Nä, alltså det är spånskivor på väggarna med träreglar under i mitt hus.
 
  • Gilla
acycz
  • Laddar…
Jo men min DMF 10 har svårt att skilja på trämaterial då den har urusel djupavkänningsfunktion.
Tänkte bland annat skruva fast en altantak på fasaden och försökte leta efter reglar bakom träplankorna utan framgång då den inte klarade av att lokalisera reglarna eftersom både fasadplankorna och reglarna är av trä.
 
hade en h#lvete sist jag skulle leta balk i taket (bakom spont och gips). Är bosch blå detektor så bra att man kan lita på dom?

Jag kulle vilja söka och sedan direkt borra och att det stämmer direkt, inget detektivarbete.
 
peternicklas
Det är snart 3 års sedan som någon skrev i denna tråden. Har vi någon mer erfarenhet av GMS120?
Funkar den att hitta träreglar bakom 12mm. byggplatta?
 
Tycker den är urkass.
Den är ok på att hitta regel bakom gips, med ungefär samma precision som att knacka i vägg och lyssna sig fram till regel...
Hitta EL, rent lurendrejeri! Min blinkar och skriker överallt oavsett närheten till el eller ej.
Hitta metall i vägg, inte bättre än elfunktionen ovan, provade att leta armering i betong... Enligt instrumentet är min platta helt utan armering, inte ett utslag...

Jag hade förväntat mig mer för dessa pengar.

Hyrde den större modellen d-tect 150, dem fungerade mycket bättre, även om den inte var perfekt för träväggar med isolering. Du ser bara till första luftgapet...
 
Har också en och är väl halv-impad av den. Funkar rätt OK på lätta fall som ex reglar bakom gips, men regel bakom panel fixar den inte. Den är bättre än enklaste från Classe, men har fortfarande endel att önska när det gäller prestandan.
 
peternicklas
Men hur är den t.ex. vid regel bakom byggplatta, Masonite eller OSB?
 
Har tyvärr inte provat så det kan jag inte svara på.
 
Lyfter denna tråden.
Jag har kikat på Bosch GMS 120. 1288:- på Proffsmagasinet känns ok. (Lokala bygghandeln tog 2050:)
Behöver en regelsökare, främst för just att hitta reglar.
Första projektet är lite fix i badrum, dvs regel bakom kakel & humidboard.
Vidare sedan till garaget, där sitter det osb + gips.
Kommer ev även råka ut för råspont & dubbla gips.
Det ska väll en sån här mackapär fixa?
Nån som äger och är vis av erfarenhet?
 
Har inte testat din uppsättning, men så länge skiva/or och reglar sitter stumt mot varandra fungerar det hjälpligt, men så fort det finns luft mellan lager så tappar regelsökaren sin funktion. Glöm att söka efter el, det fungerar inte, man får så mycket falska utslag att du har inte en sport att veta var kabeln finns... Har provat söka efter armering i betong, men ngn precision tycker jag inte jag fick...

Jag kör med knackning i väggen, identifiering av skruv-/spilrad och ibland testar jag om 120-ian kan ge bättre precision, men oftast inte... Rätt missnöjd med en blå Bosch som har så kass funktion. Har testat den större modellen också. Bätter ja, men att hitta el men ngn precision klarar inte den heller, och jag vet redan att det finn el i väggen, jag vill veta att det inte är någon där jag skall borra...

Vet inte hur andra märken fungerar. Har testat hiltis wall scanner, som verkar vara exakt samma maskin som Bosch stora, dock röd...
 
Tråkigt. Blå Bosch tror man ju ska prestera!
Finns det någon annan rekommendation?
Någon som äger nån annan regelsökare, och som är nöjd...
 
tullemannen skrev:
Vidare sedan till garaget, där sitter det osb + gips.
På denna typ av vägg tror jag ett väl så bra sätt är att leta skivskruvarna och därmed reglarna med hjälp av en stark magnet. Måste du för övrigt hitta reglarna i garaget. En av fördelarna med OSB är ju att kunna skruva lite var som helst. Sen beror det naturligtvis lite på hur tunga saker du ska upp med.

Jag har iofs bara provat rätt billiga regelsökare men de har varit rätt odugliga.
 
Alfredo skrev:
Måste du för övrigt hitta reglarna i garaget.
Ska platsbygga hyllor och då ska jag skruva liggande 45-reglar utmed en vägg. Vill gärna dra dom i reglar.
Dessutom gillar jag overkill ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jäkligt bra test av både Bosch gms120, d-tect 120 o andra märken

 
  • Gilla
cosmonova
  • Laddar…
Väcker liv i den här gamla tråden.

Jag behöver hitta spänningssatta och icke spänningssatta kablar i lättbetong, ca 30mm in i väggen innan jag ska spåra i källaren. Skulle denna fungera? Har hört väldigt blandat. Någon med erfarenhet? Tack,
 
  • Gilla
Markhult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.