Japp, efter två besök hos ortens Klipposervice så behöver jag er hjälp. Antingen för att fixa själv eller kunna peka på vad som ska göras.
Det är en Klippo Comet S med en B&S Quantum XLS 50, årsmodell 2003 och den har två egenheter/fel:
* Efter några minuters användande så börjar den driva utan att drivet är inkopplat. Servicefirman påstod att det alltid är en sliten drivrem och bytte den, men felet kvarstår.
Drivremen ligger som den ska och är justerad enligt de ansvisningar jag hittat, sista gången förutsätter jag att servicefirman gjorde det riktigt när de bytte den.
Den driver riktigt kraftigt så man hör ett litte småknakande ljus när man drar den bakåt och man hör även att motorvarvet på verkas lite.
Även om man sänker varvtalet kraftigt fortsätter den att driva.

* Och så drar den olja och och med jämna mellanrum hör man den dippa i varvtalet för att direkt återta det tidigare, men då blåser den blårök i säkert 10-15 sekunder.
Det stinker t.o.m. om kläderna efter en klippning på 45 minuter. och det blir några liter på en säsong.

Herregud vad man saknar den gamla Stiga Turbon från -87 som nu rullar i stugan lika fint som alltid utan problem med varken blårök eller drivningen. Tar max en halvliter/säsong med olja.
 
Redigerat:
Hej! Tråkigt att du har problem med din Klippo.Dom brukar ju vara problemfria om man sköter underhåll(Oljebyten,Köra tills den stannar av bränslebrist innan man ställer in den för vintern
etc.)rätt.Vad gäller drivningen låter det som remmen är för hårt spänd.Lossa drivkåpan o kika på spännhjulet(hjulet i mitten).Om du lossar skruven där kan du trycka det uppåt el nedåt,
alltså spänna resp.slaka remmen.Den ska vara justerad så att Hjulen ej snurrar när du
släpper lite på "dödmansgreppet"när du tippar upp klipparen på bakhjulen.
Frånkoppla drivningen när du "backar".Kolla detta lite då o då i början efter drivremsbyte
då remmen töjer sig.
Problem 2-den ska inte dra så mycket olja! Vilken olja använder du? Det ska vara SAE 30,
inte 5-30 el 5-40.Det låter också som ventilspelet ska justeras o även rengöra dom.
om du inte är van "hobbymeck"o har verkstadshandbok så låt en kunnig verkstad fixa det.
Jag får en känsla av att verkstan du lämnat den till inte riktigt vet vet vad dom pysslar med.
Tyvärr är jag väl inte värdens bästa pedagog men jag hoppas det var till hjälp.
PM-a gärna om du vill ha lite mer utförlig hjälp.
 
Tackar för svaret. Har nu tagit bort remmen och efter det så har den i princip också slutat med stinkande rökmoln. Vi får nog ge upp den verkstad som finns hos affären trots att den är gammal och etablerad.
Och om du har tid i vår så ber jag att få återkomma.
De kommer definitivt inte få sälja den snöslunga som vi ska köpa enligt en annan tråd.
 
A
Jag hade liknande problem med drivning i somras. Jag släppte på drivningen men den fortsatte driva ändå. Jag bytte vajern till drivningen för det visade sig att problemet var att vajern inte gled tillbaka i höljet som den skulle. Så trots att jag släppte på drivningen på handtaget så drev den fortfarande tills det att fjädern sakta, skta hade dragit tillbaka vajern i höljet.

Ett byte av drivvajern löste problemet. Jag försökte köpa enbart vajern men Klippo som numera ägs av Husqvarna har slutat med att vara kundvänlig. Man säljer vajern enbart tillsammans med drivhandtaget för att skinna kunderna på lite extrapengar för något man inte behöver. Det skulle gå ganska enkelt att tillverka en egen vajer om man vill, men jag hade inte tid eller lust just då.
 
Milkshaken
Jag hade samma fenomen på min jordfräs.... Den drev bara bakåt hur jag än gjorde, ja det var en Husqvarna...
Om jag la i back, så drev den bakåt, om jag inte hade någon i så drev den bakåt,,, ja alltid så drev den bara bakåt, och efter bara någon kvarts körning så började det ryka ifrån den oxå....

