uttrycket) skitdåligt med band. Den är svårmanövrerad, drar åt sidan, spinner ovanpå is och packad snö och beter sig rent alltmänt jävligt enligt min åsikt. Då jämför jag med snöslungan jag har på landet som är en Simplicity med hjuldrift och snökedjor och den är nog den grymmaste snöslunga jag någonsin kört. Men jag har å andra sidan inte kört någon Honda så det skulle vara riktigt intressant att höra en recension.
 
Amatörer! Burkhållare på åkgräsklipparen... vad menar ni ? Min Automover sköter det där hundgörat utan att jag ens behöver vara i närheten av gräsmattan! Operakällaren eller vad som helst - here I come :D

Ps. Finner det dock mycket svårt att hitta samma förnämliga lösning vad det avser snöröjningen..! RUT-avdrag, kanske :)

/M.Lkpg
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Milkshaken
:) har man en automower så behöver man ingen gräsmatta, då kan man lika gärna ha en lägenhet....
Klippningen ju det roliga jobbet i en trädgård...
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Du är välkommen
 
Milkshaken
hehe... Faktum är att jag har det som tjänst i min allfix-firma.... Så visst.... Det bangar jag inte för.... jag ska även lägga upp kunder på kontrakt nästa säsong..... :)
 
Jag har 67 diesel hk till min snöslunga och det är väldigt klent när man ska röja av 2600 m2.......

Protte
 
Tillbaka till topic :) Jula har ju en snöslunga för 6.995:--, som i alla fall på pappret verkar prisvärd (2-stegs, 4-taktare, 6,5 hk, 220 V elstart, belysning etc.) Kinamaskin, visst men ändå..! (Deras eget märke "Meec".)
Men den "har leveransproblem" enligt vår butik och den har också försvunnit helt från hemsidan. (Nu har de bara en större Partner för 13995:--... Den andra kanske inte var så bra trots allt :S )

Någon som har erfarenhet av Julaslungorna?

Behöver en medelslunga för att hålla en vägsnutt på ca 75 m (backe) och en uppställningsplats för ett par bilar samt några gångar snöfria. Allt som allt kanske runt 3-400 m2.

Tittar också på Husqvarnas minsting, 5524ST för ca. 11500:--. Verkar ok men saknar elstart. Är Husqvarna värda att satsa på?

Någon som har andra bra tips på prisvärda slungor? Välkomna att höra av er - snön är ju här :)

/Mvh Magnus
 
Milkshaken
Meko....
ett tips som jag istället skulle gå på....
Istället för att köpa "Kinamskiner" som du själv uttrycker det, så skulle jag rekommendera en bättre beg, slunga av något märke som du vet finns reservdelar till, som du vet att dom flesta kan re me... Som du vet har skäliga reservdelspriser..

Jag hade i ditt fall kollat efter en bättre beg, Stiga, Toro, eller annat helst med Honda motor på... Köp nu innan hela sverige får snö..... Garantier gäller kanske inte, men du får grejer som du garanterat kan laga själv i dom flesta fall....
 
Tyresö
Meko:

Jag har Husqvarnas 276-snöslunga och den är overkill för mitt behov - trots att jag har en väldigt stor uppfart. Husqvarna snöslunga = hög kvalité, så du kommer bli nöjd - oavsett vilken modell du köper.

Det där med elstart....Jag har elstart på min maskin, men jag har aldrig använt den - finns ingen anledning, den är så lättstartad oavsett om det är 20 minusgrader, startar på 1:a eller 2:a draget i startsnöret, trots att slungan står utomhus hela tiden.
Det är mindre jobb att dra i startsnöret 1 - 2 ggr än att koppla förlägningssladden till startmotorn.
 
Tack för svar och input's! Håller ögonen på beg. marknaden, och dyker det inte upp nå't där så ligger en ny Husqvarna nära till hands!

/Mvh Magnus
 
rådet är att du går upp lite i bredd på slunga. Du får ju räkna med att effektiv bredd är någon dm mindre än bredden på intaget (man vill ju inte ha snösträngar som rinner utanför osv).
Därmed blir det många turer på de där 75 metrarna väg med en smalare slunga
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tyresö
mats_o skrev:
rådet är att du går upp lite i bredd på slunga. Du får ju räkna med att effektiv bredd är någon dm mindre än bredden på intaget (man vill ju inte ha snösträngar som rinner utanför osv).
Därmed blir det många turer på de där 75 metrarna väg med en smalare slunga

Men dom där "strängarna" reglerar man med hastigheten, inte ens jag, med min värstingHusqvarna kan köra fullt spett när det har snöat 20 cm hela natten, utan att det blir "strängar". Om jag däremot anpassar hastigheten så rensar maskinen fullbredd.
 
har man hydrostatdrift så ja men har man mekanisk låda så finns det inte alltid en perfekt växel att tillgå.

De flesta slungor får en betydligt bättre kastlängd med lite lagom snötryck mot fläkten. det kan man då åstakomma just genom att köra med ena sidan en dm eller så utanför den oröjda ytan. Då fyller man intaget lagom och får också ett trevlig kastlängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.