Ska bygga ett ca 15 meter långt plank, 180-200cm högt. Har fått en offert av snickare på 40 000:-. Någon som vet om det låter rimligt? Själv tycker jag det låter dyrt. Har ännu inte tagit in några fler offerter. I priset inkluderas både arbete och material.

// Lina
 
Tyresö
Ingår urgrävning och gjutning av plintar?
Är planket tätt som ett bullerplank?
Vilka virkes-dimensioner är tänkt att användas? Gissar att priset är ink. moms, men måste fråga ändå. Begärde snickaren förskottsbetalning?
Ska det vara råspont på båda sidor?

Rent spontant tycker jag att det låter rimligt, om priset är ink. moms.
 
Planket ska förankras i en befintlig betongmur. Och det ska bli tätt som ett bullerplank. Kommer se likadant ut från båda sidor. Regel på insidan och sedan ohyvlade plankor på varsin sida om regeln samt läkt. Plåt högst upp och på stolparna. Inoljning av planket ingår också. Det är _exklusive_ moms.
 
Tyresö
Redan där har snickaren gjort ett dåligt och oseriöst intryck !
Man uppger alltid priser ink. moms till privatkunder, så att kunden ska förstå vad det kostar. Det är inte alla privatpersoner som förstår moms hit eller dit, eller noterar om priset på offerten är ink. eller ex. moms. Däremot vet alla företagare skillnaden.
Att uppge priset ex. moms är ett fult sätt att få en privatkund att tro att det är billigare än det är, och det vet alla företagare om - det är därför priset till privatkund alltid ska vara ink. moms dvs det pris som kunden ska betala.

Inget bra första intryck av snickaren....
 
Håller med i ovanstående men det jag menar är alltså att... eh... det inte är helt vitt om man säger så.
 
Tyresö
Lina skrev:
Håller med i ovanstående men det jag menar är alltså att... eh... det inte är helt vitt om man säger så.

Fy på dej, hehe. Anlita en snickare för KONTANTBETALNING PÅ PLATS - det är så det heter...låter så oärligt med "inte helt vitt"....

Gör snickaren ett bra jobb, så tycker jag du ska ta det. Det är inte billigt med så mycket virke, och det går åt rätt många timmars jobb. Tycker det är ett helt okej pris. Och det är ju inte ett jobb utfört på befintlig byggnad på tomten, så ROT:en gäller inte - men det vet du säkert om.

För att inte uppmana och förleda dej in på den ekonomiska brottslighetens bana, så är det ett okej pris "ink. moms" hehe..
 
Tack för inputen och de kloka formuleringarna. :) Jo, det där med ROT:en kände jag till.
 
Jag byggde ett 80m långt plank under sommaren 2.10 högt med 145x21 panel o läkt på en sida och 95mm stolpar och stomme satt i plintar - det gick på omkring 45.000 i material, det tar tid o bygga sånt och det går åt mycket material så förslaget du har fått verkar inte vara helt orealistiskt men kanske en smula högt.

För mig tog det nästan hela sommaren att bygga - men han slipper gräva sjukt djupa hål och gjuta plintar o borra i granit, det var det mest eländiga jag gjort.
 
Jag fick (vitt!) anbud på 6 m ohyvlat tryckimpregnerat plank - insynsskyddat men med luftgenomsläpp, lika på bägge sidor, 180 cm högt, fäst i befintlig mur; totalkostnad 8000 inkl moms.

Är väl lite tveksam till om du vinner mycket på att inte köra helvitt. Ta in ytterligare en offert och jämför.
 
Tyresö
yonna skrev:
Jag fick (vitt!) anbud på 6 m ohyvlat tryckimpregnerat plank - insynsskyddat men med luftgenomsläpp, lika på bägge sidor, 180 cm högt, fäst i befintlig mur; totalkostnad 8000 inkl moms.

Är väl lite tveksam till om du vinner mycket på att inte köra helvitt. Ta in ytterligare en offert och jämför.
Jag kan bara gratulera dej, för att du har hittat någon som överhuvudtaget vill jobba x timmar för ingenting.