Det var backdrivhjulet som hade svällt.... Det vill säga, det hade gått varmt, och var gjort i plast....
ok, jag hör med den store trädgårdsmaskinsåterförsäljaren i grannorten...... Nope.... Det är en fransk tillverkare på den där, och den har gått i KK.... Tyvärr du får köpa en ny maskin om du vill ha den iordning.......
Fan heller tänker jag.... Jag hör med tysken,,, (Grannen) ... keine problem... Mein freund in deutchland ist ein plasticfabrikör.... Ok...... grannen har fått honom till att gjuta iordning och svarva plastdrevet jag hade... Det passar helt otroligt bra..... Drivning bakåt och framåt funkar perfa.....
Summan av kontentan...: Det finns alltid en lösning, jag hade turen att ha en granne med rätta kontakten..... Men det finns även i Sverige... Tro mig..... den som söker den finner...
 
  • Gilla
Kemisten och 1 till
  • Laddar…
Måste ju få säga att klippos drivning är rena rama rapplet fungerar bra när det känner för det. Klippos suveränitet är enormt överdriven och klippresultatet är uselt iaf om man jämför med tex Stiga.

Driften går alldeles för fort vilket gör att man måste klipppa med driften ur eller klippa ofta vilket man inte har lust med då klippningen (för mig) tar 2,5h konstant klippande. Sen går inte driften att koppla ur utan man förväntas lyfta på klipparen fram vilket ingen gör så _alla_ klippo har blanka framostar i den mån de driver på båda däcken vilket de sällan gör.

Nej det enda som är bra med klippo det är kåpan resten är varken bättre eller sämre än vilken klippare som helst för ½ priset.

Sen gör klippos (värdelösa) drivning att motorn inte går att köpa billig som reservdel pga den extra axel som går ut ut motorn. Denna axel kostar c:a 1000 kr extra att få dit.

Kan ju nämna att jag är aningens bitter efter att två Quantum totalskurit (vevstaken av) på Klippo medans samma motor (och 1000 kr billigare :rolleyes: ) på min stiga bara tuffar på..... Jag tippar att pga att klippo dels går snabbt och dels har bredare klippbredd överlastar motorn så den går paj.
 
v-g skrev:
Måste ju få säga att klippos drivning är rena rama rapplet fungerar bra när det känner för det. Klippos suveränitet är enormt överdriven och klippresultatet är uselt iaf om man jämför med tex Stiga.

Driften går alldeles för fort vilket gör att man måste klipppa med driften ur eller klippa ofta vilket man inte har lust med då klippningen (för mig) tar 2,5h konstant klippande. Sen går inte driften att koppla ur utan man förväntas lyfta på klipparen fram vilket ingen gör så _alla_ klippo har blanka framostar i den mån de driver på båda däcken vilket de sällan gör.

Nej det enda som är bra med klippo det är kåpan resten är varken bättre eller sämre än vilken klippare som helst för ½ priset.

Sen gör klippos (värdelösa) drivning att motorn inte går att köpa billig som reservdel pga den extra axel som går ut ut motorn. Denna axel kostar c:a 1000 kr extra att få dit.

Kan ju nämna att jag är aningens bitter efter att två Quantum totalskurit (vevstaken av) på Klippo medans samma motor (och 1000 kr billigare :rolleyes: ) på min stiga bara tuffar på..... Jag tippar att pga att klippo dels går snabbt och dels har bredare klippbredd överlastar motorn så den går paj.
Vad gäller drivningen är du helt ute o cyklar! Enkel konstruktion som är kapslad utanför kåpan.Stigas är betydligt mer utsatt o strular mycket oftare pga.konstruktionen som ur mitt tycke är snällt sagt medioker.Det hör faktiskt till ovanligheterna att Klippos drivning strular.
Går inte driften att koppla ur??? Hur länge har du haft Klippo? Undrar bara hur du har kunnat undgå att lista ut att det bara är att släppa lite på "dödmansgreppet"så kopplas drivningen ur
direkt.Läs manualen!
Eftersom drivningen är kopplad till framaxeln som är genomgående MÅSTE bägge hjulen driva,den kan inte driva på bara ett hjul.
Vad gäller hastigheten så har du väl ungått att det finns en enkel drevsats(orginal)som gör att den går långsammare om man så önskar.Billig o mkt. enkel att själv montera.
Klippresultatet beror på vilken kniv man använder o hur ofta man slipar den! Inte om det är en Stiga el. Klippo!
Att du lyckats med konststycket att få två Quantum motorer(som är sidventilare) att skära
Kan jag bara se som Utebliven service o grav misskötsel.
Motorn till klippo är dyrare av just den anledning du nämner-den extra axeln men det hör knappast till vanligheten att man behöver köpa en ny motor till sin klippare oavsett märke.
Hur "Överlastas" en motor vid klippning?Omöjligt skulle jag vilja påstå.
Varför tror du Klippo är överlägset vanligaste maskin hos parkförvaltningar,kyrkogårdar o andra proffsanvändare?
 
