Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tyresö
Hur fungerar lagen om man har en länk till ett annat företag (referenser) på sin företagshemsida, utan att ha frågat eller informerat "Referensföretaget" (dra nytta av ett samarbete med ett stort känt välrenomerat företag i sin bransch) ?

Har själv inte vågat göra det på min företagshemsida - även om min enormt stora samarbetspartner troligtvis inte skulle bry sej.
 
kamilenski, med ditt resonemang är det även olagligt att t ex tala. Det finns mycket man kan säga som är olagligt.
 
Så länge domstolarna är fulla med gubbar och gummor "som inget begrip" så kommer vi få såna här galna domar.
 
Google är nu förbjudet.
 
Det intressanta i rättens resonemang är ju inte länkningen i sig, utan att sändningen är det som gör att det uppnår verkshöjd, eftersom man "förbättrar" sändningen med kommentatorer och intervjuer och egna klipp i pauserna osv.

SEN kommer det faktum att det anses vara ett brott att tillhandahålla länken till ett upphovsrättsskyddat verk.

Jag hoppas någon finansierar mannen så han får möjlighet att överklaga detta.

Sen kan ju tilläggas att om Piratebay-rättegången i hovrätten får en annan utgång än i tingsrätten ställer det också den här domen i ett aningen tveksamt ljus...
 
P
Sluta!
Ska det diskuteras själva frågan om länkning eller ska det kastas skit på folk bara för dom har gjort många inlägg? Edit (skiter i betong/EU medborgare och dyl i denna tråd)

Jag misstänker dock att detta med länkning kommer kommer överklagas. Gissar att det är några lobbister från antipiratbyrån har uppvaktat nämndemännen och dessa gamlingar (förlåt för min fördomsfullhet). Men snart är det jag som kommer börja ställa mig på barikaderna.
Kan inte film/tv/musik-företagen/världen ge oss de vi konsumenter vi vill ha och ge oss på det moderna sättet istället för att hela tiden vill gå bakåt i tiden och tycka att vi ska köpa runda plastbitar och spela dom i sin regionskodade dyra spelare.
 
Redigerat:
Om det som diskuteras är den dom om betalmatcher som kunde ses gratis så har det ingen relevans för andra typer av länkning (tex länka till domen eller till artiklar i tidningar).

Sedan kan man ju tycka att det är upp till leverantören att ha ett system som inte är så lätt att knäcka som att bara kopiera och sprida länken.
 
Anna_H skrev:
Sedan kan man ju tycka att det är upp till leverantören att ha ett system som inte är så lätt att knäcka som att bara kopiera och sprida länken.
"Trust me, it's a fortress of security!"
 
Så det är bara jag som tycker rättens diskussion om verkshöjden på sändningen av matchen är intressant? :blushing:
 
Problemet är att detta kan gå hur som helst.
Personligen ogillar jag lagen som förbjuder oss att fritt avkoda det som sänds i etern och detta är lite åt samma håll, dvs man måste veta innan vad som finns på en länk.

Allt skall inte delas ut på nätet men i detta fallet stödjer jag definitvt piratpartiet i dess kamp.

/K
 
Allt borde vara gratis åt alla.......


....Blir så trött på folk ibland som inte har respekt för andras verk.
 
Bricco skrev:
....Blir så trött på folk ibland som inte har respekt för andras verk.
Menar du att det var helt rätt att den här killen dömdes som skickade lade ut en länk till strömmen på ett forum?

I mina ögon är det lite samma sak som att sprida ut tusenlappar på sergels torg och sen åtala de som stjäl (!) pengarna.
 
Ja det är ju inte precis SVÅRT att implementera autentisering för att komma åt själva streamen, Canal Digital hade ingen vidare säkerhet på sitt system...
 
Nyfniken skrev:
Menar du att det var helt rätt att den här killen dömdes som skickade lade ut en länk till strömmen på ett forum?

I mina ögon är det lite samma sak som att sprida ut tusenlappar på sergels torg och sen åtala de som stjäl (!) pengarna.
Nej värre: Man åtalar de som tex SMSar sina vänner att det ligger tusenlappar på gatan !

Med reservation för att jag inte läst domen, men det verkar som om canal digital inte kodat sina webcasts, inte ens lösenskyddat dom. Och sedan har denne man upptäckt detta och postat en länk till de "gratis" sändningarna - för detta åtalas han.
Med andra ord: En konflikt mellan teknik och konservatism...

Hade han publicerat sitt privata lösenord, eller själv avkodat sändingarna och skickat dom vidare så hade saken varit i ett annat läge.

Men även om jag kan tycka att en del tingsrätter har mer än lovligt idiotiska domar, så¨måste jag nästa tro att det ligger mer bakom: Han kanske, i samband med länkarna, också skrivit ngt om "Fri canal digital åt alla" eller 2här delar jag med mig av betalda sändingar bra va !?", dvs uppsåtet har varit specitfikt att sprida upphovsrättsskyddat material

/K
 
jag uppfattade det tidningsinlägg jag läste som att mannen hade betalat själv för att få se matchen, och då blivit inloggad eller länkad till rätt websida, sedan hade han lagt ut den länken på sin blogg, eller något sådant. Det är möjligt att han även hade publicerat något lösenord eller liknande, även om det inte framgick av artikeln jag läste.

Det vill säga det liknar lite ett case där man köper en DVD, och sedan laddar upp den till en fildelningssajt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.