Om vi räknar på det utifrån hur en företagare räknar pga skatteverkets regler.

Materialkostnad....Vild gissning tryckat virke: 2500 + moms
Arbetstid.....vild gissning: 20 timmar

= 2500 + moms = 3125 kr ink moms
Totalpris ink. moms = 8000 - material 3125 = 4875 kr

Då har vi 4875 kr kvar, som ska delas på arbetstiden: 20 tim = 243,75 kr/tim

Av dom 243,75 ska staten ha sin moms, vilket ger: 195 kr/tim

Av dom 195 kr/tim, så ska alla bilkostnader ink. värdeminskning, bränsle, slitage på verktyg etc.

Vild gissning: det blir ca: 120 kr kvar/tim.

På dom 120 kr/tim, ska man betala F-skatt = ca: 64%, vilket ger ca: 73 kr/tim efter skatt.

Det är så skatteverkets regler ser ut för oss företagare, och gör man på ett annat sätt, så bedriver man ekonomisk brottslighet. Min fru är sjuksköterska, och hon har en urusel lön, men den är betydligt högre än 73 kr/tim efter skatt.

Någon annan företagare på forumet som har synpunkter på min uträkning, och varför man som företagare ska ta alla ekonomiska risker (brist på jobb utan "skyddsnät") för 73 kr/tim efter skatt?
 
Tyresö skrev:
Jag kan bara gratulera dej, för att du har hittat någon som överhuvudtaget vill jobba x timmar för ingenting.

Om vi räknar på det utifrån hur en företagare räknar pga skatteverkets regler.

Materialkostnad....Vild gissning tryckat virke: 2500 + moms
Arbetstid.....vild gissning: 20 timmar

= 2500 + moms = 3125 kr ink moms
Totalpris ink. moms = 8000 - material 3125 = 4875 kr

Då har vi 4875 kr kvar, som ska delas på arbetstiden: 20 tim = 243,75 kr/tim

Av dom 243,75 ska staten ha sin moms, vilket ger: 195 kr/tim

Av dom 195 kr/tim, så ska alla bilkostnader ink. värdeminskning, bränsle, slitage på verktyg etc.

Vild gissning: det blir ca: 120 kr kvar/tim.

På dom 120 kr/tim, ska man betala F-skatt = ca: 64%, vilket ger ca: 73 kr/tim efter skatt.

Det är så skatteverkets regler ser ut för oss företagare, och gör man på ett annat sätt, så bedriver man ekonomisk brottslighet. Min fru är sjuksköterska, och hon har en urusel lön, men den är betydligt högre än 73 kr/tim efter skatt.

Någon annan företagare på forumet som har synpunkter på min uträkning, och varför man som företagare ska ta alla ekonomiska risker (brist på jobb utan "skyddsnät") för 73 kr/tim efter skatt?
Enda synpunkten är väl att 75 kr kostnad för bil och slitage på verktyg låter högt. Men visst får man som F-skattare behålla en fantastisk liten del av kakan när staten har tagit sitt.
 
OK - mina siffror är 2 år gamla och det var 'min egen' byggare som gav priset efter att han hade fixat 120 kvm tryckimpregnerade trädäck åt mig ...

Men det är ändå aldrig fel att ta in fler offerter :)
 
Någon annan företagare på forumet som har synpunkter på min uträkning, och varför man som företagare ska ta alla ekonomiska risker (brist på jobb utan "skyddsnät") för 73 kr/tim efter skatt?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo jag, en företagare som endast lyckas få ihop 120:-/tim betalar knappast 64% i skatt, dessutom brukar en sådan ekonomisk okunnig företagare dras med ett regält underskott i verksamheten, så skatten blir NOLL.
Men för att spä på underskottet, har han köpt in materialet mot kvitto för de svarta pengar han erhåller, och samtidigt passat på att inhandla en ny gräsklippare till sig själv, på kvittot från byggshoppen står det SPIK.

Men helt klart, har vi båda hamnat på fel ställe här i livet, när man ser kommungubbar som har månadslön som våra årsinkomster
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.