  • Gilla
mekar-anders och 3 till
  • Laddar…
Ja konstruktionen är enkel men också obra ur flera perspektiv, dels är det svårt att justera helt 100% Ligger driften ann det minsta lilla så går inte klipparen att dra bakvägen och för lite spänd så ja då driver den inte 100 vilket medför att remmen går paj. Stigan har fått slita hund här i 10 års tid och driften har aldrig klatrat mer än pga att där blivit fullt med gräs som omvandlats till jord :x Att skiten är dåligt placerat kan jag köpa men driftsäkert har det då vart för min del, dessutom har stigan den fördelen att man kan skjuta på snabbare än vad driften går typ "frihjul" utan att man kopplar ur driften.

Driften går att koppla ur ja men på Stiga exvis har man ett dödmansgrepp till (på undersidan) som aktiverar driften vilket är 10x snabbare än klippovarianten. Klippos sk dödmansgrepp är fö uselt det också iom att det (på mina) är ett tunt handtag som är obehagligt att hålla i längre stunder därav sätter alla jag sett ett spännband, snöre eller liknande runt handtaget och voila driften går inte att koppla ur. Handhavandefel visst men det är skillnad på att klippa 5 min för hela gräsmattan och flera timmar som jag har. Har jag inte handskar på så får jag skavsår på händerna oavsett klipparmärke ;)

Jaha så du menar alltså att de otaliga Klippo jag sett där _bara_ vänstra framhjulet är totalt nerslitet är bara en dröm? Jag kan gå ut och fota två stycken Klippo om du tvivlar!

Drevsatsen viste jag inte om.

Likadan kniv på annan klippare som håller lägre fart klipper bättre är det svar nog? Men som du påpekat går det ju att fixa med drevsats frågan är varför fart går framför resultat default? Kanske ska tillägga att jag kör multiclip som kräver lägre hastighet än om man bara avverkar.

Oljan var ny, misskötseln mycket lägre än för Stigan med exakt samma motor(-axel), vilken klippare tror du fick slutföra klippningen där klippon skar? ;) Kniven på Stigan är kortare så den får altså jobba mindre dessutom är den ingen multiclip. Därför dristar jag mig att påstå att klippons motor är betydligt mer lastad än Stigan:s, enkel mattematik ;)

Klipparen ser ut som ny det är det som är det värsta av allt :S

Inga problem att överlasta en motorkör du i höggräset så den knappt orkar så skär motorn relativt snabbt, kylningen är ju inte den bästa på dessa motorer, men visst jag är enig med dig att det inte borde hända.

Ja varför är alla parkförvaltningar Klippo och större delen tjänstebilar är V70? Vem vet gammal vana? Mig veterligen klipper de allt med åkis ändå sen putsar de lite med handjagaren om de ids.

Gamla Klippos som gått 10tals år utan service vet jag av flera stycken så att de _var_ bra stämmer nu är jag rätt osäker. Kåpan är bra resten q(;^;)p

Detta är vad _jag_ tycker andra har säkert andra erfarenheter.
 
