Hej, har lagt plåttak för första gången (0.5mm plåttjocklek, skruvat i bärreglar 45x70). Jag undrar hur hårt (eller löst) man skall dra åt farmarskruvarna? Gummipackningen skall ju svälla ut lite, men hur mycket? Det lär väl knappast vara "ju hårdare desto bättre", om man drar för hårt antar jag att den med tiden lättare spricker. Någon som har en uppfattning om moment, dvs antal Nm?
 
Moment och trä är en hopplös situation, tänk om du drar i en kvist.

Nä låt du packningen svälla ut lite.

Protte
 
Jag drar på "känn", håller med prototypen funkar inte med moment i trä. Man drar tills packningen sväller, efter ett tag känner man när det räcker.
 
  • Gilla
arnis64
  • Laddar…
Hej MartinT,
du använder väl knappast momentnyckel när du skruvar fast takplåten ;)

Ta en bit plåt och en bit läkt och testa med några skruv.
Använder du en batteridriven skruvdragare har den oftast möjlighet att
ställa in max moment, så du kan prova dig fram.
Och du tränar samtidigt upp känslan för hur långt du skall dra.

Good luck! //KoW
 
Jag kör med en Makita slagskruvdragare, jag drar tills det slår, går ned i plåten och svampar ut ~0.5 -0.7mm. Då har han oftast slaget i några sekunder, varav mot "botten" i kanske 1.
Den drar med 80nm som mest med nyladdat batteri.
Med vanliga skruvdragren, 2:a vx, full fart och likande svampning, mycket svårare att landa rätt, men oftast hoppar hylsan hur skruven rätt lagom.
 
Det är inte mycket att fundera på. Dra tills du ser att packningen börjar svälla ut. Då slutar du dra. Det är inte så svårt.
 
B
sen kan man ju inte ställa moment på skruvdragaren. blir ju olika vars i trädet du drar.
ta helst ej slagskruvdragaren till taket. är som att använda slägga på fyr tums spik
 
Redigerat av moderator:
KnockOnWood skrev:
Hej MartinT,
du använder väl knappast momentnyckel när du skruvar fast takplåten ;)
Nej, men väl en skruvdragare med ställbart moment. Inga konster om man nu skulle vilja ha ett visst moment. Blir väl inte exakt, men diffar nog inte mer än någon Nm. Problemet är som sagt är om man skruvar i kvist.

Antar att man skall skruva i så att packningen sväller ut "lagom" mycket.
 
B
kan diffa så att inte plåten ej ligger i emot eller att huvudet är cm över plåtan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.