Fick en fråga från en bekant som fick mig att fundera lite.
Förr vet man ju att hårddiskar kunde bli avmagnetiserade om de var för nära högtalare, men hur är det med dagens diskar?
För min del, jag har ju ett rejält ljudbygge i bilen. Än så länge har jag aldrig haft något bekymmer att köra datorer i bilen, men är det något man kanske borde akta sig för?
Det är ju inte så roligt om man råkar bli av med några TB data bara sådär...

Nu talar jag inte om att använda en högtalare för att försöka radera data från disken innan man slänger den, för jag är väl medveten om att det går att återskapa det mesta, utan mer ifall det kan riskera att göra data korrupt.
 
Lägger man en lös hårddisk direkt på baksidan av en högtalare (magnetten) får man problem.

I övrigt händer inget. Dagens diskar ligger i plåt. Den sluter i stor ursträckning magnetfältet.
Så, även om du har en disk i fickan o sitter nära en högtalare händer inget. Magnetfältet blir för svagt.
 
Hårddiskar är inte alls speciellt känsliga för magneter. Jag har till och med lekt med gamla hårddiskar och neodymmagneter och verkligen försökt förstöra dem, men de tappar inte data ändå.

Vibrationer, däremot, är ett enormt problem för hårddiskar. Att använda dem i en bil under gång är att garantera ett kort liv för dem. Jag vet organisationer som kör med datorer i bilar för inventering av vägar och liknande, och de kan inte ens tala om för leverantörerna vad de ska använda diskarna till för då får de ingen garanti.

Så, ska du ha i bilen, kör solid state-diskar. De är också tolerantare mot temperaturextremer.
 
Håller med Troberg här. Jag har jobbat som IT-konsult i 20 år och aldrig sett nån som lyckats förstöra en hårddisk med magneter. Gamla floppydiskar kunde man förstöra med magneter, men inte hårddiskar. Om man öppnar och tar isär en hårddisk (ja, DÅ går den sönder så gör det bara med en som redan är trasig bortom räddning) så finner man där ett par mycket starka magneter. Man bör vara lite försiktig med dem så man inte klämmer sig mellan dem - så starka är de. De magneterna används för övrigt för att styra läs/skrivhuvudena.

Det har inte med plåten att göra heller (den är oftast aluminium så den skyddar inte så mycket mot magnetiska flöden) utan att det magnetiska skiktet på diskarna är oerhört tunt och svårpåverkbart utifrån.

Jag kan förresten passa på och avliva en annan myt: Det räcker faktiskt med att skriva över all data på disken en enda gång för att det inte ska vara rimligt möjligt att läsa datat efteråt. Men knepet är att man måste skriva all data på riktigt, det räcker inte med en snabbformattering. Det, och/eller värma dem ordentligt: Hettan gör så magnetiseringen "släpper".

Och ja, damm, värme och vibrationer är döden i grytan för hårddiskar. Se till att ha bra upphängning för att minimera vibrationerna och dammtäta där de sitter. En del diskar (t.ex. halvgamla IBM/Hitachi) har ett litet lufthål för att tillåta luftutbyte vid temperaturväxlingar och även om där sitter ett dammfilter är det inte anpassat för fordonsbruk. Se till så där finns bra kylning också, det kan bli rätt varmt i bakluckan på en svart bil en solig sommardag.

Förresten Troberg, har du en syster som heter Anna? Isf så är vi nätbekanta. ;-)
 
Tack för era svar. I det här fallet var det inte frågan om att bygga en bildator, det får nog bli i nästa ljudbygge och då kommer SSD bra till hands med tanke på sin snabbhet också.
Just nu är det däremot aktuellt att transportera både datorer och servrar och då kändes denna frågan angelägen att ta upp.

Som sagt, det jag var mest fundersam på var huruvida de var känsliga för magnetismen, men det tror jag nog att jag kan avfärda helt isf. Har inte direkt trott att det skulle vara någon fara eftersom jag klarat mig så många år, men det skadar inte att fråga. =)

Däremot, jag var med om att en hårddisk som legat still i hyllan i några år inte gick att läsa ifrån längre och jag vet att den fungerade när den hamnade där. Den verkar ha tappat magnetismen, för allt fungerar fortfarande när jag formaterade den och använde den en stund till...
 
kan vara kalibreringen också.