A
v-g skrev:
Ja konstruktionen är enkel men också obra ur flera perspektiv, dels är det svårt att justera helt 100% Ligger driften ann det minsta lilla så går inte klipparen att dra bakvägen och för lite spänd så ja då driver den inte 100 vilket medför att remmen går paj.
Detta har jag aldrig varit med om på min Klippo som iofs bara är 6 år (men ser ut som ny). Bekanta som är markförvaltare har aldrig sagt något om detta heller i "gräsklipparsamtal" (alla använder Klippo, kanske av gammal vana, kanske för att de tycker de är överlägsna)

v-g skrev:
Stigan har fått slita hund här i 10 års tid och driften har aldrig klatrat mer än pga att där blivit fullt med gräs som omvandlats till jord :x Att skiten är dåligt placerat kan jag köpa men driftsäkert har det då vart för min del, dessutom har stigan den fördelen att man kan skjuta på snabbare än vad driften går typ "frihjul" utan att man kopplar ur driften.
Hmmm, du ville ju inte gräsklipparen skulle gå så fort så varför ska du då skjuta på den snabbare än driften? ;)

v-g skrev:
Driften går att koppla ur ja men på Stiga exvis har man ett dödmansgrepp till (på undersidan) som aktiverar driften vilket är 10x snabbare än klippovarianten. Klippos sk dödmansgrepp är fö uselt det också iom att det (på mina) är ett tunt handtag som är obehagligt att hålla i längre stunder därav sätter alla jag sett ett spännband, snöre eller liknande runt handtaget och voila driften går inte att koppla ur. Handhavandefel visst men det är skillnad på att klippa 5 min för hela gräsmattan och flera timmar som jag har. Har jag inte handskar på så får jag skavsår på händerna oavsett klipparmärke ;)
Jag håller verkligen med om att man får ont i händerna efter ett tag. Men spännband och liknande har jag aldrig sett någon använda. Jag använder det dock själv när jag kör slut den sista bensinen när gräsklipparen får sin årliga service och ska ställas in för vintern.

v-g skrev:
Jaha så du menar alltså att de otaliga Klippo jag sett där _bara_ vänstra framhjulet är totalt nerslitet är bara en dröm? Jag kan gå ut och fota två stycken Klippo om du tvivlar!
Du får gärna visa några foton för jag inser inte heller hur det kan ske om den driver på båda framhjulen??

v-g skrev:
Kniven på Stigan är kortare så den får altså jobba mindre dessutom är den ingen multiclip. Därför dristar jag mig att påstå att klippons motor är betydligt mer lastad än Stigan:s, enkel mattematik ;)
Det finns Klippo med 42cm, 48cm och 53cm klippbredd så det är bara att välja en smalare om man tror att det gör skillnad.

v-g skrev:
Gamla Klippos som gått 10tals år utan service vet jag av flera stycken så att de _var_ bra stämmer nu är jag rätt osäker. Kåpan är bra resten q(;^;)p
Jag förstår inte riktigt varför man ska sträva efter att hitta den klippare som håller längst utan service, det låter lite destruktivt i mina öron.

Men jag håller delvis med om att det finns risk att det var bättre förr. Min Klippo är från tiden innan Husqvarna köpte upp Klippo. Nu när Husqvarna är ägare finns nog viss risk att kvaliteten blir lidande pga den allmänna kvartalskapitalismen som råder för de flesta börsbolag.

Jag har sett att Klippo bla.a. ändrat på drivningen och gjort någon konstruktion med plastskal istället för metall. En återförsäljare menade att det beror på att Klippo är för liten köpare av motorer så de hade problem med att få B&S att leverera de specialmotorer med drivaxeln som Klippo använder. Kan det vara så att Klippo numera har annan typ av drivning än den du spyr så mycket galla över? Någon som vet?
 
bra-byggare skrev:
Detta har jag aldrig varit med om på min Klippo som iofs bara är 6 år (men ser ut som ny). Bekanta som är markförvaltare har aldrig sagt något om detta heller i "gräsklipparsamtal" (alla använder Klippo, kanske av gammal vana, kanske för att de tycker de är överlägsna)
Nu minns jag inte hundra då det var i somras jag skruvade isär det men tydligen slirar axeln på något vis så hjulet inte roterar på högra sidan. Jag fixade det också på något vis då på min men noterade samtidigt att andra tycks ha samma fel eftersom hjulen är olika slitna.

bra-byggare skrev:
Hmmm, du ville ju inte gräsklipparen skulle gå så fort så varför ska du då skjuta på den snabbare än driften? ;)
Helt korrekt iaktagelse men utför är det skönt när man inte blir mothållen av klipparen, jag har också olika densitet på gräset så på vissa platser kan man springa om man så önskar.

