Milkshaken
Saturnus: Glöm inte att det oftast är tal om en rejäl standardhöjning man gör när man åberopar ROT...
Nåväl....
Kul med denna tråden tycker jag, jag har själv startat en allfixfirma .. givetvis för mig själv, enskild firma... Jag är öppen för alla förslag, inom bygge, dock inte sånt som man måste lägga 2 månader på...
Jag bygger gärna en altan, eller ett staket, byter dom där vindskivorna eller rent av plåtskor dom, klipper träd, Gräs, och snöröjer.... tapetserar, och kaklar och lägger golv.... MM MM.... bygger om i husvagnar och byter pannor i dessa oxå,,,,

jaja... Grejen jag vill säga är, att istället för att slita sönder er fysiska person, ert äktenskap, er ekonomi mm.. Kolla gärna efter någon all-fixare... eller yrkeshjälp.... Vi kan mycket, och avlastar ert tunga inre.....

Obs Moderator, detta är ingen reklam, utan just bara en vägledning för att vanligt folk ska kunna ha ett drägligt liv...

jag tar 425.- /tim Inkl moms plus resor och material, hyra av specialmaskiner mm...... vad tar andra?
 
mjölkskakad: och vad tar du i materialpåslag? :)
¨
Jag är tillräckligt händig för att bli en allfixare. Men tiden.... Däremot skulle jag gärna känna en bra och hyffsat billig sådan som kan göra de där jobben man drar sig för eller som bara inte blir gjort.
 
Milkshaken
Vet du cederbusch. En kund har alltid rätt att se specifikationerna från andra entrepenörer och inköpt material.... Så kunden får betala det jag får ge.... Om jag sen får rabatt av byggvaruhuset en ggn i månaden, det är en annan sak.... :)

Hyfsat billig??? är jag för dyr eller??? :)
 
Egentligen är det rätt lätt att orka.
Ni har väl sett Arga Snickaren på TV?
Brukar sluta med rekommenderad dos av 4-6 timmar i veckan.
Allt över det så är man supereffektiv :p
 
Om tidplanerna håller?

Efter en dag brukar jag ligga tre dagar efter..

Den här veckan skulle jag lägga ett golv, idag är det lördag och jag har inte ens hunnit börja.

Ändå så behöver jag inte sköta ett vanligt arbete som de flesta andra.

Få se nu..

Måndag. Nya värmepumpen funkar inte. Felsökning av elektroniken mest hela dagen.
Tisdag. Ostlig STORM. Det läckte in hinkvis med vatten i det nya köket.
Onsdag. Diverse möten med lärare och företagare. Mer klurande på värmepumpen.
Torsdag. Fixa läckorna i taket, balkongdörren går inte att öppna. Fixa den oxo.
Fredag. Inhandla ny diskmaskin. 7 mil till Visby, storhandla på samma gång.
Lördag. Datorkortet till NIBE:n ligger hos ICA. Det blir inget golv idag heller.
Söndag. IMORGON ska jag lägga golvet!! Fast, vänta, jag ligger efter med bokföringen..

Hur i helskotta får ni andra något gjort??
 
Öppnar man bara plånboken, blir allt fixat i tid :D
 
Ja så här har min vecka sett ut: (Jag jobbar 7-16, men det tar jag inte med här)

Måndag: Hämtat hem spånskivor, takskivor och isolering, sätt isolering till ca 23:30.
Tisdag: Fortsatt med isoleringen till ca 21:00.
Onsdag: Monterat plogbladet på traktorn och plogat lite, satt isolering till ca 23:10
Torsdag: Satt ännu mer isolering till ca 23:50
Fredag: Satt den sista isoleringen, städat undan resterna på golvet och dammsugit. Färdig ca 22:00.
Lördag: (idag) Börjat sätta innertak.


Om ni undrar över isoleringen så är det ett helt utbygge som skulle isoleras i väggar och snedtak ( 70cm isolering längst in och 25cm längst ut).
 
Är man under 40 brukar det inte bli problem med en arbetstid på 16-18 timmar varje dag.
Kör man igång en produktionsline, är det mycket vanligt.
Sen efter några år är man slut om man inte bromsar detta. Jag vet många som gick i väggen.
 
Ja jag är ju 21 år så jag har inga problem att orka med långa dagar än, det jobbigaste just nu är att jag har en skadad ryggkota, och sjukgymnasten sa att jag ska vila.

Men det blir det ju inte så mycket med, fast ont som attans gör det ibland.

Men nu har jag ÄNTLIGEN (!) kunnat börja sätta vägg och takskivor invändigt, jag har sett fram mot detta jobb ända sedan starten för 2,5 år sedan, så nu är energin på topp! :)
 
Mitt tips torde bli att.

Ett projekt i taget.
Tydlig deadline när det ska vara färdigt.
Efter projekt, paus på några veckor/månader beroende på arbetsinsats.
Inga pauser när ett projekt är igång då är det handla på luncher och jobba på helger kvällar.

Upprätta listor över vad som skall göras inkludera även småsaker. Småsaker kan bilda ett projekt.
Listor är bra för att hjälpa till med prioritering.
 
Jag gillar också att göra listor över alla arbetsmoment i ett projekt. Inte minst hjälper det mig att behålla fokus under perioder då jag inte får så mycket tid över för projektet. Exempelvis, om jag hade tänkt göra något stort men inte får tid för det, så tittar jag på listan om det finns något litet jag kan göra i stället, så får jag i alla fall en punkt avprickad. Det är bra för psyket att se att det i alla fall går framåt trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.