Det går att radera en Hårddisk med magnetfält men jag tvekar på att det går att få till de fältstyrkorna utan elektromagneter.
Ibland måste man tömma skivorna på diskar som man itne kan köra raderingsprogram på och då är magnetfältsutrustning smidigare än fysisk destruktion även ome 3.5" blir tämligen platt i en 100 tons press.
 
har en 100 tonnare på jobbet... kanske ska testa någon dag och lägga upp bilder så ni får se... :p
 
Gamla floppydiskar kunde man förstöra med magneter, men inte hårddiskar.
Nja, det går, men det är inte lätt.

Jag kan förresten passa på och avliva en annan myt: Det räcker faktiskt med att skriva över all data på disken en enda gång för att det inte ska vara rimligt möjligt att läsa datat efteråt. Men knepet är att man måste skriva all data på riktigt, det räcker inte med en snabbformattering. Det, och/eller värma dem ordentligt: Hettan gör så magnetiseringen "släpper".
En överskrivning hjälper utmärkt så länge som det inte är CIA eller Mossad som inte ska läsa data.

Min favoritmetod för att göra diskar oläsliga är att öppna dem och sedan ta en kraftig skruvmejsel, sätta den mellan skivorna och sedan böja dem så mycket jag kan. Jag skulle vilja se dem läsa ut data från något som ser ut som en blommande ros...

Förresten Troberg, har du en syster som heter Anna? Isf så är vi nätbekanta. ;-)
Japp, that's me. Vilket namn känner jag dig under där?
 
Mikael_L
Troberg skrev:
En överskrivning hjälper utmärkt så länge som det inte är CIA eller Mossad som inte ska läsa data.

Min favoritmetod för att göra diskar oläsliga är att öppna dem och sedan ta en kraftig skruvmejsel, sätta den mellan skivorna och sedan böja dem så mycket jag kan. Jag skulle vilja se dem läsa ut data från något som ser ut som en blommande ros...
Nja, de här sakerna går väl att diskuteras ...

Rekordet i att avläsa genom flera överskrivningar innehar väl ibas i norge, och dom lyckades väl återskapa någon bit här och där efter 6 överskrivningar, men inte någon kontinuerlig sammanhängande information, om jag nu inte fattat allt fel.

Så i praktiken är nog en (riktig) överskrivning i princip tillräcklig.
Men för militära underrättelsetjänster och de mest topphemliga industriella data vill man kanske inte leva på något hopp över att det brukar bli oläsligt av en överskrivning, så dom kör nog med fler av ren säkerhet.

Att böja en disk är nog inte rätt metod om det är militära topphemligheter eller liknande. Det skulle nog CIA och mossad med flera kunna komma vidare med.


Förövrigt finns(/fanns?) det ett reglemente för hur man ska förstöra hårddiskar inom flygvapnet.
Jag snackade med en IT-tekniker på en landets flottiljer under 90-talet. Han berättade att reglementet föreskrev att ta ut alla skivor och slipa ner ytan för att sen strimla skivan i max 3mm breda remsor (med plåtsax eller likn).
Vidare berättade han att det sket han i, han gick ner till verkstan, la hela hårddisken i något keramikkärl och smälte ner det hela med skärbrännaren till det att all metall flöt i en klump.
Sen funderade han ifall det borde rendera honom till krigsrätt, då han egentligen inte följde reglementet. :D
 
Sprängdeg har också använts för att göra milklassade diskar lite mer svårlästa. Blir inte mycket kvar efter två stavar deg mellan skivorna
 
Troberg skrev:
Min favoritmetod för att göra diskar oläsliga är att öppna dem och sedan ta en kraftig skruvmejsel, sätta den mellan skivorna och sedan böja dem så mycket jag kan. Jag skulle vilja se dem läsa ut data från något som ser ut som en blommande ros...
Jag brukar plocka ur skivorna och hänga dem i granen som prydnader, eller bygga windchimes av dem. Magneterna åker upp på kylskåpet eller in i garaget för att hänga skurvmejslar på (det magnetiserar också spetsarna så de håller kvar skruvar bättre). De jag destruerade åt en advokatbyrå plockade jag ut och slängde i metallåtervinningen. Jag räknar kallt med att de smältes ner. Ivfsh så bör man fundera på hotbilden man har innan man gör nåt: Är det NSA eller en nyfiken granne som kommer att försöka få tillbaka datat? Om NSA är ute efter ditt data så är du antingen paranoid (troligast) eller så är de verkligen ute efter dig. I båda fallen är du körd.


Japp, that's me. Vilket namn känner jag dig under där?
Richie, kanske?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.