bra-byggare skrev:
Jag håller verkligen med om att man får ont i händerna efter ett tag. Men spännband och liknande har jag aldrig sett någon använda. Jag använder det dock själv när jag kör slut den sista bensinen när gräsklipparen får sin årliga service och ska ställas in för vintern.
Sett många här uppe som har det iaf kan ju såklart inte tala för hela världen:blushing: Jag klarade inte av att hålla handtaget nere under hela klippningen jag fick skavsår pga att det dels är rätt starkt avfjädrat men mest pga att det är oergonomiskt.


bra-byggare skrev:
Du får gärna visa några foton för jag inser inte heller hur det kan ske om den driver på båda framhjulen??
Som sagt ovan den driver inte på båda hjulen.

bra-byggare skrev:
Det finns Klippo med 42cm, 48cm och 53cm klippbredd så det är bara att välja en smalare om man tror att det gör skillnad.
Ja det finns massor med klippare men om man väljer fel ska den väl inte skära bara för det? Visst jag kör hårt men ändå så bör den ju ha testats någon gång och inte bara där gräset ska klippas ner 3mm eller hur? Nu ska jag inte måla helt fan på väggen då jag inte haft klipparen sen ny men den hade ju fungerat korrekt för tidigare ägaren precis som Klippon innan den. Samma sak med Stigan jag har fast den har inte gått paj i min ägo (ännu). Det var då jag körde i lite högre och förbannat tätt gräs som klipparna havererade fast då körde jag inte med driften i utan puttrade fram för att den skulle orka. Kniven var snudd på ny så den är det inte.

MEN den McCulloch jag köpte efteråt tuggar exakt samma gräsplätt ungefär lika högt betydligt enklare och klippresultatet är mycket bättre, framför allt multiclip tycks fungera minimum dubbelt så bra. Sen att det är ett förbannade räck i kåpan det är en annan femma motorn håller iaf ihop och för 3000:- med HONDAmotor anser jag det vara ett mycket bättre köp. (det är samma klippare som säljs som tex Husqvarna, Jonsered mfl)

bra-byggare skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man ska sträva efter att hitta den klippare som håller längst utan service, det låter lite destruktivt i mina öron.
Jag servar mina klippare med ny olja, justeringar osv men kan ju inte säga detsamma om den som hade Stigan innan klippo:sarna vet jag inte men oljan såg bra ut. Tidigare Klippos vet jag många som har och de har knappt servat eller ens tagit in dem över vintern. Ser ut som sju svåra år (minst) men fan heller att de skär :cool:

bra-byggare skrev:
Men jag håller delvis med om att det finns risk att det var bättre förr. Min Klippo är från tiden innan Husqvarna köpte upp Klippo. Nu när Husqvarna är ägare finns nog viss risk att kvaliteten blir lidande pga den allmänna kvartalskapitalismen som råder för de flesta börsbolag.
Som sagt kåpan är stabil och bra men resterande är varken bättre eller sämre än den billigaste rustaklipparen. Bla så är just dödmansgreppets infästning mot vajrarna (eller om man nu ska kalla en pianotråd för vajer) helt i plast och mitt har (såklart) spruckit och jag har sett hur fruktansvärt lite som håller ihop det hela.q(;^;)p Oseriöst att sälja sån skit för de pengarna.

bra-byggare skrev:
Jag har sett att Klippo bla.a. ändrat på drivningen och gjort någon konstruktion med plastskal istället för metall. En återförsäljare menade att det beror på att Klippo är för liten köpare av motorer så de hade problem med att få B&S att leverera de specialmotorer med drivaxeln som Klippo använder. Kan det vara så att Klippo numera har annan typ av drivning än den du spyr så mycket galla över? Någon som vet?
Skalet är iaf helt ok på min enda anmärkningen är korta bultar som gör att det är lätt att dra gängpaj. Men justeringen är det väl bara jag som har problem med vad jag förstsått :rolleyes:

Den axeln är ju helt onödig då (nästan) alla andra har löst det med drivning direkt från veven sen någon slags växellåda fram eller bak. Det känns mer som Klippo envisas med sin typ och detta kan ju troligen ligga dem i fatet när B&S ska sälja dem sina motorer, mindre serier är ju såklart dyrare vilket även syns på reservdelspriset på dessa motorer.

