Hoppas alla här på forumet inte är så blåögda och tror att bara för att hantverkaren är svensk betyder det att allt är frid och fröjd. Jag har råkat ut ett halft dussin svenska hantverkare som på en skala 1-10 skulle få max 2. Nej, det bästa är om man har viljan att försöka sätta sig in i arbetet så mkt som möjligt själv och inte bara gå runt och vara lyckligt ovetande...
 
Varför skriver du det på elforumet? Är det några speciella problem med elektriker eller skulle tråden suttit i forumet "hantverkare" istället?
 
jo, det var inte tänkt för elforumet.

herr modertor, vänligen flytta...

/Hoppas det gick lika bra att fru moderator flyttade :) morsan/
 
Redigerat av moderator:
falegname
kenoro skrev:
Hoppas alla här på forumet inte är så blåögda och tror att bara för att hantverkaren är svensk betyder det att allt är frid och fröjd. Jag har råkat ut ett halft dussin svenska hantverkare som på en skala 1-10 skulle få max 2. Nej, det bästa är om man har viljan att försöka sätta sig in i arbetet så mkt som möjligt själv och inte bara gå runt och vara lyckligt ovetande...
Du menar att du varit blåögd och trott att allt som är svenskt eller svenska(r) har varit frid och fröjd.
Du har tydligen inte läst många inlägg för då hade du snabbt insett att det finns en typ av kampanj mot svenska hantverkare.
Tyvärr för dig, så kläcktes du väl lite sent men du hade massa syskon här för någon vecka sedan som såg till att låsa en tråd pga hantverkarföraktet då mängder av nykomlingar (yngel) bombarderade forumet med hantverkarförakt.
 
Tyresö
Glufsglufs skrev:
Varför skriver du det på elforumet? Är det några speciella problem med elektriker eller skulle tråden suttit i forumet "hantverkare" istället?

Hahaha, Det är tydligen inte enbart elektriker från ett land sydost om Skåne som gör slarviga eljobb - nu gör tydligen även svenska elektriker lika slarviga jobb.

Verkar som att elektrikerbranschen bara består av slarviga yrkesmän - till skillnad från betongbranschen..hehe.

Håller med dej, varför sätta in ett inlägg om usla hantverkare på elforumet?
Ganska komiskt med tanke på allt skit ni elektriker fått dom senaste dagarna.
 
Tyresö skrev:
Hahaha, Det är tydligen inte enbart elektriker från ett land sydost om Skåne som gör slarviga eljobb - nu gör tydligen även svenska elektriker lika slarviga jobb.

Verkar som att elektrikerbranschen bara består av slarviga yrkesmän - till skillnad från betongbranschen..hehe.

Håller med dej, varför sätta in ett inlägg om usla hantverkare på elforumet?
Ganska komiskt med tanke på allt skit ni elektriker fått dom senaste dagarna.
Mmm, vi lever ett hårt liv ;)
 
Milkshaken
:)... Kanske det går att fortsätta diskussionen från elforumet här ... Utan att någon moderator lägger sig i...:):):)
Nu e vi ju ändå i hantverkarforumet.... så... DSå måste manväl få skriva vad man vill.... :)
Ska genast kopiera en liten del av vad jag skrev i förra forumstråden.....:)
 
Inte fan e de nån etnisk skillnad på hantverkare, jag har sett bra och dåliga av alla möjliga härkomster. En av stans bästa och billigaste snickare är ursprungligen från Polen och en av världens sämsta rörmokare har varit i mitt badrum han är helyllesvensk, precis som den rörisen som sen fick göra klart och gjorde det bra.
Detsamma gäller naturligtvis elektriker.
Jag missade hela elektrikertråden som nu är borttagen så jag vet inte vad den handlade om?:S
 
Milkshaken
Milkshaken skrev:
Du som själv är polack som du skriver och bemöter detta bör ju således veta......

Mina påståenden inbegriper från transportbranschen i mina egna erfarenheter... det stavas VOS, MALKOLM, MM.... Dessa stacjkars chaufförer som inte har ett eget liv ens....
Det inom bygg inbegriper från både mina och min tyska väns kunskaper... Han som entreprenör i Tyskland, och jag som gammal snickare med inblick i mångt o mycket....

Jag har inte heller sagt något som helst negativt om utländsk arbetskraft, utan har istället förklarat förhållandena som råder...
Klart vi har program som tar upp fuskbyggarna och arga snickaren odyl..... skillnaden är att vi kan i sverige klandra dom svenska "entrepenörerna" hur mycket som helst.... Utan att man får på tafsen... Men skulle vi klandra ett utländskt "entrepenörskap" offentligt... Ja då skulle vi vara rasister ut i fingerspetsarna, och då skulle vi få 1/3 av sveriges befolkning på oss som skulle hänga ut oss som rasister.....
men hallå.... Ni får väl för fan ta sanningen i vitögat, precis som vi svenskar får göra.... Eller????