En tredje kanske orelaterad möjlighet att motorn gått sönder är att Stigan kör på konstant (och rätt lågt) varvtal i förhållande till klippon som ju går att "gasa på" med. Varför denna "funktion" finns har jag ingen aning om jag gillar det inte. När jag körde i höggräset var det ju såklart full syra :rolleyes:

Och vad gäller motorer säger jag bara HONDA vilken skillnad, aldrig mer en B&S q(;^;)p
 
Du skriver"likadan kniv på annan klippare som håller lägre fart klipper bättre är det svar nog"
sedan"kniven på en Stiga är kortare så den får altså jobba mindre dessutom är det ingen multiklipp"
Då är väl knappast knivarna lika o går att jämföra eller....
Eftersom du verkar ha sånt besvär(o vill ha minimalt med skötsel)med motorgräsklippare
föreslår jag att du skaffar ett par getter.Dom behöver inga oljebyten o håller gräsmattan
"kortklippt" konstant o i alla väder:Dd^_^b

PS du visste väl kanske inte att Klippo i flera år haft både Honda o B&S motorer att
välja mellan...
 
Redigerat:
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
Lightning:Precis kniven ser likadan ut på min McCulloch och den har samma diameter (klippbredd) som Klippon och den klipper mycket bättre pga lägre fart.

Men då kommer man till det problemet att där är det inte samma motor (som i fallet Klippo vs Stiga).

Jag vill inte ha minimal skötsel av klipparna de byter jag olja i lagom intervaller däremot gräsmatta klipper jag mindre än gärna och djur har vi nog av annars är det nog ett bra alternativ. d^_^b

Det jag helst vill ha är såklart en Automover men har inte riktigt svalt priset ännu.

Jo jag vet att Klippo har Hondamotorer men de har ju vett att ta betalt också. Hondamotorn från andra klipparen passar ju inte heller pga axeln. Sett såhär i efterhand hade nog Hondamotorn spart mycket möda.

Har tatt bilder på min Klippo, OBS att vänstra hjulet är utbytt till det från den andra klipparen som var något fräschare:
 
  • IMGP4885.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
v-g skrev:
Driften går alldeles för fort vilket gör att man måste klipppa med driften ur eller klippa ofta vilket man inte har lust med då klippningen (för mig) tar 2,5h konstant klippande.

En undran bara....
Om du klipper så mycket, kanske det är bättre att överväga en åkis istället....
 
Problemet är bara alla #¤"%# buskar och träd som man måste slå runt. All tidsvinst på de stora ytorna försvinner direkt då man måste backa och jyckla på runt 25 platser. Har provat och det tog längre tid. Tyvärr är också träden utspridda över hela gården så det tar en stund att gå runt att efterputsa också. Inga genvägar fungerar.....

De stora ytorna är inget problem med handjagaren heller de går ju enkelt.

Sen drar de mindre soppa och man får motion det är tiden som slösas som är det värsta och den är samma oavsett åkare/handjagare.

Varför jag har två handjagare är för att kunna samla upp gräsklippet för att kunna lägga på landet i början av sommaren. Det här klarar heller inte en åkis då måste man ha två aggregat + uppsamlare.
 
v-g-Du skrev i ett tidigare inl. "klipparen ser ut som ny". Nu ser man iof.inte hela klipparen på bild men jag tycker inte den ser särskilt ny o fräsch ut.
När det gäller dina stora o svårklippta ytor så slår det mig att du inte har rätt Klippo för jobbet.
Du skulle absolut ha en Klippo PRO.Eftersom maskinen får arbeta många timmar på svåra kuperade ytor under skiftande förhållanden så har du i mitt tycke fel modell.Pro-modellerna är konstruerade för daglig yrkesmässig
användning-många drifttimmar,besvärliga förhållanden,i ur o skur.
Motorerna på PRO modellerna har fler hk.o är av en betydligt modernare o bättre konstruktion(OHV=toppventiler
ist.för sidventiler som på T-fordarna).På köpet får du dessutom ett mycket bekvämare dödmansgrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.