Det mest fönuftiga inlägget i den här tråden!
Håller fullständigt med. Jag har själv varit åkare i trailerbranschen och vet precis vad du menar. Du glömde nämna HEISTERKAMP !


Kopierat rakt av.... Ja Heisterkamp... även HCS.... :)

Grejen är inte att hänga ut enviss kategori, utan det är att få upp medvetandet hos folk att det faktiskt finns bara ett fåtal människor i Europa, som styr och ställer transporter, byggentrepenörskapet, arkitektur mm mm....
Mäktiga människor med makt.....
Så länge folket blundar för det så vet dom ju det inte.....Enkelt penkelt....
Men.....
Kolla upp lite mera om ni har tillfälle,,, som några skrev i EL-forumet... (Ursprungstråden) så får man vad man betalar för..... Ofta får man i "Billigare" offerter just billiga arbeten... Inte för att arbetaren är dålig, utan för att just kunskapen inte riktigt ligger inom deras område...... Ofta så är det en gammal yrkesmilitär från forna sovjettiden, som anmält sitt intresse till en rekryterare i polen, baltikum eller ryssland.... Han har då fått börja lite lugnt med vissa jobb han har gjort, sen gått vidare med lite andra jobb,,, (man lär sig när man praktiserar) sen vidare , och vidare.... Sen kommer dom till Sverige..... Här har vi byggnormer, och regler, fackanslutningar, och företagsamhet. mm mm....
Det är bara att hugga in på marknaden,,, generösa svenska lagar som säger att det räcker att en har behörighet i tex våtutrymme,,,, Då får han leda dom andra.. osv.....

Nej... Min rekommendation är att ställ krav på svenska entrepenörer, (Vi kan vi vill) sätt din kundmakt i fokus.... Kunden har alltid rätt... Och kräv in ordentliga offerter, start och sluttider, besiktningar av opartisk. mm mm.... med kvalitet så bygger vi vidare i sverige....
 
falegname
Jan-Å skrev:
Inte fan e de nån etnisk skillnad på hantverkare, jag har sett bra och dåliga av alla möjliga härkomster. En av stans bästa och billigaste snickare är ursprungligen från Polen och en av världens sämsta rörmokare har varit i mitt badrum han är helyllesvensk, precis som den rörisen som sen fick göra klart och gjorde det bra.
Detsamma gäller naturligtvis elektriker.
Jag missade hela elektrikertråden som nu är borttagen så jag vet inte vad den handlade om?:S
Mycket bra och korrekt, mmm!
 
Jan-Å skrev:
Inte fan e de nån etnisk skillnad på hantverkare, jag har sett bra och dåliga av alla möjliga härkomster. En av stans bästa och billigaste snickare är ursprungligen från Polen och en av världens sämsta rörmokare har varit i mitt badrum han är helyllesvensk, precis som den rörisen som sen fick göra klart och gjorde det bra.
Detsamma gäller naturligtvis elektriker.
Jag missade hela elektrikertråden som nu är borttagen så jag vet inte vad den handlade om?:S
Du missade inget, denna tråden hade hamnat i el-forumet från början bara.
 
Milkshaken
Jan-Å skrev:
Inte fan e de nån etnisk skillnad på hantverkare, jag har sett bra och dåliga av alla möjliga härkomster. En av stans bästa och billigaste snickare är ursprungligen från Polen och en av världens sämsta rörmokare har varit i mitt badrum han är helyllesvensk, precis som den rörisen som sen fick göra klart och gjorde det bra.
Detsamma gäller naturligtvis elektriker.
Jag missade hela elektrikertråden som nu är borttagen så jag vet inte vad den handlade om?:S
Jan-Å: vad händer med den svensken som gör ett dåligt jobb ett flertal ggr i en svensk firma...?
Och vad händer om ett kringkuskande arbetslag från "Noname country" gör ett dåligt jobb?
Vem tror du får sluta först? ¨
 
Tyresö
Jan-Å skrev:
Inte fan e de nån etnisk skillnad på hantverkare, jag har sett bra och dåliga av alla möjliga härkomster. En av stans bästa och billigaste snickare är ursprungligen från Polen och en av världens sämsta rörmokare har varit i mitt badrum han är helyllesvensk, precis som den rörisen som sen fick göra klart och gjorde det bra.
Detsamma gäller naturligtvis elektriker.
Jag missade hela elektrikertråden som nu är borttagen så jag vet inte vad den handlade om?:S

Ingen på forumet bryr sej på etnisk skillnad ! Det enda som diskussitionen har gått ut på är att jobbet ska utföras efter vad varje enskild kund kan förvänta sej

Är du nöjd med dina Polska snickare - då är det bara att gratulera !
Själv skulle jag aldrig våga ta den risken - med tanke på att villan vi bor i är det näst dyraste vi äger (betongpumpen är dyrare).

Kurva på dej !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.